یک  USB تنها با یک قطره خون ابتلا به ایدز را تشخیص می‌دهد

محققان کالج سلطنتی لندن در همکاری با شرکت تکنولوژی پزشکی DNA Electronics، اقدام به تولید یک USB برای تشخیص زود هنگام بیماری HIV کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، یک USB را تصور کنید که توانایی انجام آزمایش تشخیص HIV را داشته باشد. امروز خبر خوبی برایتان داریم؛ یکی از این دستگاه‌ها توسط دانشمندان انگلستان تولیدشده است. تا به امروز، پیشرفت‌ فنّاوری نقش خود را در جلو بردن علم پزشکی ایفا کرده و قرار است که در آینده هم همین کار را ادامه دهد. تحقیقات، پیوسته برای استفاده از دستاوردهای تکنولوژی در افزایش قدرت پزشکی انجام می‌شوند و می‌توان امید آینده‌ای شگفت‌انگیز را در درمان بیماری‌ها داشت. محققان کالج سلطنتی لندن در همکاری با شرکت تکنولوژی پزشکی DNA Electronics، این دستگاه را ساخته‌اند. این USB تنها به یک قطره خون برای اندازه گرفتن سطوح ویروس HIV-1 نیاز دارد. سپس سیگنال الکتریکی تولید می‌کند که جهت نمایش نتیجه به کامپیوتر یا دستگاه دیگر، منتقل می‌شود.

این تست یک‌بار مصرف، می‌تواند به‌سادگی توسط مبتلایان HIV که در نقاط دورافتاده زندگی می‌کنند و انجام آزمایش استاندارد برایشان امکان‌پذیر نیست، برای مشاهده وضعیت درمان مورداستفاده قرار بگیرد.

اولین بار در مجله Scientific Journal درباره این USB مقاله‌ای چاپ شد که بنا بر آن، دستگاه بسیار دقیق بوده و می‌تواند نتایج را در کمتر از 30 دقیقه مشخص کند. این راه بسیار سریع‌تر از راه قبلی که عبارت از گرفتن نمونه خون، ارسال آن به آزمایشگاه و بعد صبر کردن برای نتیجه بود است. پروسه قبلی می‌تواند تا 3 روز طول بکشد.

این USB در فاز آزمایشی خود از 991 نمونه خون، در 95 درصد موارد نتیجه را درست تشخیص داد. میانگین زمان برای اعلام نتیجه 21 دقیقه بود. فعلاً این تکنولوژی در فازهای اولیه خود قرار دارد، اما به‌مرورزمان پیشرفت خواهد کرد. در حال حاضر دانشمندان بر استفاده از تکنولوژی مشابه برای دیگر ویروس‌ها مثل هپاتیت کار می‌کنند.

منبع: فارنت

205/200

کد خبر: 704220

وب گردی

وب گردی