واکنش عارف به ادعای جعلی بودن مقاله‌ محققان ایرانی در مجله‌های علمی

رئیس فراکسیون امید نسبت به ادعای مطرح شده پیرامون تقلب و سرقت علمی در مقالات توسط ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، "محمدرضا عارف" عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در واکنش به ادعای سرقت علمی و انجام تقلب در 58 مقاله منتشره در نشریات خارجی توسط ایران گفت: این موضوع اکنون توسط دولت در حال بررسی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد:‌ البته مسئولان دولتی نسبت به این ادعا واکنش نشان داده و آن را هدفی از پیش تعیین شده از سوی غربی‌ها به دلیل رشد و توفیقات روزافزون ایران در زمینه علمی می‌دانند.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر این موضوع باید به طور کامل بررسی شود و در صورت داشتن صحت با اساتید و نویسندگان مقالات برخورد شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان داشت: مجلس اکنون لایحه‌ای با موضوع نحوه برخورد با متخلفان در نگارش پایان‌نامه‌های جعلی در دست بررسی دارد که امیدواریم به قانون جامعی تبدیل شود.

گفتنی است طی چند روز آتی، ناشر مجلات نیچر، ۵۸ مقاله دانشمندان ایرانی را به خاطر «جعل علمی» و «دستکاری» توسط نویسندگان تعلیق کرد. گزینش این مقالات در ادامه موارد کشف شده‌ مشابه در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است. قسمتی از این ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ پژوهشگر ایرانی نوشته شده، روز اول آبان‌ماه توسط یک ناشر علمی پیشرو جمع‌آوری شده‌اند. گفته می شود، نشانه‌هایی یافت شده که در روند ارزیابی علمی و انتشار آنها، «تبانی» صورت گرفته است.

300/302

کد خبر: 704583

وب گردی

وب گردی