طه هاشمی: باید نسبت به توسعه فرهنگ کتابخوانی اهتمام جدی داشت/زبان و ادبیات فارسی  مورد تهاجم  لغات بیگانه قرار گرفته است

دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته کتاب که امروز در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد ،گفت: اصل موضوع بزرگداشت هفته کتاب در حقیقت کتابخوانی، مطالعه، دانش اندزوی و توجه به محتوای کتاب است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدطه هاشمی ، با تبریک هفته کتاب به تولید کنندگان، ناشران و کتابداران گفت: کتاب موهبتی الهی است و باید به هر بهانه ای نسبت به توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهتمام جدی داشت. در ضمن جا دارد در این مراسم از زحمت های دکتر عباسپور در راستای تبدیل واحد علوم و تحقیقات به پایگاه این صنف فعالیت های فرهنگی تقدیر و تشکر کنم.
وی با اشاره به انتخاب واحد علوم و تحقیقات به عنوان دبیرخانه دائمی انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در مراسم انتخاب کتاب سال، علاوه بر حوزه علوم انسانی، حوزه های فنی، مهندسی و پزشکی نیز مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. البته لازم به ذکر است که در این حوزه ها تنها انتشارات دانشگاه آزاد و در حوزه علوم انسانی تمامی انشارات مرتبط با دانشگاه آزاد مورد ارزیابی قرار داده خواهند گرفت.
هاشمی تصریح کرد: از آنجایی که در دانشگاه با طیف عظیمی از اهالی مطالعه روبرو هستیم، باید برنامه ریزی های ما نیز به نحوی باشد تا بتوان پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها بود. معتقدم همزمان با توسعه کتابخانه ها باید بانک های اطلاعاتی را نیز در واحدهای دانشگاهی گسترش دهیم.


ارائه و نشر ارزش های اسلامی آن هم بر اساس دستورات دین اسلام یکی از وظایف مهم دانشگاهیان است
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به سرعت روز افزون رشد و توسعه فناوریهای نوین، بدون شک نیازهای انسان در دوران مختلف با گذشته فرق خواهد داشت. بنابراین کسانی که در گذشته متوقف مانده اند و به هیچ عنوان آن را رها نمی کنند، قافیه را خواهند باخت. این امر بخصوص در اعتقادات و دین نمود بیشتری دارد.
هاشمی ادامه داد: برخی تصور می کنند که دین اسلام و قرآن بشر را در 1400 سال پیش متوقف کرده است. این امر ناشی از تصویرسازی کسانی است که از آن سود می برند. این در حالی است که دین اسلام خاتم ادیان است و اگر بتوانیم قرآن و اسلام را به درستی درک کنیم در هر دوران و عصری که باشیم، مخاطب ما صف نخست مخاطبان آن دانشمندان و عالمان هر زمانی خواهد بود.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اتفاقاتی که در مبارزات انتخاباتی اخیر آمریکا رخ داد نشان از فروپاشی اخلاق در این کشور دارد. این در حالی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره بر تأکید دین اسلام بر اخلاق اشاره داشته اند. البته منظور از اخلاق، ارزش های انسانی است و معتقدم اساس خلقت نیز بر همین امر استوار است. ارائه و نشر ارزش های اسلامی آن هم بر اساس دستورات دین اسلام یکی از وظایف مهم ما دانشگاهیان است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا که نقش مهمی در توسعه علمی کشور داشته است، می تواند در این امر نقش به سزایی را ایفا کند.

چندین طرح مطالعاتی بنیادی در زمینه طرح های ماندگار فرهنگی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی
هاشمی با بیان اینکه در معاونت دانشجویی و فرهنگی، در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی چندین طرح مطالعاتی بنیادی در زمینه طرح های ماندگار فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اولین موضوع دراین زمینه متعلق به بررسی اخلاق حرفه ای است که برای اولین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.
وی توضیح داد: در مرحله اول معضلات و چالشها و راهکارهای برطرف کردن رذایل اخلاقی در حرفه های مختلف را در 45 رشته توسط دانشکده های برتر این رشته ها در سراسر کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر تولید محتوای بسیار مناسبی را در بر خواهد داشت.
این مقام دانشگاهی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، بحث مفاخر و مشاهیر ملی است. در این راستا براساس برنامه ای مدون تمامی واحدها موظف شده اند تا شخصیت های علمی، دینی، فرهنگی، هنری و ... را در در دوره های مختلف تاریخ ومنطقه خود شناسایی و به ما معرفی کنند تا آثار و ابعاد فعالیتی آنها موضوع پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.
هاشمی موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی را که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، از دیگر طرح های مطالعاتی بنیادی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: در دیگر کشورهای جهان بیشتر به جنبه مادی سبک زندگی توجه می شود. جسم نمی تواند جدای از روح باشد. بنابراین ما نه تنها به جنبه جسمی آن بلکه جنبه روحی و معنوی آن را نیز در این طرح مورد بررسی قرار خواهیم داد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: سبک زندگی ائمه ما یک اندوخته و ظرفیت بسیار مناسب است، که می توان با توجه به نیازهای امروز جامعه از این اندوخته ارزشمند استفاده کرده و مدل و الگویی را تعریف کنیم که مناسب سبک زندگی امروزیمان باشد. اگر جامعه ما در بخشهایی دچار بی هویتی شده و سبک زندگی برخی متأثر از فیلم ها و سریالهای خارجی شده است، نشان از عدم توجه به نیاز روز مخاطبان و ارائه بسته فرهنگی مناسب دارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: برای مطالعه و بررسی در رابطه با سبک زندگی ایرانی – اسلامی دو پژوهشکده قرآن و عترت و پژوهشکده مطالعات اجتماعی را مسئول این کار قرار داده ایم. که با توجه به حجم اطلاعات در این زمینه نیز تولید محتوای خوبی خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: علم در محضر قرآن موضوع دیگر طرح مطالعات بنیادی است که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. از آنجای که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی از اساتید برجسته ای در تمامی حوزه های علمی بهرمند است، می توان در تمامی حوزه های علمی نظیر ریاضیات از منظر قرآن، جغرافیا از منظر قرآن، جامعه شناسی از منظر قرآن و ... مورد بررسی قرار داد و در نهایت تولید محتوا و بانک اطلاعاتی مناسبی ایجاد کرد.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: موضوع دیگر برنامه راهبردی زبان و ادبیات فارسی است که مورد تهاجم اصطلاحات و لغات بیگانه قرار گرفته و وظیفه ما پاسداری و حمایت از آن است. در این راستا نیز ستادی با همکاری معاونت های فرهنگی، پژوهشی، بین الملل، سما، آموزشی و ... برای بررسی و ارائه راهکار در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

500500

کد خبر: 704603

وب گردی

وب گردی