تصویب لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای مقابله با سودجویان ضروری است

معاون امور مجلس رئیس جمهوری گفت: تصویب لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسات دو کمیسیون مجلس شورای اسلامی برای مقابله با سودجویان و متقلبان علمی ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی امیری امروز - یکشنبه - با بیان این مطلب افزود: دولت تدبیر و امید از ابتدا خواهان برخورد جدی با همه افراد و باندهایی بوده که بدنبال انجام فعالیت های متقلبانه و غیرقانونی در عرصه های علمی هستند.

براساس دستور جلسات هفتگی کمیسیون های مجلس، اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی این لایحه را عصر یکشنبه بررسی می کنند. همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یکی از کمیسیون های فرعی، لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را عصر روز دوشنبه بررسی خواهد کرد.
این لایحه که به پیشنهاد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در هیات وزیران تصویب شد، پس از تقدیم به مجلس هم اکنون در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی قرار گرفته است.
در ماده واحده این لایحه آمده است: هرگاه شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی بصورت حرفه ای به قصد انتفاع اقدام به تهیه، پیشنهاد تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی، علمی و یا هنری نماید و بداند و یا نوعا باید بداند که طرف تقاضا، قصد دارد کل اثر و یا بخش عمده ای از آن را برای کسب نمره، مدرک تحصیلی و یا هر امتیاز قانونی دیگری به نام خود به موسسات آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی ارائه کند، در مرتبه اول به مجازات جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه هفت و واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت محکوم می شود.
در ادامه ماده واحده این لایحه آمده است: در صورت تکرار (جرم)، مرتکب به مجازات نقدی درجه 6 و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه هفت مندرج در ماده (19) قانون مجازات اسلامی و واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت محکوم می شود.
این لایحه علاوه بر ماده واحده، هفت تبصره نیز دارد که در یکی از آنها تصریح شده است: درخواست کننده آثار متقلبانه موضوع ماده واحده، معاون جرم محسوب می شود و چنانچه از این طریق مدرک تحصیلی و یا امتیازی تحصیل کرده باشد، مدرک تحصیلی و یا امتیاز تحصیل شده باطل و فاقد هرگونه اعتباری است.
حسینعلی امیری درباره اهمیت تبدیل این لایحه به قانون گفت: تهیه و تقدیم این لایحه نیز با این هدف صورت گرفته است که احیانا خلاء های قانونی موجود در این زمینه را پر کند و قاطعانه با فعالیت های متقلبانه علمی برخورد شود.
معاونت امور مجلس رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد: این لایحه پس از بررسی های کارشناسی در کمیسیون های مجلس برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاید و با کمک نمایندگان محترم که در این زمینه دغدغه های جدی دارند، به قانون تبدیل شود.
وی افزود: نظام آموزشی و موسسات پژوهشی از جمله پایه های توسعه و پیشرفت هر کشور محسوب می شوند و همه ما باید تلاش کنیم تا این مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی در فضای سالم فعالیت کنند و سودجویان نتوانند با فعالیت های متقلبانه به فضای علمی کشور آسیب بزنند.
معاونت امور مجلس رئیس جمهوری گفت: با توجه به اینکه تکیه اساسی برنامه های کلان نظام برفرآیندهای دانش بنیان نظیر تولید علم و تبدیل آن به ثروت استوار است، ضرورت مقابله با فعالیت های غیرقانونی در این حوزه ها بیش از پیش احساس می شود که تصویب لایحه «مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در مجلس شورای اسلامی می تواند بخشی از این ضرورت را پاسخ دهد.
امیری اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توسعه علمی کشور، فراهم کردن بسترهای قانونی لازم جهت تحقق این موضوع و تسریع توسعه علمی ضروری است.

300/302

کد خبر: 704605

وب گردی

وب گردی