هفته فرهنگی بهاباد برگزار شد/ طلای سرخ و آشنایی با جاذبه های شهری

هفته فرهنگی بهاباد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد با برنامه ها، نشست ها و کارگاه های مختلف از تاریخ 15 تا 21 آبان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، اهداف برگزاری این هفته ی فرهنگی اجتماعی،افزایش آگاهی های عمومی در زمینه تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد و کلیه ظرفیت ها و جاذبه های منطقه و متعاقب آن توسعه پایدار شهرستان است. هفته فرهنگی بهاباد با نشست ها، برنامه ها و کارگاه های مختلفی برگزار شد که از جمله آن ها می توان به برگزاری اولین جشنواره استانی زعفران، تجلیل از کشاورزان برتر در زمینه تولید زعفران، تقدیر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از فرماندار بهاباد، رونمایی از ربات تلگرامی "بهاباد توشه"(مجله بهاباد شناسی)، کارگاه آموزشی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شهرهوشمند، مراسمی یادواره شهدای روستای کریم آباد بهاباد، کارگاه آموزشی شهر هوشمند، کارگاه آداب و احکام تجارت اسلامی(ویژه اصناف و بازاریان) و کارگاه آموزشی تغذیه سالم ویژه اشاره کرد.

جشنواره استانی زعفران

این جشنواره با سخنرانی دکتر اسمی( از محققین زعفران کشور) و دکتر مفتاحی زاده ( کارشناس جهادکشاورزی استان یزد) در محل مجتمع فرهنگی هنری علاملاعبدالله بهاباد برگزارشد.

از دیگر برنامه های این جشنواره می توان به بازدید کارشناسان و کشاورزان از مزارع زعفران شهرستان،افتتاح المان زعفران در میدان ورودی شهر و برگزاری کارگاه آموزشی زعفران،اشاره کرد.

در این مراسم مباحث کارشناسی زعفران توسط دو محقق زعفران، اسمی و مفتاحی زاده ارائه شد و در پایان از فرماندار به عنوان رئیس ستاد برگزاری جشنواره و همچنین پنج تن از کشاورزان به عنوان زعفرانکاران برتر شهرستان در چندسال اخیر تجلیل شد.

آقایان قدرت باقری، علی محمد نیکخواه، عباس غلامی، علی احمدی و حسین گرانمایه که از جمله کشاورزان شهرستان بهباد هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه زعفران و فرآورده‌های آن، غذاها و لباس‌های بومی و محلی و گیاهان دارویی شهرستان نیز دایر است. همچنین شرکت کنندگان از فرآورده های زعفران بازدید کردند و از نزدیک با طرز تهیه این محصولات آشنا شدند.

سیدجمال سجادی پور با اهداء لوح تقدیر از حمایت‌های فرماندار محترم بهاباد در جهت توسعه و رونق کشاورزی در این شهرستان و همچنین برگزاری اولین جشنواره استانی زعفران تقدیر و تشکر کرد.

برگزاری رویدادهای فرهنگی در مدارس

همزمان با آغاز هفته فرهنگی-اجتماعی شهرستان بهاباد برنامه ریزی گسترده ای برای حضور مسئولین و کارشناسان مربوطه در صبحگاه مدارس و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل شهرستان بهاباد صورت گرفته و در اولین روز این هفته برنامه هایی در مدارس مختلف برگزار شده است.

بازدید مربیان پرورشی مدارس شهرستان بافق از موزه علوم طبیعی بهاباد، یکی از این برنامه ها بود. همچنین مربیان پرورشی مدارس شهرستان بافق نیز از مقبره علامه آخوند ملاعبدالله بهابادی دیدار کردند.

برگزاری کارگاه های آموزشی

یکی از این کارگاه ها، کارگاه آموزشی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وشهرهوشمند است که در محل کانون پرورش فکری برگزار شده است.

این کارگاه با محورهای شهر هوشمند، توسعه شهری، تفاوت شهر الکترونیکی با شهر هوشمند، فاکتورهای شهر هوشمند، قلمرو مردم هوشمند و مزایای شهر هوشمند برگزار شد.

سیدمحمود میرابوالقاسمی (استاد دانشگاه و رئیس شورای اسلامی شهرستان بهاباد) در این کارگاه کاربردی با بیان اینکه شهر هوشمند در 400 شهر دنیا اجرا می شود گفت: امروز شهرها برای رفع معضلات شهری در حال تبدیل به شهر هوشمند هستند که باتوجه به اینکه جمعیت شهرستان بهاباد در حال افزایش است، ضروری است زیرساخت ها و زمینه لازم جهت تبدیل بهاباد به شهر هوشمند فراهم شود.

وی افزود: در شهر هوشمند نقش مردم در تصمیم گیری ها بیشتر خواهد بود و لذا فرهنگ شهر هوشمند باید به مردم آموزش داده شود.

میرابوالقاسمی رشد اقتصادی و افزایش کیفیت خدمات، استفاده از سیستم های ارتباطی سنتی(حمل و نقل) و انرژی پایدار را از ویژگی های شهر هوشمند عنوان کرد.

سیدمحمود میرابوالقاسمی در ادامه توضیحاتی در خصوص توسعه شهری، تفاوت شهر الکترونیکی با شهر هوشمند و چالش های عدم تحقق شهر هوشمند را ارائه کرد.

از دیگر کارگاه هایی که در این هفته فرهنگی برگزار شد می توان به کارگاه آموزشی تغذیه سالم اشاره کرد که ویژه والدین دانش آموزان بود. آموزشگاه قرآنی سمیه با حضور خادمی (رییس دانشگاه آزاد اسلامی) ، دکتر ابوالحسنی (رییس بیمارستان حکیم بهابادی) وخلیلی (کارشناس تغذیه) برگزار شد.

همچنین کارگاه آداب و احکام تجارت اسلامی(ویژه اصناف و بازاریان) نیز از دیگر کارگاه هایی بود که در این هفته فرهنگی برگزار شد.

یادواره شهدا

در مراسم یادواره شهدای روستای کریم آباد، بهاباد تحت عنوان افتخارمحله با همکاری ناحیه مقاومت بسیج و بنیاد شهید و با حضور فرماندار بخشدار بخش مرکزی فرمانده ناحیه مقاومت فرمانده حوزه مقاومت شهید محلاتی و فرمانده گردان امام حسین (ع) و مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه بهاباد، خانواده های معظم شاهد و اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان درمسجد جامع روستای کریم آباد بهاباد برگزارشد .

در این مراسم حجت الاسلام مهدی خدادادی یکی از روحانیون شهرستان و اقبال فرماندار محترم بهاباد بیاناتی راجع به شهید و شهادت و استقامت رزمندگان بیان کردند. بیان خاطرات توسط رییس داننشگاه آزاد بهاباد و اجرای دکلمه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

روستای کریم آباد بهاباد یکی ازروستاهای است که 14 شهید در دوران جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

نمایش دستاوردهای بانوان بهاباد

نمایشگاه و فروشگاه دستاوردها و تولیدات بانوان شهرستان به مناسبت هفته فرهنگی اجتماعی بهاباد، با حضور مدیر کل بانوا ن استانداری یزد و سایر مسئولان شهرستان در بهاباد افتتحاح شد.

502500

کد خبر: 704638

وب گردی

وب گردی