جزئیات سمینار آموزشی آشنایی با روش‌های نوین بهسازی خاک و پایدارسازی ترانشه

سمینار آموزشی آشنایی با روش‌های نوین بهسازی خاک با حضور رؤسا و کارشناسان ادارات نگهداری استانها، از سوی دبیرخانه مجمع جهانی راه (پیارک) در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مهندس مهران قربانی مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم با حضور در این سمینار طی سخنانی اظهار داشت: مجمع جهانی راه (پیارک) در دنیا از ۱۰۰ سال قبل ایجاد شد و در حال حاضر ۱۴۳ کشور عضو این مجمع هستند که طی دوره‌های ۴ ساله و در قالب ۱۸ الی ۲۰ کمیته تخصصی در زمینه نگهداری و ایمنی راه‌ها، پل‌ها، سیستم‌های هوشمند و غیره فعالیت می‌کند و در پایان دوره ۴ ساله، نتایج به دست آمده در قالب ضوابط یا راهنمای تخصصی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد تا رویکردهای نوین مرتبط با مباحث راهسازی و راهداری و بهره‌برداری از راه‌ها، ارایه گردد.

قربانی بابیان این‌که کشور ما از سال ۱۳۶۰ به عضویت این مجمع درآمده است، افزود: هم‌اکنون دبیرخانه پیارک در محل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای واقع شده و منابع و اطلاعات آن قابل‌استفاده برای عموم کارشناسان و علاقه‌مندان است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این دبیرخانه دستیابی به رویکردهای مؤثر و فن‌آوری‌های مناسب با به‌کارگیری متخصصین خارجی و داخلی و ارائه توانمندی‌ها و فنّاوری‌ها و تخصص‌های موفق در اختیار مجریان و متصدیان در حوزه راه‌سازی و راهداری است.

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم این سازمان در ادامه افزود: از دیگر تشکیلات تخصصی در حوزه راهداری، دبیرخانه فدراسیون جهانی IRFاست که اطلاعات و منابع خوبی در زمینه‌های تخصصی و دسترسی به آخرین اطلاعات و دانش‌های تخصصی را فراهم می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری چنین سمینارهای تخصصی با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی، نتایج خوبی در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، مهندس حیدر مطاعی، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها با حضور در این سمینار، اظهار داشت: تلاش‌های تک‌تک کارشناسان و مسئولان نگهداری راه‌ها در استان‌ها، موجب گردید تا رویکرد تخصصی‌تری در این حوزه ایجاد شود و با تفکیک دفاتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی در ستاد مرکزی سازمان، فعالیت‌های بیشتری با به‌کارگیری فن‌آوری‌های جدید انجام می‌شود.

مهندس مطاعی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در حوزه راهداری، موضوع رانش و ریزش به‌ویژه در مناطق کوهستانی است که کارشناسان با دسترسی به اطلاعات به‌روز و تجارب موفق سایر کشورها، می‌توانند از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرده و موجب ارتقای ایمنی جاده‌ها شوند.

وی تأکید کرد: از برنامه‌های اولویت‌دار حوزه نگهداری راه‌ها، تهیه دستورالعمل و راهنمای عمل درزمینهٔ روش‌های نوین نگهداری راه‌ها است تا با منابع و اعتبارات محدود بتوان با روش‌های پیشگیرانه، کم‌هزینه و زودبازده به نتایج مطلوب دست‌یافت.

این گزارش حاکی است دکتر رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی این سازمان، گزارشی از ابنیه فنی و اقدامات انجام‌شده در کشور ارائه کرد و با معرفی شرکت خدمات بهسازی خاک سامان پی، مباحث تخصصی این سمینار توسط این شرکت به‌صورت مبسوط ارائه گردید.

شایان‌ذکر است آقایان دکتر ماهانی و دکتر الهی از اساتید دانشگاه مباحثی را در خصوص آشنایی با روش‌های نوین بهسازی خاک و نمونه‌هایی از پروژه‌های انجام‌شده را مطرح کردند و در پایان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در جلسه پاسخ دادند.

402/101

کد خبر: 704692

وب گردی

وب گردی