گسترش همکاریهای ایران و چین در حوزه حمل و نقلی

گسترش همکاریهای ایران و چین در حوزه حمل و نقلی در دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان و همتای چینی وی در شهر پکن مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که صبح روز دوشبنه در راس هیاتی به چین سفر کرده، در دیدار با «لی شیائو پینگ» (LI XIAOPENG) وزیر حمل و نقل چین بر گسترش همکاریها و توسعه مناسبات در حوزه زیرساختی و حمل نقل اعم از ریلی و جاده ای تاکید کرد.
وی در این دیدار اظهار داشت: ایران و چین در زمینه های مختلف حمل و نقل ازجمله در زمینه ریلی و جاده سازی با یکدیگر همکاری دارند و امیدواریم شاهد بیشتر شدن این همکاریها با شرایط خوبی که در روابط دو کشور وجود دارد، باشیم.
او در این خصوص به همکاری دو کشور در ساخت خط آهن سریع السیر تهران و اصفهان به طول 400 کیلومتر و برقی کردن خط آهن تهران - مشهد به طول حدود یک هزار کیلومتر اشاره کرد که قرارداد اجرای آن در جریان سفر «شی جین پینگ» به تهران به امضا رسیده است.
آخوندی همچنین ابراز امیدواری کرد که دو کشور ایران و چین به عنوان دو قطب تمدنی منطقه، علاوه همکاری در بخش های مختلف در احیای دوباره جاده ابریشم نوین نیز همکاری های خود را گسترش دهند.
آخوندی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون بر مسائل مربوط به زیرساخت ها تمرکز داشت اما در طی یک سال اخیر در خصوص تجهیز ناوگان ریلی وارد بحث جدی با کشورهای مختلف شده و مایل است طرف چینی نیز در خصوص تامین مالی و کمک در ساخت و اجرای پروژه ها مشارکت داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از مناقصه بین المللی پروژه فاز سه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر ایران و توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران اشاره کرد و از طرف چینی خواست در صورت تمایل در این فراخوان شرکت داشته باشد.
وی همچنین از علاقه مندی خود برای انجام گفت وگو و همکاری میان کریدورهای بین ایران و چین خبر داد و تاکید کرد: این کوریدورها به نحوی بازتعریف جاده ابریشم در دوره مدرن خواهد بود.
آخوندی اظهار داشت: ما علاقه مند هستیم که قطار منظم و نوبه باری و مسافربری را از چین به ایران و بالعکس داشته باشیم و با توجه به اتصال خط آهن ایران به کشورهای همسایه، دو کشور ایران و چین نیز می توانند همکاری گسترده و ترکیبی ریلی و دریایی از خلیج فارس گرفته تا اقیانوس هند با یکدیگر داشته باشند.
آخوندی اظهار داشت که دو کشور با توجه جدی و تمرکز مناسب روی این طرح می توانند فصل نوینی در بخش همکاریهای ریلی و دریایی میان خود ایجاد کنند.
وی گفت: این آمادگی نیز وجود دارد که بتوانیم با رقابتی کردن تعرفه ها در این کریدور، زمینه و شرایط رقابت با دیگر کریدورهای کشورهای رقیب را با کمک یکدیگر ایجاد کرد.
«لی شیائو پینگ» (LI XIAOPENG) نیز در سخنان خود یادآور شد: ایران و چین دو ملت متمدن هستند که در طول چند هزار سال از طریق جاده ابریشم با یکدیگر پیوند خورده و روابط دوستانه ای تا به امروز داشته اند.
وی افزود: این روابط باعث دوستی عمیق تا عصر حاضر نیز شده و اوج این روابط دوستانه را می توان به سفر مقامات طرفین به کشورهای یکدیگر دانست.
او در این رابطه به سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران اشاره کرد که در این سفر دو کشور سند جامع راهبردی را به منظور توسعه هر چه بهتر و بیشتر روابط امضا کردند.
وزیر حمل و نقل چین یادآور شد که دو کشور تا به امروز همکاری خوبی در زمینه حمل و نقل داشته اند و پکن امیدار به توسعه این همکاری و اجرای مفاد تفاهم نامه های امضا شده میان سران دو کشور است.
وی در این خصوص به توسعه همکاریهای دو کشور در طرح احیای جاده ابریشم نوین اشاره کرد و گفت که علاقه مند است با ایران در این زمینه و بویژه در بخش حمل و نقل اجرای طرح یاد شده مناسبات خود را افزایش دهد.
«لی شیائو پینگ» در عین حال از آمادگی وزارتخانه متبوع خود برای اجرای موارد مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داد و در این راستا فردی را به عنوان مسئول پیگیری مفاد مطرح شده در این نشست تعیین کرد.
او همچنین از طرف ایرانی خود نیز خواست با معرفی نماینده ای، نشست های کارشناسی و تخصصی میان دو طرف در جهت هر چه سریعتر به اجرا در آوردن طرح های مورد نظر دو طرف معرفی نماید.
در ادامه دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان در چین وی قرار است با معاون نخست وزیر، وزیر مسکن و توسعه مناطق شهری و روستایی، مسئولان ارشد اگزیم بانک، بانک توسعه و بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) دیدار داشته باشد.
آخوندی همچنین قرار است فردا سه شنبه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، در همایشی که با حضور مدیران ارشد شرکت های چینی مرتبط حمل و نقلی و تجار و بازرگانان ایرانی مقیم این شهر برگزار می شود، شرکت و سخنرانی کند.
عزیمت به شهر شانگهای و بازدید از مراکز و شرکت های مهم زیرساختی که در زمینه های شهرسازی و حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی فعالیت دارند، بخش پایانی سفر چهار روزه وزیر راه و شهرسازی کشورمان به چین عنوان شده است.

منبع:ایرنا

101/403

کد خبر: 704725

وب گردی

وب گردی