وجود آلودگی فرکانسی در همه نقاط تهران

این آلودگی‌ها آنقدر خطرناک هستند که سرطان‌ها، بیماری‌های صعب‌العلاج، سقط جنین، معلولیت‌های ذهنی و جسمی و... را به همراه داشته باشد. زیرساخت‌های کشور هم به اندازه‌ای هست که بتوان وایرلس را به فیبرنوری تغییر داد، پس باید فرهنگ هزینه بیشتر برای حفظ سلامتی را در کشور ترویج کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ، با آمدن تلفن همراه دیدارها به کلام تبدیل شد و کلام به نوشتار. انگار دل کسی برای اطرافیانش تنگ نمی‌شود. در تاکسی، اتوبوس، مترو، خانه‌ها، مهمانی و... شبکه‌های اجتماعی گل سرسبدند. تلفن‌های همراه بیشترین وقت اکثر ایرانی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و زندگی بدون گوشی‌های هوشمند غیرقابل باور است. حالا وَرجه وُرجه کودکانه به بازی‌ با گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ تبدیل شده و جایی برای مراوده خانواده‌ای باقی نمانده است. حتی طنزهای شبکه‌های اجتماعی که فرو رفتن افراد در شبکه‌های اجتماعی را به سخره می‌گیرد، هم نتوانسته آنها را از این دنیای عجیب و غریب دور کند. جامعه‌شناسان و صاحبان نظر اجتماعی در مورد اعتیاد به برنامه‌های اجتماعی و قوت گرفتن شایعات هشدار می‌دهند و پزشکان در مورد عدم تحرک، چاقی و باقی مشکلات استفاده از تلفن‌های هوشمند. پلیس هم با جرائم سایبری بیشتری روبرو می‌شود و بستر سوءاستفاده‌های اهلش هم پهن می‌شود.


اما این ارتباط وسیع نیاز به نقاط اتصالی دارد. امروزه این اتصال دیگر توسط کابل‌ها و کامپیوترها نیست، بلکه امواج اینترنت‌‌ موبایل و وای فای آدم‌ها را به هم متصل می‌کند. امواجی که هیچ کس حتی وزیر بهداشت هم نتوانست مشکل‌ساز بودن آن را انکار کند. این امواج از طریق دکل‌هایی پخش می‌شود که روی سقف منازل مسکونی نصب می‌شوند. این دکل‌ها علاوه بر مشکل امواج با بادهای شدید و توفان‌ها سقوط می‌کنند. همین سال گذشته بود که سقوط دکلی جان یک پایتخت‌نشین را گرفت.


آصف زنگنه، کارشناس IT با اشاره به این که امواج موجب مشکلات سردرد می‌شود، می‌گوید: «البته این سردرد در همه قابل مشاهده نیست، برخی حساس‌تر هستند و امواج تاثیر بیشتری روی آنها می‌گذارد. به عنوان مثال امواج روی باند 2 و 4 برای من سردردهای زیادی به وجود می‌آورد. در هر صورت جایی که میدان مغناطیسی ایجاد شود، ضرر خواهد داشت. تجهیزاتی که زیر دکل‌ها نصب می‌شود به دلیل ایجاد این میدان مغناطیسی برای ساکنان ساختمان مضر است و این ضرر در یکی دو روز خود را نشان نمی‌دهد.»


او با اشاره به باندهای امواج می‌افزاید: «باندها تقسیم مسیری است که هر قسمت را به جای خاصی اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال می‌گویند امواج زیر یک برای موبایل باشد و موج کوتاه‌ به بی‌سیم‌های پلیس اختصاص یابد. این امواج قابل دسترسی و تجهیزات آن هم موجود است اما اجازه ورود به این امواج داده نمی‌شود. امواج از زیر صفر شروع می‌شوند و تا 5.8 ادامه دارند که متعلق به رادیوهای وایرلس اداره‌ها و شرکت‌هاست.»


زنگنه با بیان این که امواج بیش از حد در یک جا آلودگی فرکانسی به وجود می‌آورد، تاکید می‌کند: «در برخی کشورهای پیشرفته برنامه‌ای برای امواج تدوین می‌کنند. به عنوان مثال در اتریش با تجهیزاتی که دارند عدم خواب درست افراد یک ساختمان را ریشه‌یابی می‌کنند. بررسی‌ها در این کشورها نشان می‌دهد که امواجی که به سمت تخت‌های فلزی می‌رود، محیط نامناسبی ایجاد کرده، روی اعصاب تاثیر می‌گذارد و بدخوابی را در پی دارد. این کشورها به جمع کردن پنجره‌ها و تخت‌های فلزی اهمیت زیادی می‌دهند. در کشورهای پیشرفته توری‌های خاصی برای مختل‌ کردن میدان‌های مغناطیسی ساخته شده که زیر تخت‌هایشان پهن می‌کنند. تا آنجایی که من خبر دارم این توری‌ها در ایران تولید و وارد نمی‌شود. منتهی اگر در مورد آسیب‌های این میدان‌های مغناطیسی بحث شود، کل سیستم مخابراتی زیر سوال می‌رود. به همین دلیل سیاست مخابراتی هم بر این پایه نیست که از ورود یا تولید چنین توری‌هایی در کشور استقبال کند. امواج مختص رادیوها یا موبایل‌ها نیست. خیلی از وسایلی که در زندگی ما هستند، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند. ترانسی که برای لامپ‌های هالوژن در سقف نصب می‌شد، برای کف طبقه بالا مشکل ایجاد می‌کرد. اسپیکرهای بزرگ که برای پخش صوت استفاده می‌شود هم از این قاعده مستثنی نیست. این مسائل وجود دارد اما حس نمی‌شود.»


تلفن‌های بی‌سیم که امروزه به وفور استفاده می‌شود هم برای سلامتی، مشکلاتی به وجود می‌آورند. زنگنه در توضیح و تشریح کارکرد تلفن‌های بی‌سیم می‌گوید: «تلفن‌های بی‌سیم با چند تکنولوژی کار می‌کنند. در تلفن‌های قدیمی، دائم امواجی از تلفن به گوشی بی‌سیم ارسال می‌شد تا ارتباط به وجود آید و باعث آلودگی فرکانسی در آن منزل مسکونی می‌شد. اما تلفن‌های جدید به محض روشن شدن، با بی‌سیم خود ارتباط می‌گیرد و آن را نگه ‌می‌دارد.»


او با اشاره به امواج موبایل‌ها می‌افزاید: «موبایل‌هایی که از طریق ماهواره ارتباط برقرار می‌کنند به دلیل آن که دکل نیاز ندارد، مشکل نصب دکل‌ها و میدان مغناطیسی را ندارد. دکل موبایل‌ها اگر درست با مرکز کنترل نصب شود (از دکل‌های خودایستا استفاده شود و روی خودش اتاقک جدا و امنی داشته باشد) مشکلی برای مردم پیش نمی‌آورد. ولی مشکل این است که روی ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شود و اگر از تجهیزات درست استفاده شود، این آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.»


اسپکتروم آنالایزر وسیله کوچکی برای آزمایش و بررسی ترکیب طیفی شکل موج سیگنال‌های الکتریکی، صوتی یا نوری است. زنگنه می‌گوید: «برای مدیریت امواج هم از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر با استفاده از این آنالایزر متوجه شوند که در محله‌ای باند 2 و4 شلوغ باشد، از باند 5.8 استفاده می‌کنند. با استفاده از این آنالایزر در هر گوشه از تهران (به ویژه محله‌های پررفت و آمد مانند انقلاب) شلوغی و آلودگی‌های مغناطیسی شدیدی پیدا می‌کنید. اینقدر امواج هست که حتی نمی‌توانید به راحتی ارتباط دو رادیو را بگیرید. بعضی از نواحی تهران تحت پوشش چند آنتن است و تمام مکالماتی که در آن منطقه رد و بدل می‌شود باعث آلودگی می‌شود.»


اما می‌توان این آلودگی فرکانسی را در تهران کاهش داد؟ زنگنه به این سئوال پاسخ می‌دهد: «ایران کار خود را در استفاده از تجهیزات با این رویه پیش گرفته و در حال حاضر تغییر آن کار بسیار ساده‌ای نیست. خیلی از مناطق آمریکا به دلیل آسیب‌رسانی استفاده از وایرلس ممنوع است. در این مناطق از فیبرنوری که امن و سالم است، استفاده می‌کنند. خوشبختانه فیبرنوری در ایران پیشرفت خوبی داشته و حتی در روستاها هم فیبرنوری وجود دارد. ولی باید ماهیت را از وایرلس به فیبرنوری تغییر دهند. اگر شرکت‌های مخابراتی امکانات را روی فیبرنوری ارائه کنند بسیاری از آسیب‌ها از بین رفته و آلودگی و ازدحام امواج کاهش خواهد یافت. اما هزینه ماهانه استفاده از زیرساخت‌های فیبرنوری بسیار گران درمی‌آید. مردم ترجیح می‌دهند که با هزینه کمتری ارتباط‌هایشان را برقرار کنند.»


این کارشناس IT با اشاره به این که مردم صحبت با تلفن همراه را به شوخی می‌گیرند، می‌افزاید: «وجود سقف فلزی اتومبیل باعث تشدید میدان مغناطیسی می‌شود و آسیب‌رسانی شدیدتری دارد و حتی‌الامکان در ماشین استفاده نشود خیلی بهتر است.»


زنگنه با اشاره به ساختمان‌هایی که فلز زیادی در آن به کار رفته می‌گوید: «از نظر تشدید میدان مغناطیسی، ساختمان‌هایی که از بتون آرمه استفاده کرده‌اند با ساختمان‌های اسکلت فلزی فرقی ندارند. امروزه ساختمان‌های نیمه پیش ساخته‌ای در شمال ایران وجود دارد که در اسکلت آنها چوب بیشتر و فلز مختصری به کار رفته که میدان مغناطیسی را کاهش می‌دهد و مانند ساختمان‌های معمولی نیست.»

این آلودگی‌ها آنقدر خطرناک هستند که سرطان‌ها، بیماری‌های صعب‌العلاج، سقط جنین، معلولیت‌های ذهنی و جسمی و... را به همراه داشته باشد. زیرساخت‌های کشور هم به اندازه‌ای هست که بتوان وایرلس را به فیبرنوری تغییر داد، پس باید فرهنگ هزینه بیشتر برای حفظ سلامتی را در کشور ترویج کرد.
----------------------
زنگنه: امواجی که به سمت تخت‌های فلزی می‌رود، محیط نامناسبی ایجاد کرده، روی اعصاب تاثیر می‌گذارد و بدخوابی را در پی دارد. کشورهای اروپایی به جمع‌کردن پنجره‌ها و تخت‌های فلزی اهمیت زیادی می‌دهند. در کشورهای پیشرفته توری‌های خاصی برای مختل‌ کردن میدان‌های مغناطیسی ساخته شده که زیر تخت‌هایشان پهن می‌کنند
-------------------------
زنگنه: ترانسی که برای لامپ‌های هالوژن در سقف نصب می‌شد، برای کف طبقه بالا مشکل ایجاد می‌کرد. اسپیکرهای بزرگ که برای پخش صوت استفاده می‌شود هم از این قاعده مستثنی نیست. این مسائل وجود دارد اما حس نمی‌شود

704/101

کد خبر: 704838

وب گردی

وب گردی