مزایای عرضه محصولات وارداتی و صادراتی در بورس کالا

عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا به منظور شفاف سازی آمارها و جلوگیری از واردات بی رویه به همراه صادرات هدفمند کالاها از طریق بورس در راستای جلوگیری از خام فروشی از مواردی هستند که کارشناسان جای خالی این دو مقوله را در برنامه ششم توسعه گوشزد می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفته به طوریکه سیاست‌هایی همچون تنظیم و تعادل بازارها، تغییر مبنای قیمت گذاری محصولات از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی در راستای آزادسازی قیمت‌ها و یکسان سازی نرخ ارز، تامین مالی برای پرداخت مطالبات گندمکاران، سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو کل کشور به جای خرید تضمینی از جمله اقدامات بورس کالا در راستای اهداف کلان اقتصادی دولت به شمار می رود. در این بین امکان هدفمندی روند واردات و صادرات کالاها از طریق مکانیسم بورس کالا، از مواردی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.

استفاده از ظرفیت‌های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفته به طوریکه سیاست‌هایی همچون تنظیم و تعادل بازارها، تغییر مبنای قیمت گذاری محصولات از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی در راستای آزادسازی قیمت‌ها و یکسان سازی نرخ ارز، تامین مالی برای پرداخت مطالبات گندمکاران، سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو کل کشور به جای خرید تضمینی از جمله اقدامات بورس کالا در راستای اهداف کلان اقتصادی دولت به شمار می رود. در این بین امکان هدفمندی روند واردات و صادرات کالاها از طریق مکانیسم بورس کالا، از مواردی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.

در همین زمینه حسین سلیمی، عضو شورای ‌عالی بورس می‌گوید: عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران می‌تواند با نظارت‌های لازم انجام شود تا دیگر شاهد واردات غیرضروری برخی محصولات و ضربه به تولیدکنندگان داخلی نباشیم و از طرف دیگر افراد بیشتری نیز موفق به خرید از بورس کالا شوند.

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به واردات بی رویه برخی کالاها با وجود حجم مناسب تولید داخل، گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهولت خرید از سوی مصرف کنندگان واقعی از دستاوردهای عرضه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران خواهد بود؛ همچنین شفاف شدن آمار محصولات وارداتی نیز از دیگر ثمرات عرضه این کالاها در بورس به شمار می رود.

کمک بورس کالا به صادرات هدفمند

عضو هیات‌ مدیره انجمن مدیران صنایع همچنین به هدفمند کردن صادرات محصولات از طریق بورس کالای ایران اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی از کمک‌هایی همچون ارز دولتی استفاده می‌کنند، ضروری است که محصولات خود را در بازار داخل و برای تامین نیاز تولیدکنندگان عرضه کنند، ولی این شرکت ها به دلیل مشکلات واحدهای خود و نیاز مبرم به ارز، ترجیح می دهند صادرات را اولویت خود قرار دهند و این موضوع سبب کمبود مواد در بازار داخل و همچنین بروز قیمت‌های نامتناسب می‌شود و نتیجه نهایی آن ناهماهنگی در امر صادرت خواهد بود.

سلیمی افزود: اتحاد شرکت‌های ایرانی و هدفمند کردن صادرات کار بسیار سختی است و تا زمانی که اقتصاد به سمت شفافیت کامل و آزادسازی قیمت‌ها پیش نرود، امکان تحقق این کار به طور کامل وجود ندارد؛ از این رو باید از ظرفیت های بازار شفاف بورس کالا برای صادرات هدفمند به بازارهای جهانی استفاده کرد.

عضو هیات‌ مدیره انجمن مدیران صنایع در ادامه به موضوع راه‌اندازی بازار آتی ارز در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند سبب ایجاد شفافیت در بازار ارز و همچنین پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی شود، اما برخی از تحلیل گران نگران ورود بانک مرکزی به بازار این کالا هستند که این موارد باید با هماهنگی های لازم میان مسوولان بازار سرمایه و بانک مرکزی مرتفع شود.

سلیمی معتقد است: به طور طبیعی در مسیر شفاف سازی اقتصاد کشور که بورس کالا یکی از ابزارهای رسیدن به این شفافیت است، مسوولان با فشارهای زیادی برای برچیدن رانت مواجه خواهند شد که پس از آزادسازی قیمت‌ها و شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی، ثمرات این فعالیت‌ها در اقتصاد نمایان خواهد شد.

عضو شورای‌عالی بورس در پایان با اشاره به اینکه بورس‌های دنیا در ایجاد شفافیت و همچنین قیمت‌گذاری بسیار موفق بوده‌اند، گفت: در کشور بیشتر مشکلات در تنظیم بازار رخ می‌دهد، زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل نیست و بازار سیاه ایجاد می‌شود، اما شفافیت اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند پیش شرط از بین رفتن مشکلات بازارهای کالایی باشد که بورس کالا در این زمینه به عنوان یک بازوی اجرایی سیاست های دولت عمل می‌کند.

101/401

کد خبر: 704852

وب گردی

وب گردی