راه و رسم نگهداری از دندان‌ها در بیماران دیابتی

یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان با اشاره به روز جهانی دیابت گفت: اگر افراد مبتلا به دیابت، قند خون خود را تحت کنترل قرار دهند و پوکی استخوان خود را بررسی کنند، زیر نظر متخصص می توانند ایمپلنت انجام دهند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از سلامت آنلاین، دکتر احمد قائم مقامی در مورد اینکه آیا افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر از سایر افراد به بیماری های دهان و دندان مبتلا می شوند، گفت: بیماری های دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت، در زمره بیماری های اختصاصی مرتبط با دیابت نیست، بلکه همان تظاهراتی است که در بیماران غیر دیابتی نیز دیده می شود، اما در این بیماران به دلیل قند بالا و زمینه هایی که دارند ممکن است عوارض شدیدتر باشد و در نتیجه نگهداری از دندان در این بیماران مهم تر است.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شایع ترین بیماری های دندان افراد دیابتی را بیماری نسج نگهدارنده دندان دانست و افزود: تظاهرات اولیه این بیماری دندان در لثه ها مشاهده می شود و معمولا لثه ها دچار تورم لثه می شوند که شامل قرمزی ،تورم، خونریزی در زمان مسواک زدن و بوی بد دهان است .

او تصریح کرد: در این افراد اگر دندانها جرم و پلاک های دندانی هم داشته باشد عوارض گفته شده بسیار شدید می شوند و اگر درمان نشوند این امر باعث می شود که استخوان اطراف دندان به تدریج تحلیل برود و فضاهایی بین دندان و نسج استخوان ایجاد شود که در این فضاها میکروب می ماند. درنتیجه باعث ترشحات چرکی شده و باعث لق شدن و از بین رفتن دندان ها می شود.

این دندانپزشک، ایجاد آبسه های دندانی را یکی دیگر از بیماری های دندان افراد دیابتی خواند و اظهار داشت: دلیل این امر زیاد شدن پوسیدگی های دندانی در این افراد غفلت در بهداشت دهان و دیگری خشکی دهان است . بسیاری از بیماران دیابتی دچار خشکی دهان هستند. در نتیجه پوسیدگی های دندانی در این افراد بالا می رود و نسبت به افراد سالم دندان هایشان زودتر خراب می شود. اگر هم معاینه نشود عفونت هایی در اطراف ریشه دهان ایجاد می کند و به صورت جوش هایی در لثه تظاهر می کند .

او بیماری های قارچی دهان را از دیگر بیماری های افراد دیابتی دانست و تصریح کرد: این عفونت ها و تغییری که در مخاط دهان به وجود می آید باعث رشد قارچ ها در دهان می شود که ضایعات قارچی در مخاط دهان ایجاد می کند و به صورت قرمزی مخاط و لکه های سفید رنگ تظاهر می کند .

قائم مقامی تاکید کرد : تمام این موارد قابل پیشگیری است به شرط آنکه بیماران دیابتی به ویژه افر ادی که زمینه خانوادگی دارند قند خون خود را کنترل کنند و قند مصرفی خود را پایین بیاورند. در عین حال بهداشت دهان و دندان خود را بسیار خوب رعایت کنند. چرا که این افراد ۲.۵ تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلای بیماری های دهان و دندان نسبت به افراد سالم قرار دارند .

اوتوصیه کرد : این افراد حتما هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند و اگر دندان هایشان نیاز به جرم گیری دارد، حتما این اقدام را انجام دهند ، مسواک و نخ دندان را فراموش نکنند و سالی دوبار از دندان هایشان عکس بگیرند و پوسیدگی های بین دندانی را کنترل کنند.

عضو سابق هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اینکه کدامیک از بیماران دیابتی بیشتر مبتلا به بیماری های دهان و دندان می شوند اظهار داشت: دیابت از نظر کلینیکی به دو گروه تقسیم می شود. یکی گروهی است که از کودکی و نوجوانی مبتلا می شوند که اکثر به دلیل بیماری خود ایمنی به دیابت مبتلا می شوند. این افراد چون بیماری آنها از ابتدا مشخص است و تحت درمان قرار می گیرند کمتر دچار اختلالات دندانی می شوند. گروه دوم کسانی هستند که دیابت نوع دوم دارند و بیشتر ۴۵ سال به بالا هستند و اکثر زمینه خانوادگی و ژنتیکی دارند. معمولا در این افراد انسولین ترشح می شود، اما چون زمینه ژنتیک دارند، اگر چاق هم باشند و تحرک کم داشته باشند در اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی، این افراد بیشتر مبتلا به مشکلات دهانی و دندانی می شوند.

او تاکید کرد: این که گفته می شود بیماران مبتلا به دیابت دندان های خود را از دست می دهند صحت ندارد و درصورتی که بهداشت دهان و دندان و قند خود را رعایت کنند می توانند دندان های خود را داشته باشند.

قائمی مقامی همچنین استعمال دخانیات را باعث تحلیل لثه های بیماران دیابتی دانست و تاکید کرد: دخانیات به تحلیل لثه و ایجاد پلاک کمک می کند . همچنین استعمال الکل نیز در این بیماران مضر است چرا که مخاط دهان آنها را خشک می کند و ضایعات مخاطی در این زمینه بیشتر می شود.

اوبه بیماران دیابتی توصیه کرد: مراقبت خشکی دهان خود باشند آب زیاد بنوشند و در آب مصرفی دو تا سه قطره آبلیموه چکانده تا بزاق دهان بیشتر ترشح شود . همچنین می توانند از داروهایی که بزاق مصنوعی تولید می کنند زیر نظر پزشک استفاده کنند.

این دندانپزشک تاکید کرد: بیماران دیابتی از دهان شویه هایی که حاوی الکل هستند نباید استفاده کنند. در حال حاضر دهانشویه های بدون الکل در بازار موجود است و فلوراید بالا دارند که باعث تقویت دندان ها می شوند و از پوسیدگی جلوگیری می کند
704/101

کد خبر: 704862

وب گردی

وب گردی