«قاب ها» و تک گویی صادق زیبا کلام از تاریخ ایران

کیوان مهرگان در دهمین دوره جشنواره سینما‌حقیقت با اولین تجربه‌ی جدی مستندسازی خود با عنوان «قاب‌ها» حضور دارد که در این فیلم «صادق زیباکلام» طی تک‌گویی 30 دقیقه‌ای به روایت بخش‌هایی از تاریخ ایران می‌پردازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مهرگان درباره‌ی شیوه‌ی شکل‌گیری این مستند، گفت: من حدوداً 12 سال داشتم که جنگ تمام شد. محل زندگی من اسلام‌آباد غرب بود و این منطقه 600 کیلومتر با تهران فاصله داشت. یکی از دوستانم در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و تابستان که به شهر ما بازگشت، با عطش از فضای دانشگاه و ماجرای اتاق آقای صادق زیباکلام تعریف کرد که در آن عکسی از نلسون ماندلا و یک نقاشی از گربه‌ای که توسط دخترش نقاشی شده بود، روی دیوار نصب بود. این تصویر از آن زمان در ذهن من باقی بود.
او با بیان این ‌که پس از اقامت در تهران، به واسطه‌ی شغل خبرنگاری همواره به صورت تلفنی با دکتر زیباکلام ارتباط داشته و گاهی هم به خانه‌اش می‌رفته است، تصریح کرد: فروردین ماه سال 1390 در حالی ‌که در هیچ رسانه‌ای کار نمی‌کردم قرار ملاقاتی با زیباکلام گذاشتم. او این بار مرا به دفتر کارش دعوت کرد و خاطره دوران کودکی در من زنده شد. قاب‌های روی دیوار ذهن من را درگیر کردند و از دکتر دلیل نصب هر یک از تابلوها را پرسیدم. شروع به تعریف که کرد از او پرسیدم حاضر است مقابل دوربین این حرف‌ها را تکرار کند؟ او گفت بله و روز بعد من با دوربین به اتاق او رفتم.
مهرگان ضمن تشکر از حسین جمشید گوهری که به تصویربرداری مستند «قاب‌ها» پرداخت، ادامه داد: یک جلسه فیلمبرداری کردیم و از آنجایی که نتیجه خوب بود به کار ادامه دادیم، اما شرایط آن زمان مانع از ارائه‌ی این مستند شد تا این که امسال روی فیلم کار کردم و آن را به جشنواره سینماحقیقت فرستادم. البته دوباره سری هم به اتاق کار زیباکلام زدیم که ببینیم پس از 5 سال این اتاق چه تغییری کرده است.
به گفته‌ی این فیلمساز، «قاب‌ها» تصویری از ذهن صادق زیباکلام است که روی دیوار اتاقش ترجمه شده است. تاریخ معاصر ایران به ویژه از مشروطه به بعد برای این استاد علوم سیاسی اهمیت دارد؛ البته نه تاریخ مکتوبی که در دسترس است بلکه تاریخی که در ذهن و جان او است و بخشی از آن با تاریخ همپوشانی دارد و بخشی برخلاف آن چیزی است که تاکنون شنیده‌ایم.
وی درباره‌ی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و تأثیر این رویداد بر ارتقای سینمای مستند نیز گفت: امسال 1100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت بودند. وقتی این تعداد کارگردان از جوان گرفته تا پیشکسوت چشم به راه فرارسیدن این جشنواره و ارائه فیلم به آن هستند، نشان می‌دهد که این جشنواره به هدف خود دست یافته است.
کیوان مهرگان در پایان، با بیان این‌که به صرف دولتی بودن یک جشنواره نمی‌توان آن را زیر سوال برد، خاطرنشان کرد: فضای کیفی- رقابتی و اهمیت جشنواره برای فیلمسازان ایرانی از آوانگارد گرفته تا جشنواره‌ای را نمی‌توان منکر شد. با وجود همه‌ی فراز و فرودهایی که این جشنواره می‌تواند داشته باشد، سینماحقیقت یکی از معتبرترین جشنواره‌های مستند خاورمیانه محسوب می‌شود و این دستاورد کمی نیست که باید به خاطر آن از تمامی مدیران و مسئولان فعلی و پیشین جشنواره تشکر کرد.
501500

کد خبر: 704914

وب گردی

وب گردی