بهره برداری از سیستم RFID در کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از بهره برداری از سیستم RFID در کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، پروفسور گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با بیان اینکه اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اولویت اصلی پروژه های عمرانی دانشگاه است، گفت: تلاش می کنیم حداکثر تا آغاز سالتحصیلی جدید در سال آینده، این کتابخانه به بهره برداری برسد.

وی همچنین به زیباسازی محیط عمومی کتابخانه مرکزی و بخش های مختلف آن تاکید کرد.

صادقی اضافه کرد: علاوه بر اینکه باید در مسیر دیجیتال و الکترونیکی شدن کتب حرکت کنیم، هیچکس نمی تواند کتب کاغذی را از بین ببرد؛ چراکه کتب کاغذی باعث آرامش انسان می شود و هیچ آسیبی برای ما ندارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: مرکز آموزش های علمی کاربردی دانشگاه نیز به زودی راه اندازی خواهد شد و با راه اندازی این مرکز می توانیم رشته کتابداری و مرتبط را در آن ایجاد کنیم.

پروفسور محمد نریمانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه کتابخانه تخصصی آسیب های اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی با بالغ بر سه هزار کتاب تخصصی راه اندازی می شود، گفت: راه اندازی این کتابخانه تخصصی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آسیب های اجتماعی در جامعه تهدیدکننده است، انجام می شود.

وی با اشاره به جلسات گفتمان اجتماعی استانداری اردبیل، افزود: در همین راستا کتب تخصصی حوزه آسیب های اجتماعی شناسایی شد و تحت عنوان کتابخانه تخصصی آسیب های اجتماعی راه اندازی شد تا سایر ارگان ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر حبیب شهبازی شیران رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: RFID در کتابخانه شناسایی داده ها با استفاده از امواج رادیویی می باشد که در این سیستم اطلاعات اعضا نیز بر روی کارتی هوشمند ذخیره شده و توسط قرائتگر ردیابی و خوانده می شود.

وی با بیان اینکه RFID دارای دو دسته کلی سخت افزاری و نرم افزاری است، افزود: قرائتگر(بارکدخوان) و تگ بخش های دسته سخت افزاری و مدیریت شلف، کنترل دستیابی، چک کردن ورودی خروجی اتوماتیک و صندوق تحویل و تک گذاری نیز از بخش های دسته نرم افزاری این سیستم است.

شهبازی شیران اضافه کرد: امکان سلف سرویس، استقلال کاربر، جلوگیری از اتلاف وقت کتابدار، خدمات ارزش افزوده، سرعت در یافتن محل مدرک و چک کردن تعداد زیاد منابع به طور همزمان و کاهش خطای کتابدار از اهداف RFID است.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه هفتم آذرماه به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی همایش آشنایی با کتابخانه مرکزی و منابع اطلاعاتی ویژه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی ورودی جدید در دانشگاه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: سه کارگاه آموزشی نیز مختص اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با موضوع آشنایی با پورتال کتابخانه مرکزی و پایگاه های استنادی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، همایشی ملی با محوریت کتاب و کتابخوانی از منظر اسلام، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در آینده نزدیک در دانشگاه برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری نمایشگاه های تخصصی کتب لاتین و فارسی نیز از جمله برنامه های آتی ما است.

کد خبر: 704938

وب گردی

وب گردی