دانشگاه منشا پیشرفت و مسیر توسعه صنعت استان ها را مشخص و ریل گذاری کند

معاون مدیر کل توسعه، فناوری و ارتباط با صنعت  دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 30سال فعالیت مستمر دانشگاه آزاد اسلامی درزمینه علمی، پژوهشی و... با زیر ساخت های استاندارد و آزمایشگاه های پیشرفته پتانسیل بزرگی برای کمک به بخش صنعت کشور است. 

به گزارش ایسکانیوز، عبدالله محمدی در نشست بررسی فعالیت ها و مشکلات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در ارتباط با صنعت که با حضور جمعی از صنعتگران استان ، مدیران صنایع ایلام ، روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد گفت: کاهش تعداد دانشجویان کشور فرصت مناسبی است که به جای پرداختن به مسائل آموزشی، این امکانات گسترده ای در بخش تحقیقات کاربردی به کار گرفته شود تا علاوه بر درآمد زایی غیر شهریه ای برای دانشگاه ،معضلات و مشکلات صنعتی کشور نیز حل شود و تهدید کاهش دانشجو با تبدیل علم به ثروت به فرصت برای گسترش فعالیت های تحقیقاتی دانشگاهها و درآمدزایی تبدیل شود.

وی به رابطه دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: دولت می تواند به عنوان رابط نقش ایفا کند بحث هسته ای و پتروشیمی مثال بارزی از نقش واسط دولت در ارتباط صنعت و دانشگاه است که خوب جواب داده است اما در سایر موارد به دلیل دولتی بودن اکثر دانشگاه ها و صنایع موفقیت چندانی حاصل نشده است.

معاون مدیرکل توسعه ، فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این راستا و در سومین همایش ارتباط صنعت و دانشگاه پیشنهاد داده شد تیمی از نخبگان جمع شوند و گفتمان صنعت و دانشگاه را توسعه دهند ویک سند راهبردی 20ساله برای ارتباط با دانشگاه ترسیم کنند تا دولت ها بر اساس این سند حرکت کند و این بهترین رابط برای صنعت و دانشگاه خواهد بود.

محمدی بیان کرد: در استان های کمتر توسعه یافته دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با استفاده از پتانسیل عظیمی که دارد گره گشای مشکلات صنعت استان ها شود و دانشگاه باید منشا پیشرفت و مسیر توسعه صنعت استان ها را مشخص و ریل گذاری نماید.

وی به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه صنعت در استان ها اشاره کرد و گفت: انجام تحقیقات کاربردی،تولید برنامه های جدید و کارآمد آموزشی برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت کاربردی برای صنایع،انتقال و بومی سازی دانش و تبدیل آن به فناوری برای استفاده صنایع و توسعه مراکز رشد و پارک علم و فناوری بهترین اقدامات دانشگاه برای تقویت صنایع در استانها است.
محمدی تصریح کرد: مراکز رشد می توانند با حمایت از هسته ها و واحدهای فناور در راستای تبدیل علم به ثروت فعالیت مفید نمایند که درحال حاضر در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است 100مرکز رشد در سراسر کشور ایجاد نماید.
محمدی بیان کرد: سیاستهای مدبرانه دکتر میر زاده و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیت های دانش بنیان و اقتصادی و درآمد زایی و اختیاراتی که به استان ها در این راستا تفویض شده است می توانند گام مهمی در راستای توسعه فناوری و افزایش درآمد غیر شهریه ای باشد.

وی یادآور شد: اقتصاد دانش بنیان توجه به محققین و نیروی انسانی متخصص را در پی دارد و مزیت این کار تحریم ناپذیری و نامحدود بودن فعالیت نیروی انسانی متخصص و از طرفی ارزش افزوده بالای فعالیت های دانش بنیان و بدون رقیب بودن و یا مواجهه با حداقل رقیب را در پی دارد و اگر صنایع در پی بالا بودن این ارزش افزوده باشند مسلما بخشی از درآمد آنها صرف توسعه رابطه با دانشگاه می شود و وظیفه دانشگاه این است با فرهنگ سازی این روند را در جامعه نهادینه کند.

وی افزود: برگزاری این نشست ها در راستای تاکیدات دکتر میرزاده بر ارتباط تنگاتنگ واحدهای دانشگاهی با یکدیگر و همچنین واحدها با سازمان مرکزی و استفاده از تجربیات همدیگر در بخش ارتباط با صنعت است و با برگزاری این نشست ها تجربیات واحدها و دستورالعمل های جدید مرور می شود .

وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این جلسات و بازدید از صنایع استان باعث شود تا گفتمان صنعت و دانشگاه به گفتمان روز تبدیل شود.
در این نشست همچنین دکتر شهریار عباسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به بیان پتانسیل های این دانشگاه در استان ایلام پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام بازویd توانمند استان در مسیر تحقیق و پژوهش است.

200/202

کد خبر: 704955

وب گردی

وب گردی