به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه که به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس و کانون گفتمان اندیشه امام و رهبری انجام شد، رییس دانشکده علوم انسانی اهمیت برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها از منظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را بسیار با اهمیت خواند و خاطر نشان کرد:«با توجه به مطالبه گر بودن قشر دانشجو، راه اندازی و تداوم اینگونه جلسات که مختص فضای کلی حوزه و دانشگاه است، منجر به گفتمان سازی می شود . »
محسن محمودی در باب لزوم پرداخت به گفتمان، از لفظ دیالکتیک استفاده کرد و افزود: « انسانِ عاقل، اهل گفتگو است، پس می بایست اصول گفتگوی دیالکتیک را یاد بگیرید چون در اینصورت مشق دموکراسی کرده است، در نتیجه صدای مخالف خود را شنیده و آنرا با استدلال عقلی رد یا قبول می کند».
عضو هیات علمی واحد بندرعباس با ورود به بحث گفتمان اسلام و دموکراسی، نسبت میان دین و دموکراسی را متفاوت دانست و گفت: « تلقی ما از اسلام و دیدگاه ما نسبت به تعالیم آن مستقیماً بر نظر ما نسبت به رابطه اسلام و دموکراسی تأثیرگذار است ،به طور خاص دین و دموکراسی دو پارادایم بنیادی در این باب است، یک طرف جایی که دین و سیاست به طور کامل در هم جوشیده و مخلوطند و طرف دیگر جایی است که از هم فاصله دارند. »
محمودی با بیان اینکه دموکراسی در ذات اسلام ریشه دارد بطوریکه اگر بخواهیم نظام اسلامی را به صورت واقعی در جامعه پیاده کنیم، شاهد روی کار آمدن مدل خاصی از دموکراسی خواهیم بود که ضمن التزام به شریعت، به لحاظ شکلی هم دموکراتیک است افزود:« بیتردید نظام اسلامی با ویژگیهای یادشده، نظامی است مبتنی بر قانون و اخلاق و به لحاظ شکلی، لزوم مشارکت همگانی و نظارتپذیری، جایگاه برجستهای در آن دارد. این نظام، نظامی است که به طور اساسی به منافع عموم مردم میاندیشد و به طور اساسی، از حقوق و آزادیهای آنها حمایت میکند.»
عضو هیات علمی واحد بندرعباس ضمن اشاره به اینکه از ابتدای شکل گیری حرکت انقلابی امام خمینی(ره)مردم سالاری دینی طرح و اندیشهای بود مطرح شد افزود:«تأکید بر نقش و جایگاه مردم براساس آموزهها در تعالیم اسلام بدون نیاز به وامگیری از دموکراسی مدرینته و غربی توسط امام و انقلاب افق جدیدی پیش روی بشر باز نمود و همچنان که ملاحظه می شود گفتمان غالب از سوی مقام معظم رهبری است.»
وی در پایان با بیان اینکه جمعی از صاحبنظران نگرش ارزشی و جمعی دیگر نگرش روشی به دموکراسی دارندگفت:«دموکراسی ارزشی، تعارض ذاتی با اسلام دارد و هیچ گونه تأییدی را از جانب اسلام، حتی در شرایط اضطراری، برای آن نمیتوانیم بیابیم. اگر بخواهیم نظام اسلامی را به صورت واقعی در جامعه پیاده کنیم، شاهد مدل خاصی از دموکراسی خواهیم بود که ضمن التزام به شریعت، به لحاظ شکلی هم دموکراتیک است.»
در خلال این مراسم نیز دانشجویانی که دارای نظرات موافق و مخالف بودند با طرح استدلال به مباحثه و گفتگو پرداختند.
200