شلوغ‌تر از آنی که تصور می‌کنید/نزدیک به ٨٠٠‌ هزار زائر حسینی از شهر مهران گذشتند

تنها ٥ روز به راهپیمایی اربعین حسینی مانده و در مرز مهران شلوغ‌ترین روزها سپری می‌شود. اکنون به‌خاطر ازدحام جمعیت و حجم زیاد خودروها، ورود خودروهای شخصی زائران به داخل شهرستان مهران و حرکت تمامی خودروها به سمت مرز ممنوع است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند فقط تا ظهر دیروز ٣٦‌هزار زائر از پایانه این مرز گذشتند تا شمار افرادی که این منطقه را برای رسیدن به کربلا انتخاب کرده‌اند به ٨٠٠‌هزار نفر برسد؛ جمعیتی دو برابر‌ سال گذشته. بیش از یک‌میلیون نفر در این روزها به خاک عراق وارد شده‌اند و شهر ٢٠‌هزار نفری مهران این‌طور که معاون سیاسی، امنیتی استانداری ایلام اعلام کرده «شاهد اوج ورود زائران» است و اکنون جمعیتی چندین‌برابر ظرفیتش را میزبانی می‌کند.
زائران اگرچه برای رسیدن به عراق و رهسپار شدن به سوی کربلا، مرزهای شلمچه و چزابه را هم پیش رو دارند، اما اغلب مرز مهران در ایلام را انتخاب می‌کنند؛ جایی که تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیک‌ترین و مهم‌ترین مرز زمینی به حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) شناخته می‌شود و در تمامی روزهای ‌سال بیشترین حجم تردد زائران به عتبات عالیات را شاهد است. اهمیت این مرز باعث شده کوله‌بار سفر بسیاری از عاشقان حسینی برای عبور از این‌جا بسته شود و همین نزدیکی سبب شلوغی شهر مهران در این روزهاست.
در شلوغی این روزهای مسیرهای منتهی به کربلا، دیروز انفجاری تروریستی هم در عراق اتفاق افتاد. انفجاری در ٨٠ کیلومتری کربلا و در منطقه عین‌التمر که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین، به هیچ یک از زائران ایرانی آسیب نرساند: «این انفجار نه در مسیر زائران، بلکه در یک خانه انجام شده و طبق اخبار اولیه در این انفجار هشت نفر شهید شده‌اند.»
حرکت خودروها به مهران، ممنوع
«حسن کوهزادی»، خبرنگار مستقر در مرز مهران، اوضاع کنونی شهر را این‌طور وصف می‌کند: «شلوغ‌تر از آنی است که تصور می‌کنید. آن‌قدر شلوغ که به زائران اعلام کرده‌اند مرز مهران بسته است اما مرز بسته نیست، این‌طور گفته‌اند تا زائران بعد از این به مرزهای دیگر سرازیر شوند و کمی از شلوغی این‌جا کاسته شود.»
روز گذشته ستاد مرکزی اربعین حسینی حرکت تمامی خودروها به سمت مرز مهران را ممنوع اعلام کرد. در اطلاعیه شماره ٣ آمده است: «به دلیل ازدحام شدید زائران در مرز مهران برای خروج از کشور و تکمیل ظرفیت و حضور برخی افراد بدون گذرنامه و روادید در نزدیکی پایانه مرزی مهران که متاسفانه مشکلاتی را برای سایر زائران ایجاد کرده است، حرکت تمامی خودروها به سمت مرز مهران ممنوع اعلام می‌شود.» براساس این اطلاعیه، نیروی انتظامی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و استانداری‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان موظف شده‌اند اتوبوس‌ها و خودروها را به سمت مرزهای استان خوزستان (چزابه و شلمچه) هدایت کنند تا کمی از ازدحام شهر کاسته شود.
با این حال، حضور افراد بدون ویزا یکی از دلایل دیگر شلوغی مرز مهران و کُندی رفت‌و‌آمد زائران است؛ موضوعی که نیروهای حاضر در مرز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند. با این‌که بارها از سوی رسانه‌های مختلف اعلام شد که هیچ زائری بدون ویزا به مرز نیاید اما همین اطلاع‌رسانی هم افاقه نکرد. اکنون خودروهایی در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته تا افراد فاقد ویزا از منطقه خارج و برای اسکان به مهران منتقل شوند.
مدرسه‌ها «فعلا» برپاست
در روزهای گذشته با این‌که اعلام شد مدارس مهران به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند، اما این خبر خیلی زود تکذیب شد. این خبر از قول مراد ناصری، فرماندار مهران، نقل شد که «به‌منظور استفاده از فضای مدارس برای اسکان زائران حسینی، تمامی مدارس شهر مهران به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند.» درحالی‌که پارسال هم ازدحام جمعیت زوار در ایام اربعین به تعطیلی دو هفته‌ای مدارس این شهر مرزی انجامیده بود اما بلافاصله روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام اعلام کرد: «خبر تعطیلی مدارس شهر مهران به مدت دو هفته تکذیب شده و صحت ندارد. تا این لحظه تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس صورت نگرفته و اگر نیاز باشد اطلاعات تکمیلی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»
بر اساس اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش ایلام، تنها تعدادی از مدارسی که در مسیر تردد زوار هستند و احتمال اختلال در امر آموزش آنها وجود دارد، در دستور کار تصمیم‌گیری مسئولان است و اگر قرار باشد مدرسه‌ای تعطیل شود حتما به اطلاع مردم خواهد رسید.
جمعیت چندبرابری در شهر ٢٠‌هزار نفری
این‌طور که کوهزادی، خبرنگار می‌گوید، اگرچه اعلام کرده‌اند مرز تا اطلاع ثانوی بسته است اما گیت‌های عبوری به سوی کربلا همچنان باز است و صف‌ها طولانی است: «از شلمچه تا کربلا ٦ تا ٧ ساعت راه است و برای همین مردم ترجیح می‌دهند با وجود ازدحام، به مهران بیایند. جمعیت اکنون دو برابر پارسال است.» به گفته او، آنچه در مقایسه با ‌سال گذشته به چشم می‌آید، نظم بیشتر شهر است. نظمی که ‌سال گذشته با وجود تعداد کمتر زائران اربعین، در شهر برپا نبود. «٥ روز مانده به اربعین تا همین امروز بیشتر از ٨٠٠‌هزار نفر از این مرز عبور کرده‌اند. درحالی‌که این رقم با کل زائرانی که ‌سال گذشته از مرز مهران گذشتند، برابری می‌کند.»
اکنون با آمدن زائران حسینی به شهر مهران؛ جمعیت ٢٠‌هزار نفری این شهر، چندین و چند برابر شده و این امر مشکل‌ساز شده است. براساس برآوردها، ٢‌میلیون زائر برای رفتن به کربلا از این مرز خواهند گذشت. از طرف دیگر پیش‌بینی شده است که تعداد زائران در زمان برگشت از زیارت به ٣‌میلیون نفر برسد؛ مسأله‌ای که نگرانی‌ها در رابطه با آن باعث شده مسئولان از شهروندان بخواهند برای رفتن به کربلا مرزهای چزابه و شلمچه را انتخاب کنند. هرچند مسیر دوساعته این مرز تا کربلا، زائران را به آمدن به این شهر شلوغ ترغیب می‌کند.
در سال‌های گذشته اگرچه حضور میلیونی زائران در مرز مهران مسئولان را غافلگیر می‌کرد اما دو سالی است که برای تهیه امکانات برای حجم زیاد زائران برنامه‌ریزی می‌شود. کمبود مواد غذایی با توجه به شلوغی یکی از مسائلی است که مهران در این روزهای شلوغ پیش‌رو دارد. با این حال مسئولان برای تأمین مواد غذایی چاره را در موکب‌های پذیرایی دیدند. موکب‌هایی که ‌سال گذشته در سطح شهر ترافیک را چندین برابر کرده بودند، امسال در مسیری ١١ کیلومتری از داخل شهر تا پایانه مرزی مستقر شده‌ و نظم شهر را بیشتر کرده‌اند. با این حال خیل عظیم جمعیت سبب شده، مسئولان زائران را به عبور از مرز چزابه و شلمچه ترغیب کنند. آنها برای حل مسأله شلوغی اعلام کرده‌اند کسانی که مُهر خروجی ویزایشان از مرز مهران است، می‌توانند از چزابه یا شلمچه هم عبور کنند.

700700

کد خبر: 704985

وب گردی

وب گردی