خیمه سنگین آلودگی روی تهران

دیو آلودگی ششمین روز پیاپی‌اش را هم در تهران پشت‌سر گذاشت و همچنان خیمه سنگینش را روی سر این شهر حفظ کرده است. پایتخت دو روز گذشته را با شاخص کیفیت هوای ١٥٤ و ١٥٦ با هوایی ناسالم برای همه افراد گذراند و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت برای امروز سه‌شنبه و فردا چهارشنبه نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، غلظت ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون هوای تهران در دو روز اخیر به دو برابر حد مجاز رسیده است. حد استاندارد این ذرات ٣٥ میکروگرم بر مترمکعب است؛ اما در دو روز گذشته که هوای تهران ناسالم بوده، غلظت ذرات معلق کمتر از ٢.٥ میکرون به حدود عدد ٨٠ رسیده است. شاخص میانگین هوای روز جاری نیز عدد ١٥٦ و هوای ناسالم برای همه است. به همین دلیل نیز ماندن طولانی‌مدت در هوای آزاد برای تمام افراد مضر است و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به مردم توصیه کرده تا سالم‌شدن هوا از هرگونه حضور طولانی‌مدت در فضای باز خودداری کنند. طبق گفته‌های مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با برقراری شرایط جوی پایدار در روز سه‌شنبه، در بیشتر ساعات روز تغییر محسوسی در سرعت باد پیش‌بینی نمی‌شود. در روز چهارشنبه، به جز وزش باد نسبتا قوی در برخی ساعات، این شرایط کم‌و‌بیش ادامه خواهد داشت، بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شرایط نامطلوب قرار دارد که این میزان آلودگی برای روز سه‌شنبه افزایش نسبی خواهد یافت.
به‌دلیل تداوم همین وضعیت، روز گذشته جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران در استانداری با حضور هاشمی، استاندار تهران، تشکیل شد و در پی آن مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و برخی مقاطع تحصیلی در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها برای روز سه‌شنبه تعطیل شدند؛ براساس اخبار منتشرشده با توجه به وضعیت ناسالم هوای تهران و تعیین‌تکلیف تعطیلی مدارس و تمهیدات در نظر گرفته‌شده، روز گذشته ساعت ١٤، سومین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار تهران و با حضور نمایندگان عضو برگزار شد؛ در این جلسه مصوبات روز گذشته کمیته اضطرار مجدد تصویب و مقرر شد همه مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس سه‌شنبه تعطیل باشد. همچنین مقرر شد طرح ترافیک و زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تا ساعت ١٩ در سطح شهر تهران اجرا شود. موافقت مدیران دستگاه‌های اجرائی با مرخصی مادران شاغل از دیگر مصوبات این جلسه بود، ضمن اینکه برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و آلاینده و همین‌طور خودروهای فاقد معاینه فنی، توقف فروش مجوز روزانه طرح ترافیک تا پایان شرایط ویژه برای کاهش میزان تردد خودروها در هسته مرکز شهر تهران و توقف فعالیت همه معادن تهران تا عادی‌شدن شرایط، لغو ورزش همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران، نظارت بر به‌کارنگرفتن اتوبوس‌های دودزا، جلوگیری از روشن‌بودن اتوبوس‌های متوقف در ترمینال‌ها و جایگاه‌های اتوبوس‌رانی و ترمینال‌های شهری و نظارت بر توقف جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی شهر تهران مؤثر بر تولید و افزایش آلودگی هوا و استقرار تیم‌های سیاری از سوی اورژانس در میادین پرتردد و آلوده، از مصوبات دیگر این جلسه بود. در حاشیه این جلسه نیز استاندار تهران با اشاره به تولید خودروهای با استاندارد یورو ٤، عرضه بنزین
یورو ٤ و تبدیل سوخت صنایع به گاز تأکید کرد: باید اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوای استان تهران است با سرعت بیشتری پیگیری شوند.
سیدحسین هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: بی‌تردید این کمیته فقط برای مواقعی که مشکل حاد در کیفیت هوا ایجاد می‌شود، جلسه تشکیل می‌دهد. در حقیقت هنگامی که هوا به سمت ناسالم‌بودن می‌رود این کمیته جلسه تشکیل می‌دهد و تصمیماتی را در راستای کاهش آلودگی هوا و مقابله با استمرار وضعیت جوی اتخاذ می‌کند. وی افزود: درحال‌حاضر در دنیا، کشورهای پیشرفته نیز گاهی با مشکل آلودگی هوا مواجه می‌شوند به‌طوری‌که مجبور می‌شوند یک روز کامل تردد خودرو در شهر را ممنوع کنند. تهران نیز به‌عنوان یک کلان‌شهر با مشکل آلودگی هوا مواجه است. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم برخورد جدی پلیس با متخلفانی که به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند تأکید کرد و افزود: سه‌شنبه نیز همانند روزهای یکشنبه و دوشنبه طرح زوج و فرد تا ساعت ١٩ خواهد بود و پلیس با خودروهایی که به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده می‌شوند برخورد قاطعی خواهد داشت. وی از همه شهروندان تهرانی درخواست کرد که با استفاده‌نکردن از خودروهای شخصی و پرهیز از تردد به‌صورت تک‌سرنشین در روزهای آلوده، به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. وی ادامه داد: متأسفانه درحال‌حاضر صد هزار تاکسی و آژانس فرسوده به‌صورت ٢٤ساعته در تهران فعالیت می‌کنند که باید این خودروها از رده خارج شوند و قطعا خروج آنها در اولویت قرار گرفته؛ اما از طرف دیگر امکانات نیز محدود است. هاشمی درعین‌حال تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان برنامه‌ای برای تعطیلی چندهفته‌ای مدارس در استان تهران نداریم. در همین حال احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی در روز جمعه ٢٨ آبان خبر داد. این گفته‌ها به معنای آن است که دست‌کم تا پنجشنبه این شرایط در تهران پایدار خواهد بود. این کارشناس هواشناسی در این زمینه افزود: «چون روز پنجشنبه تعطیل است و تردد خودروها کاهش می‌یابد، ممکن است در کاهش آلاینده‌ها نیز تأثیر مثبتی داشته باشد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در روز جمعه میزان آلاینده‌ها به‌طور مؤثر کمتر شود».
بااین‌حال این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی از جمله تهران در روز آینده صحت ندارد، گفت: هوا سکون نسبی دارد و شرایط وجود آلاینده‌ها تداوم خواهد داشت. غلظت آلاینده‌ها کمابیش مشابه روزهای گذشته است و تغییر اندکی خواهد کرد. در شرایط حاضر به‌دلیل تردد بیش‌ازحد خودروها تولید و انباشت آلاینده‌ها اتفاق می‌افتد، در نتیجه، ثبات وضعیت آلودگی را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

700700

کد خبر: 704988

وب گردی

وب گردی