درباره آلزایمر بیشتر بدانید!

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقلی است اما همچنان در مورد آن نکات ناشناخته‌ای وجود دارد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، آلزایمر نوعی از زوال عقلی است که موجب از دست رفتن قدرت حافظه می‌شود.

این بیماری به طور معمول به کندی پیشرفت می‌کند و علائم آن با گذشت زمان تشدید می‌شود. در مراحل اولیه بیماری، افراد مبتلا به آلزایمر در شخصیت و خلق و خویِ خود دچار تغییراتی می‌شوند، عدم تعادل روحی روانی را تجربه می‌کنند و افسرده، حساس و تحریک‌پذیر می‌شوند.

این افراد منزوی شده و تمایل خود برای شرکت در فعالیت‌های مختلف و بودن با دیگران را از دست می‌دهند. در مراحل پیشرفته‌تر فرد شناخت کمتری از محیط اطراف خود پیدا می‌کند و همچنین توانایی‌ و عملکرد جسمی او کاهش می‌یابد. و در نهایت بیمار به مراقبت‌های تمام وقت نیاز پیدا می‌کند.

دو نکته مهم دیگر درباره آلزایمر این است که علت این بیماری هنوز مشخص نیست و درمانی هم برای آن وجود ندارد.

به گزارش مدیکال دیلی، در این مقاله همچنین "هلنا چانگ چوئی" از متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به ارائه توضیحاتی در مورد معمول‌ترین نکات ناشناخته در مورد بیماری آلزایمر پرداخته است:

تنها افراد مسن به آلزایمر دچار می‌شوند - بیشتر افراد پس از سن ۶۵ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند و هنوز به طور قطع مشخص نیست که چرا این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود. با این حال شروع زودرس آلزایمر در پنج درصد مردمی که به این بیماری دچار می‌شوند ظاهر می‌شود و حتی می‌تواند از سن ۳۰ سالگی شروع شود.

تشخیص آلزایمر به معنیِ حکم اعدام است - درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ در آمریکا به حساب می‌آید. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری پنج تا ۲۰ سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. در سال‌های اولیه فرد به حد خفیفی قدرت حافظه خود را از دست می‌دهد اما علائم آن به تدریج پیشرفت می‌کند. در مراحل پایانی آلزایمر فرد را دچار مشکلات تنفسی می‌کند که به بروز ذات‌الریه منجر می‌شود.

آلزایمر ارثی است - این موضوع تا حدودی صحیح است و محققان می‌دانند که ژنتیک‌ تا حدودی نقش دارد اما تحقیقات جدید حاکی از ارتباط بین سبک زندگی فرد و بروز مشکلات جسمی است. وارد شدن ضربه به سر، فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی تنها برخی از فاکتورهای اثرگذار هستند. با این وجود محققان معتقدند راهکارهایی همچون کنترل وزن و ورزش کردن می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

مبتلایان به آلزایمر هیچ امیدی ندارند - فرا گرفتن نحوه زندگی کردن با این بیماری برای داشتن زندگی عادی کلیدی است. تشخیص اولیه و درمان به موقع کمک‌کننده است. مبتلایان به آلزایمر با حضور در محیط‌های گرم و صمیمی می‌توانند برای مدت زمان طولانی پس از تشخیص بیماری به زندگی خود ادامه دهند.

هم زنان و هم مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند - این مطلب صحیح است اما زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. برخی محققان معتقدند طول عمر بیشتر زنان، علت افزایش خطر ابتلای آنان به آلزایمر است. برخی دیگر بر این باورند که کاهش سطح استروژن پس از دوره قاعدگی علت این تفاوت است هر چند پاسخ قاطعی برای آن وجود ندارد.
704/700

کد خبر: 705032

وب گردی

وب گردی