عاداتی که هورمون های بدن را به هم می ریزند

خیلی از ما روزانه کارهایی را انجام می دهیم و عادت هایی داریم که ناخواسته میزان هورمون های بدن مان را به هم می ریزند و در نتیجه روی عملکردهای جسمی و روانی بدن تاثیر می گذارند؛ مثل همین لم دادن در خانه و بی تحرکی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تبیان، در این مطلب، شش مورد از این عادت ها را عنوان می کنیم.


بی تحرکی

بدن ما در سیطره هورمون ها قرار دارد. ترکیباتی که عملکردهای اصلی و ضروری بدن از جمله بلوغ، خواب، استرس، خلق و خوی، میل جنسی، وزن و اشتها را کنترل می کنند. حتی گفته می شود که عشق نیز حاصل فعالیت همین هورمون ها است. به همین دلیل واضح است که تعادل هورمونی در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما خیلی از ما روزانه کارهایی را انجام می دهیم و عادت هایی داریم که ناخواسته میزان هورمون های بدن ما را به هم می ریزند و در نتیجه روی عملکردهای جسمی و روانی بدن تاثیر می گذارند.

این عادت ها چندان عجیب و غریب نیستند، مثلا همین لم دادن در خانه و بی تحرکی یکی از عوامل بروز اختلال هورمونی است. در این مطلب، شش مورد از این عادت ها را عنوان می کنیم که روی تعادل هورمونی تاثیر گذاشته و در آن اختلال ایجاد می کنند.


بی تحرکی و عدم فعالیت بدنی منظم

ورزش کردن فقط برای حفظ ظاهر و تناسب اندام نیست. ورزش منظم تاثیر زیادی روی سلامتی بدن دارد. به گزارش Web MDورزش و تحرک بدنی همانطور که به کالری سوزی و حفظ تناسب اندام کمک می کند، به همان اندازه روی تعادل هورمون ها تاثیر دارد.

باید بدانید که مغز انسان آندورفین یا هورمون خوش خلقی تولید می کند. این هورمون نیز به بدن انرژی و حالت مثبتی می دهد که برای مقابله با تحریک پذیری، عصبانیت و افسردگی لازم است. آندورفین همچنین روی میل جنسی و تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با میکروب ها و بیماری ها نقش دارد. توصیه می کنیم روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی کنید.


بدخوابی و بیدار شدن های مکرر شبانه

خواب از طریق ساعت بیولوژیک (داخلی) بدن تنظیم می شود. نتایج پژوهشی که در International Journal of Endocrinology به چاپ رسیده است نشان می دهد ارتباط زیادی بین چرخه خواب و بیداری و ترشح هورمون ها، بخصوص در خانم ها وجود دارد.
هر رژیم لاغری که میزان کالری دریافتی را به شدت کاهش می دهد، باعث اختلال هورمونی می شود. در نتیجه می توانید به سرعت وزن کم کنید، اما به قیمت بدخلق شدن، بی اشتها شدن، بدخوابی و بدتر از همه احتمال بازگشت به وزن اولیه و حتی بیشتر از آن در واقع نوسانات هورمونی باعث به ریختن سیکل قاعدگی، افزایش استرس (به دلیل افزایش هورمون کورتیزول)، افزایش قند خون و افزایش ضربان قلب می شود. همچنین باعث بروز اختلال خواب شده و میل به خوردن فست فود و هله هوله ها را افزایش می دهد.

در واقع هر چه خواب شما بهتر و باکیفیت تر باشد، هورمون هایتان با تعادل بیشتری ترشح خواهند شد. در غیر این صورت اختلال هورمونی دوباره چرخه خواب را برهم خواهد زد.


انجام ندادن فعالیت های مفید برای قلب و عروق

احتمالا شما مرتبا به باشگاه ورزشی می روید، اما باید بدانید که اگر جلسات ورزشی تان فقط شامل انجام حرکاتی با وزنه و هالتر باشد، تعادل هورمون هایتان به مشکل بر خواهد خورد.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه Penn State انجام شده است نشان می دهد افرادی که ورزش های هوازی (ایروبیک) در برنامه ورزشی شان ندارند، کمتر از مزایای ضداشتهایی هورمون گرلین بهره مند می شوند. این هورمون به طور مستقیم به تعریق بستگی دارد و مانع از ریزه خواری و مصرف هله هوله ها می شود.

عشق به شیرینی ها

اگر برنامه غذایی تان شامل میزان زیادی قندهای تصفیه شده مانند انواع بیسکوییت ها، آبنبات ها، شکلات، نوشابه و دیگر مواد غذایی صنعتی شیرین باشد، نه تنها در معرض چاقی قرار خواهید گرفت بلکه احتمال بروز سندرم متابولیک و دیابت نوع دو را نیز افزایش می دهد.

یادتان باشد که مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و گنجاندن شیرینی جات زیاد در برنامه غذایی باعث مقاومت سلول ها نسبت به انسولین می شود. در واقع مصرف شیرینیجات زیاد باعث بروز اختلالی در هورمون انسولین می شود. این مسئله نیز در خانم ها به بروز اختلال در سلامتی شان منجر می شود. اگر سلول های بدن تان نسبت به انسولین مقاوم شوند، بدن تان انرژی کمتری از قندها تولید می کند و به سلول های بدن می رساند.


رژیم های معجزه گر

اگر تمام رژیم هایی را که مد می شوند امتحان کرده و بی سرانجام رها می کنید، بدانید که در دام رژیم یویویی قرار گرفته اید. این مسئله نیز هورمون هایتان را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

نتایج پژوهشی که در مرکز مطالعات بیومدیکال پنتاگن ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می دهد رژیم های سفت و سخت، رژیم های سم زدا و پاکسازی کننده با آب میوه ها و آب سبزیجات که میزان کالری مصرف روزانه را به شدت پایین می آورد (1000 کالری در روز) اثر مخربی روی هورمون ها بر جای می گذارد.

هر رژیمی که میزان کالری دریافتی را به شدت کاهش می دهد، نقطه پایانی دارد. زمانی که مدت این رژیم های به اصطلاح معجزه گر به اتمام می رسد، اختلال هورمونی و افت میزان استروژن حاصل می شود. در نتیجه شما می توانید به سرعت وزن کم کنید، اما به قیمت بدخلق شدن، بی اشتها شدن، بدخوابی و بدتر از همه احتمال بازگشت به وزن اولیه و حتی بیشتر از آن.


کافئین زیاد از اواسط روز

آیا عادت دارید که روزانه بعد از ساعت 2 ظهر، قهوه یا نوشابه و هر نوشیدنی حاوی کافئین دیگری را میل کنید؟ بدانید که این عادت ظاهرا معمولی باعث ترشح هورمون استرس یا همان کورتیزول می شود. این هورمون به طور مستقیم باعث بروز اختلالاتی مانند استرس، اضطراب، عصبانیت، کج خلقی، اختلال خواب و میل شدید به مصرف قند می شود.

نتایج پژوهشی که توسط محققان آمریکایی انجام شده نشان می دهد زیاده روی در مصرف کافئین باعث افزایش کورتیزول می شود و این مسئله صرفا باعث افزایش استرس و اضطراب بدن و اختلال در خواب می شود.


704/700

کد خبر: 705055

وب گردی

وب گردی