نیروی مشترک روسیه و ارمنستان تشکیل می شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور ایجاد یک نیروی مشترک از نظامیان این کشور و ارمنستان را صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا پوتین دولت روسیه را موظف به امضای موافقتنامه ای با ایروان برای تشکیل نیروی نظامی مشترک با حضور نیروهای روسی مستقر در ارمنستان و نظامیان این کشور کرد.
شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا روز سه شنبه اعلام کرد: وزارت دفاع با همکاری وزارت خارجه روسیه برنامه مذاکره و توافق با طرف ارمنی را برای تشکیل نیروی نظامی مشترک پیگیری خواهد کرد.
هدف از تشکیل این نیرو، تامین امنیت منطقه قفقاز با مشارکت دو کشور اعلام شده است.
پیش نویس موافقت نامه تشکیل نیروی نظامی مشترک از سوی وزارت دفاع روسیه تنظیم و متن آن با وزارت خارجه این کشور هماهنگ شده است.
روسیه و ارمنستان که از همکاری های نزدیکی برخوردارند، در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی نیز با یکدیگر مشارکت نظامی و امنیتی دارند.
نظامیان روسی همچنین براساس توافق با دولت ارمنستان در یک پایگاه نظامی منطقه گیومری این کشور که سال 1995 تاسیس شده است، حضور دارند.
در این پایگاه چندین هواپیماها مستقر شده و مجموع نیروهای روسیه در گیومری و دیگر مناطق ارمنستان به حدود پنج هزار نفر می رسد.
‌نیروها و ستاد فرماندهی ‌ماورای ‌قفقاز روسیه نیز سال 2007 از گرجستان ‌به گیومری ‌منتقل ‌شدند.
مسکو همچنین سال جاری میلادی موافقت نامه ایجاد سامانه پدافند هوایی مشترک با ارمنستان امضا کرد.
ارمنستان در معادله رویارویی های منطقه ای جایگاه مهمی دارد که افزون بر روسیه می تواند بر کشورهای همجوار و فراتر از خود نیز تاثیرگذار باشد.
ارمنستان در قفقاز جنوبی میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز آسیا و اروپا محسوب می‌شود و در صورت حضور یا حداقل نفوذ سیاسی نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در این کشور، غرب می تواند بر معادلات کلان منطقه تاثیر زیادی بگذارد.
ارمنستان از این رو برای اروپا و آمریکا اهمیت نظامی-سیاسی دارد که در غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است و هر گونه جای پا برای ناتو و آمریکا می تواند افزون بر شکل گیری دغدغه برای روسیه برای کشورهای غیر همسو با غرب نیز نگران کننده باشد.

306/300

کد خبر: 705164

وب گردی

وب گردی