کشف اثر تاریخی 700 ساله در بیجار

یادگار 700 ساله تاریخ و فرهنگ کردستان در اثر حفر آرامگاه ابدی فرد متوفی بیجاری از زیر خاک نمایان شد تا نقشی در رمزگشایی گذشته این خطه داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز بیجار یا همان گروس سابق قدمتی چندین هزار ساله دارد به طوری که همه کسانی که آثار بدست آمده در گروس را بررسی کرده اند قدمت آن را به 6 تا هفت هزار سال قبل می می دانند و معتقدند منطقه مسکونی و اقتصادی قابل اهمیتی در غرب کشور بوده است.
این شهرستان طی این مدت ها افراد و فرهنگ های مختلفی را به خود دیده که بسیاری از آثار این دوران ها در زیر خاک مدفون هستند که کشف هر اثر تاریخی سرنخی برای رمزگشایی فرهنگ و تمدن گذشته آن دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیجار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از کشف خمره ای در امامزاده عقیل این شهرستان خبر داد و افزود: احتمال می رود این خمره متعلق به دوره های میانی اسلامی باشد و قدمت آن بین قرن های هفتم تا هشتم هجری قمری می رسد.
محمد ابراهیم الیاسوند افزود: ذخیره آذوقه کاربرد خمره بوده که بیشتر در جوار مناطق باستانی کشف می شوند و تپه تاریخی امامزاده عقیل یا محوطه یاسوکند این شهرستان مناطق باستانی است که برای تاریخ شهرستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گفته وی بنای امامزاده عقیل به دوره سلجوقی می رسد و قسمتی از محدوده تاریخی آن توسط اهالی ساکن به عنوان قبرستان مورد استفاده قرار می گیرد.
الیاسوند افزود: محل کشف شده این خمره نیز بخشی از قبرستان بوده که اهالی به منظور حفر قبر یک متوفی آن را کشف و موضوع را به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاع داده اند.
به گفته وی ماموران و کارشناسان پس از حضور در آن محل، خمره را از دل خاک بیرون آورده و جهت بررسی بیشتر به محل اداره انتقال داده اند.
به گفته وی خمره های مختلفی از دوره های تاریخی متعدد پیش از تاریخ، تاریخ، دوره های اسلامی در بیجار کشف شده که نشان از قدمت زندگی و تمدن در این شهرستان است.
محوطه یاسوکند و امامزاده عقیل مربوط به دوره سلجوقیان است و در حسن‌آباد یاسوکند، حاشیه جنوبی شهر واقع شده است.
این اثر در تاریخ 12 مهر 1376 با شماره ثبت 1931 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و 31 اثر معنوی است.

منبع ایرنا

706/700

کد خبر: 705198

وب گردی

وب گردی