واکنش ولایتی به ادعای ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق ایران با گروه 1+5

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با ادعای ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق ایران با گروه 1+5، گفت: اگر او توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران توافق را آتش خواهد زد.

به گزارش ایسکانیوز، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدارهایش با اروه مورن وزیر دفاع پیشین فرانسه، حجت الاسلام والمسلمین همام باقر عمودی معاون اول رییس‌ پارلمان عراق و حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم امین رییس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، خاطرنشان کرد: آن چه در آمریکا اتفاق افتاده نشان دهنده واقعیت‌های درون جامعه آمریکا است.

او ادامه داد: این اتفاقات حاکی از یأس آن‌ها از سیاست‌های سنتی آمریکایی‌ها بوده، بنابراین آن‌ها کسی را روی کار آورده‌اند که از ابتدا شعارهای ضد سنت‌های آمریکایی سر می‌داد.

ولایتی افزود: صرف‌نظر از این که او (ترامپ) چه ویژگی‌هایی دارد و چه میزان از این ویژگی‌ها مثبت یا منفی است باید بگویم مردم آمریکا دیگر جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌هایی که از زمان بوش به یادگار مانده بود و این گمان که آمریکا تنها ابرقدرت دنیاست را قبول ندارند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان این که با گذشت ربع قرن آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تنها ابرقدرت جهان نیستند، گفت: حضور بی‌دلیل آن‌ها در عراق، افغانستان، سوریه و... نه تنها برای‌شان هزینه‌بر بودند بلکه فایده‌ای به دنبال نداشت. امروز هم می‌بینیم که سعودی‌ها با ابزارهای آمریکایی مردم را به خاک و خون می‌کشند. آن‌ها داعش را به وجود آورده‌اند که برای کشورهای منطقه خسارت‌های زیادی به دنبال دارد.

ولایتی با بیان این که دیگر بودجه و امکانات آمریکایی‌ها به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که خود را تنها ابرقدرت دنیا بدانند، افزود: به تعبیر قدیمی آفتاب امپراطوری آمریکایی‌ها در جهان به سر آمده است، هر چند که هیچ‌گاه آن‌ها چنین قدرتی را نداشته‌اند ولی این توهم در سرشان بود.

وی با تأکید بر این که آفتاب قدرت آمریکا رو به افول است، خاطرنشان کرد: همانطور که انگلیس‌ها پس از جنگ جهانی بساط خود را از دنیا جمع کردند آمریکایی‌ها هم مجبور به پذیرش واقعیت و جمع‌آوری بساط خود هستند.

ولایتی با اشاره به انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا، خاطرنشان کرد: کسی که در آمریکا روی کار آمده متناسب با شرایط بسیار سخت،‌ ضعف اقتصادی و مشکلات اساسی در آمریکاست. او طالب این است که بیش‌تر به داخل آمریکا بپردازد. در واقع بلندپروازی‌های آمریکایی‌ها مردم را به این روز انداخت تا به کسی رأی دهند که خیلی از انگیزه‌های گذشته را برای بلندپروازی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با ادعای ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق ایران با گروه 1+5، گفت: اگر او توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران توافق را آتش خواهد زد.

ولایتی هم‌چنین در رابطه با دیدارهای امروزش، گفت: در این دیدارها در رابطه با تحولات منطقه با سیدابراهیم امین، رییس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در رابطه با آن چه که باعث روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آن‌ها، میشل عون شد صحبت کردیم.

او ادامه داد: حزب‌الله لبنان بعد از روی کار آمدن میشل عون هم با تمام قدرت از سوریه دفاع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که در حالی که شاهد کاهش تنش‌ها نسبت به گذشته در منطقه هستیم گفته می‌شود که چین خواهان سهم‌خواهی در منطقه است. شما چه تحلیلی در این زمینه دارید؟ گفت: ما بیش‌ترین روابط تجاری در بین کشورهای خارجی را با چین داریم و باید بگویم در رابطه با عملکرد این کشور هیچ نوع زیاده‌خواهی نمی‌بینیم و جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاه به شرق با کشورهای آسیایی روابط خود را پیش می‌برد. هم‌چنین آینده تعاملات‌مان با چین را بسیار روشن می‌بینم.

302/300

کد خبر: 705201

وب گردی

وب گردی