قهرمان‌پور: ترکیه به دنبال امتیازگیری از دونالد ترامپ خواهد بود

یک کارشناس مسائل ترکیه معتقد است با انتخاب دونالد ترامپ، آنکارا نسبت به بهبودی روابط خود با آمریکا امیدوار شده و قصددارد بخاطر ادامه فعالیت اینجرلیک در ترکیه، از دولت آمریکا امتیاز بگیرد.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: این روزها انتخاب دونالد ترامپ تبدیل به مهمترین سوژه بسیاری از خبرگزاری‌های جهان شده است. انتخابی که پرسش‌های فراوانی در قابل مسائل مختلف به همراه دارد. از طرفی چالش‌های ترکیه و آمریکا با کودتای ترکیه آغاز و با عدم استرداد فتح الله گولن از طرف آمریکایی‌ها به نقطه اوج خود رسید. لذا یکی از پرسش‌هایی که این روزها مطرح است، بحث برخورد رئیس جمهور تازه آمریکا با این موضوع می‌باشد. از طرفی رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان تنش‌های موجود با کردهای این کشور را به نقطه اوج رسانده و برخی از سران آن‌ها را دستگیر کرده است.

رحمان قهرمان‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تاثیر پیروزی دونالد ترامپ بر روابط آنکارا و واشنگتن گفت: انتخاب آقای ترامپ موجب رضایت دولت ترکیه بوده و این رضایتمندی می تواند چند دلیل داشته باشد. روابط ترکیه و آمریکا پس از تنش‌های حاصل از بحث استرداد فتح الله گولن جدی شد و ترکیه بارها واشنگتن را به حمایت از رهبر کودتای ترکیه متهم کرد. بخشی از جامعه ترکیه به صراحت گفتند آمریکا در این کودتا نقش داشته است و اخباری مبنی بر فرار یکی از رهبران کودتای ترکیه که در اینجرلیک مخفی شده بود، بر این موضوع دامن زد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از این کودتا رابطه آنکارا و واشنگتن وارد فضای سردی شد که حتی حضور جو بایدن در ترکیه نیز نتوانست عاملی برای بهبود روابط دو کشور شود. اما با آمدن ترامپ، ترکیه احساس کرده که می تواند نسبت به استرداد گولن امیدوار باشد.

این کارشناس با اشاره اهمیت اینجرلیک برای آمریکا گفت: سیاست احتمالی دونالد ترامپ در قبال داعش، باعث افزایش اهمیت پایگاه نظامی ناتو در ترکیه شده است. دونالد ترامپ اعلام کرده قصد نابود کردن داعش را دارد. لذا این به معنی تمایل آمریکا نسبت به حفظ پایگاه اینجرلیک و امکان امتیازگیری ترکیه از این کشور خواهد بود. لذا آنکارا می تواند در مسئله کردها و حتی ایجاد منطقه پرواز ممنوع امیدار باشد.

قهرمان‌پور در ادامه با اشاره به احتمال تغییر رفتار ترکیه نسبت به داعش اظهار داشت: ترکیه در طول یکسال گذشته به ارتباط با داعش متهم شده است. لذا برای گریز از این اتهام نیازمند انجام اقداماتی تازه است. از طرفی سیاست مبارزه با داعش می تواند باعث افزایش نفوذ ترکیه در منطقه شده و فضا را برای سهم‌خواهی این کشور فراهم کند.

وی در ادامه بیان کرد: اردوغان قصد دارد با تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری، شرایط را برای افزایش اختیارات قانونی خود فراهم آورد. لذا تصمیم گرفته تا با نشان دادن مشت آهنین خود، آن‌ها را کنترل کند. اما بعید است که این سیاست را در بلند مدت ادامه دهد. لذا این راهکاری موقت بوده که پس از افزایش اختیارات اردوغان، جای خود را به راهکار تازه ای خواهد داد. راهکار فعلی برای کسب حمایت حزب حرکت ملی ترکیه نیز هست و سیاست مشت آهنین در آینده جای خود را مماشات با کردها خواهد داد.

این کارشناس درباره مواضع اخیر قلیچدار اوغلو گفت: اوغلو با نظام ریاست جمهوری در ترکیه مخالف است و در واکنش به این موضوع خطاب به اردوغان گفت: برای استقرار نظام ریاستی باید از جوی خون رد شوی. همچنین آقای قلیچدار اوغلو با وجود اختلاف نظرهای داخلی فراوانی با آقای اردوغان، رابطه خوبی با کردهای ندارد.

303/300

کد خبر: 705215

وب گردی

وب گردی