بسته پیشنهادی خوراکی برای در امان ماندن از آلودگی هوا/ توصیه به تهرانی ها

آلودگی هوا این روز ها بحث داغی در میان مردم تهران است ، خستگی مزمن ، بی حالی ، سردرد، تهوع ، اضطراب و استرس دائم ، قرمزی چشم و ... از علائم شایع مسمومیت آلودگی هوا است که بیشتر سالمندان و کودکان را تهدید می کند به این بهانه با یک فوق متخصص در رابطه با اقدامات لازم و خوراکی های مفید در این روزهای آلوده به گفت و گو پرداخته ایم .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،دکتر صبا عرشی فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی بیان کرد : مهم ترین اقدامی که افراد در این روزهای آلوده باید به آن دقت داشته باشند عدم خروج از منزل برای کارهای غیر ضروری است بخصوص سالمندان ، کودکان و بیمارانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند بیشتر از گروه های دیگر در معرض خطر هستند البته اگر به ناچار مجبور به خروج از منزل شدند حتما از ماسک های فیلتر استفاده کنند . استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های استفاده کنید.

او در ادامه افزود : به کارمندان و افرادی که مجبور هستند در این روز ها خارج از منزل باشد توصیه می شود حتما دست و صورت خود را با صابون بشویند ، داخل بینی خود را با سرم فیزولوژی شست و شو دهند ، از قطره های اشک مصنوعی برای شستن چشمانشان استفاده کنند البته بهترین گزینه برای شستن چشم ها چای کمرنگ تازه و ولرم است . مصرف قلیان و سیگار در روزهایی که هوا تمیز است به خودی خود خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد چه برسد به این روزها که آلودگی در مرز هشدار قرار دارد از آنجایی که بیشترین تاثیر هوای آلوده و گردوغبار روی سیستم تنفسی مخاط بینی و چشم است به شدت از مصرف دخانیات و قلیان بپرهیزند .

این فوق تخصص آلرژی در رابطه با خوراکی های مفید در روزهای آلوده متذکر شد : مصرف مایعات زیاد یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش عوارض آلودگی بر بدن است . یکی از مهم ترین ومفید ترین چیزی که در این روزها بیشتر از هرچیزی به افراد توصیه می شود نوشیدن زیاد آب است چرا که باعث جریان بهترخون و پاکسازی ریه می شود در مرحله بعد ، از خوردن شیر و لبنیات غافل نشوند ، البته مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می شود این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را کمی خنثی کنند. همان طور که می دانیم ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب برای ویتامین D شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در این روزهای آلوده در برنامه غذایتان باشند.

ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به دلیل کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند .پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

عرشی هشدار داد : موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود سرطان‌زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند همچنین مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار ، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند. ورزش در این هوا توصیه نمی شود ، چرا که در هنگام ورزش ورود اکسیژن و هوا به بدن افزایش می یابد و در شرایط کنونی که هوا سرشار از گازهای سمی ، مونوکسید و دی اکسید کربن است ، تنها ورزش به ورود حجم بیشتری از این آلاینده ها به ریه ها کمک می کند و باعث آسیب به آنها می شود.

او در پاسخ به این سوال که آلودگی هوا ممکن است زمینه ساز چه مشکلاتی شود گفت : تنگ شدن راه های هوایی ریه ، اختلال در سیستم ایمنی ریه ، انواع عفونت های ریوی ، تنگی نفس، آسم ، عفونتهای حاد تنفسی ، سرطان خون ، بیماریهای قلبی و عروقی ، حملات قلبی و سکته مغزی و...بسیاری بیماریهای دیگر از جمله عوارض آلودگی هوا روی بدن هستند.

704/700

کد خبر: 705221

وب گردی

وب گردی