اندیشه‌های حافظ و مولوی در انسان تأثیر شگرفی دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اندیشه‌های حافظ و مولوی در انسان تأثیر شگرفی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دومین سالگرد شهدای گمنام در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ویژگی‌های علم اخلاق، گفت: سبک مدیریت قُوای نفس مهم است و همه انسان‌ها باید با استفاده از تعالیم مذهبی آن را یاد بگیرند تا عاقبت به خیر شوند.

عاملی مشکل بشر امروز را جاهلیت عنوان کرد و افزود: به همین خاطر خداوند انبیای الهی را در فواصل زمانی متعدد مبعوث کرد تا انسان از جاهلیت در بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: انسان اگر می‌خواهد به سعادت ابدی برسد باید امیال خود را کنترل کند.

امام جمعه اردبیل با اشاره به علل ذلت برخی از مؤمنین در اواخر عمرشان، خاطرنشان کرد: گاهی انسان‌ها به خاطر تسلیم شدن در برابر هوای نفس به گمراهی و جهالت می‌افتند؛ بطوریکه به جای بهشت به جهنم رهنمون می‌شوند.

عاملی ضمن ستایش عملکرد شهدای کربلا، گفت: آنهایی که در شب عاشورا تسلیم هوای نفس شدند، در واقع در غربال الهی تکان خوردند و به جهنم سقوط کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل فاصله بین انسان و بهشت را بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: هرکس بتواند این فاصله را تا آخر عمر حفظ کند در زمره بهشتیان خواهد بود.

عاملی افزود: اگر انسان بتواند قُوای نفس خود را کنترل کند آنگاه به بهشت دست خواهد یافت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه خداوند متعال عقل، شهوت و غضب را با هم در درون همه انسان‌ها قرار داده است، خاطر نشان کرد: اگر انسان بتواند بین این قوا، موجود الهی را مدیریت کند، از آزمون‌های الهی نیز سر بلند بیرون خواهد آمد.

عاملی با بیان اینکه مخالفت با نَفس پلید برای انسان کمال می‌آورد، گفت: همانطور که کار با عمل ساخته می‌شود، عمل خوب نیز آخرت انسان‌ها را می‌سازد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به شرایط بلوغ روحی در انسان‌ها، گفت: شایسته است انسان‌ها بعد از بلوغ روحی خودشان را از قید و بند تشخص‌ها آزاد و رها کنند تا بتوانند به سعادت اُخروی برسند.

امام جمعه اردبیل از غرور، تکبر و تبعیض نژادی به عنوان نمونه تَشَخُص نام برد و گفت: تشخص نامحرم‌ترین تفکر است که به ذهن آدمی وارد می شود تا او را به ورطه نابودی ببرد.

عاملی از شبکه های ماهواره‌ای به عنوان ابزار دشمنان جهت ایجاد تشخص برای انسان‌های پاک و آزاده نام برد و گفت: این شبکه‌ها مأموریت دارند عشق دوم در انسان را دلپذیرتر جلوه دهند تا زمینه‌های سقوط ارزش‌ها در انسان ها را فراهم کنند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تأثیر شگرف اندیشه‌های حافظ و مولوی در انسان را متذکر شد و گفت: چرا امروز دانشگاه‌های ما به عنوان مولدان افکار و اندیشه‌های ناب نمی‌توانند چنین شخصیت‌های بی‌بدیلی را تربیت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل رابطه بین انسان و خداوند متعال را متذکر شد و گفت: رابطه بین انسان و خداوند، در واقع یک رابطه حٌبّی است.

کد خبر: 705236

وب گردی

وب گردی