ظرفیت و فعالیت های مرکز تحقیقات پلاسمای واحد علوم و تحقیقات در پروژه ایتر

دکتر قرآن نویس گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از بیست سال پیش تا امروز از پروژه گداخت حمایت کرده و پیگیر آن بوده اند. دانشگاه آزاد از همان ابتدا تلاش کرد تا در این پروژه ملی سهیم باشد و مسرانه پیگیر بود.

به گزارش ایسکانیوز، دکترمحمود قرآن‌نویس، رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد ، گفت: جهان به انرژی هایی نیاز دارد که بتواند برای مدتی طولانی بر آن ها تکیه کند.

وی با بیان اینکه در آینده جهان با مشکلات جدی در زمینه انرژی مواجه خواهد شد ، گفت: منابع نفت و گاز ماندگاری طولانی نخواهند داشت و علاوه بر آن جز انرژی های پاک نیز محسوب نمی شوند. ایتر (رآکتور بین المللی گرمایی-هسته ای تحقیقاتی گداخت) یک تکنولوژی پیشرفته است و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند.

به گفته دکتر قرآن نویس ، تحقیقات برای تولید این انرژی از سال 1965 ابتدا در شوروی سابق و سپس در آمریکا آغاز شد، بعد از آن کشورهای دیگری مانند فرانسه، آلمان، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و هند شروع به تحقیقات و اقدام به ساخت رآکتورهای تحقیقاتی کوچک کردند.

وی با بیان اینکه از سال 1975 نیز ایران در سازمان انرژی اتمی رآکتور تحقیقاتی کوچکی بنام الوند را راه اندازی کرد، ادامه داد: با گذشت زمان رآکتورهای بزرگی مانند JET در اروپا، GT در ژاپن و Alcator C-Mode و ET-Tokamak در آمریکا برای گرفتن انرژی پاک در مدت زمان کوتاه ساخته شدند. با گذشت زمان و پیچیده بودن تکنولوژی، کشورهای صاحب تکنولوژی در گداخت به این نتیجه رسیدند که این پروژه از حالت محرمانه بودن خارج شود و با بهم پیوستن کشورهای پیشرفته و صنعتی راکتوری را به صورت مشترک طراحی و بسازند تا بتوانند به انرژی پاک مورد نظر دست یابند.

دکتر قرآن نویس افزود: بعد از دو سال اختلافات بسیاری که در بین کشورهای صنعتی برای محل اجرای طرح داشتند نهایتاً کشور فرانسه برای ساخت رآکتور بزرگتر انتخاب شد و در سال 2008 این پروژه عملاً شروع به کار کرد و در ابتدا روسیه، آمریکا، ژاپن و اروپا وارد این پروژه بین المللی شدند. سپس بعد از چند سال کره جنوبی، هند و چین به اعضاء اصلی این پروژه پیوستند.

وی به عضویت ایران در ایتر اشاره کرد و افزود: ایران در سال های گذشته تلاش هایی برای عضویت در این گروه و شرکت در این پروژه انجام داد که متاسفانه چندان موفقیت آمیز نبود و تحریم ها نیز در عدم موفقیت ما در این موضوع دخیل بودند. از طرفی ما به علت مشکلاتی که در زمینه آب و تولید انرژی در سال های آتی خواهیم داشت، ناچار بودیم به این پروژه بپیوندیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک تصریح کرد: از هفت سال پیش پیگیری هایی انجام شد و تلاش کردیم نام مرکز فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز در سایت ایتر ثبت شود تا بتوانیم قدم های کوچکی در راستای پروژه بزرگ ایتر برداریم و از طرفی پرچم ایران نیز جزء پرچم های کشورهای صنعتی عضو در زمینه گداخت هسته ای به نام IR-T1 ثبت شود.

وی همچنین با اشاره به نحوه عضویت ایران در قرارداد ایتر اظهار داشت: در جریان مذاکرات برجام دکتر صالحی موفق شدند در بندی از این قرارداد امتیاز ایران عضویت در این گروه و کسب این تکنولوژی را فراهم کنند. لذا پس از برجام، مذاکرات ما با این کشورها آغاز شد.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه علمی با این گروه وارد همکاری شده و تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام داده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل های خوبی برای همکاری دارد که مورد استقبال رئیس ایتر قرار گرفته است. در صدد هستیم با برنامه ریزی در زمینه تربیت نیرو های نخبه، به انجام این پروژه در ساخت تجهیزات اندازه گیری یاری رسانیم.

200

کد خبر: 705267

وب گردی

وب گردی