مشارکت ویژه دانشگاه‌ها در نهادینه کردن«پدافند غیر عامل»

به همت دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر، دانشکده کشاورزی، دانشگاه پیام نور، دانشکده علمی کاربردی و حوزه علمیه بردسیر و در راستای افزایش مهارت‌ها و آگاهی‌های دانشگاهیان، کارگاه یک روزه «پدافند غیر عامل»  در بردسیر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این کارگاه، مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه ثارا.. استان کرمان، «پدافند غیرعامل» را مجموعه اقدامات غیرمسلحانه در جهت کاهش آسیب‌پذیری در حوزه‌های نیروی انسانی و اماکن و تاسیسات زیربنایی یک کشور عنوان کرد و افزود: «پدافند غیرعامل، موجب افزایش بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن، کاهش آسیب‌پذیری و تسهیل در مدیریت بحران خواهد شد.»

الله‌بخش دریجانی، ارتقاء پایداری ملی و تداوم فعالیت‌های ضروری را از اهداف «پدافند غیرعامل» برشمرد و گفت: برای اجرا و تحقق «پدافند غیرعامل»، کلیه نهادها، صنایع، ارگان‌ها و حتی عموم مردم باید مشارکت کنند.

کارشناس ارشد پدافند غیرعامل، به نقش دانشگاه‌ها در معرفی این مهم اشاره کرد و افزود: «پدافند غیرعامل، دانشی بین‌رشته‌ای و ماهیت علمی دارد و دانشگاه‌ها باید در خصوص نهادینه کردن این مقوله مشارکت ویژه‌ای داشته باشند.»

مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه ثارا.. استان کرمان با اشاره به اینکه «پدافند غیرعامل» قدمتی به اندازه بشر دارد گفت: «پدافند غیرعامل» هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری برای آینده‌ای بهتر است.

دریجانی، از استتار، اختفا، پوشش، فریب، مقاوم‌سازی، مکان‌یابی و اعلام خطر به عنوان اصول کلی «پدافند غیرعامل» نام‌ برد و افزود: «کشور ایران به واسطه موقعیت خاصی که دارد، جزو 10 کشور حادثه خیز جهان به شمار می رود به نوعی که از 49 بلای طبیعی، 34 حادثه در کشور رخ می دهد و به همین دلیل لازم است تمامی اقشار جامعه با اصول پدافند غیرعامل آشنایی داشته باشند.»

کارشناس ارشد پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه جنگ‌های آینده، جنگ‌هایی مبتنی بر دانش پایه هستند گفت: در«پدافند غیرعامل» باید تلاش کنیم کشف نشویم، اگر کشف شدیم، شناسایی و دیده نشویم، اگر شناسایی و دیده شدیم، قابل هدف‌زنی نباشیم، اگر مورد هدف قرار گرفتیم، حداقل آسیب‌پذیری داشته باشیم و اگر آسیب دیدیم، به سرعت ترمیم شده و فعالیت‌های خود را دوباره شروع کنیم.

مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه ثارا.. استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از 30 مدل مختلف ماهواره در فضا وجود دارد که فعالیت بیش از 90 درصد از آنها جاسوسی است افزود: معمولا بیشتر فعالیت‌های جاسوسی ماهواره‌ها بین ساعت 10 تا 12 ظهر بوده و دقت این ماهواره‌ها به حدی است که اشیاء به ابعاد 10 سانتیمتر قابل مشاهده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: تهدیدات نقطه مقابل امنیت است و دفاع در برابر تهدیدات باید از دانشگاه‌ها شروع شود.

200

کد خبر: 705315

وب گردی

وب گردی