شیخ نعیم قاسم: رژه زرهی حزب الله در القصیر پیامی صریح برای همه بود

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که « رژه زرهی اخیر حزب الله در منطقه القصیر سوریه پیامی صریح و واضح برای همه بود و نیازی به توضیح و تفسیر آن نیست و هر طرفی می تواند قرائت و برداشت خود را از دلایل برگزاری آن داشته باشد».

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه لبنانی السفیر به نقل از شیخ نعیم قاسم افزود: ما در سوریه و در کنار ارتش و دولت آن حضور داریم و نیازی به تفسیر و توجیه نیست.

وی که دیروز( سه شنبه) در نشست مرکز تمدنی برای گسترش اندیشه اسلامی سخن می گفت، تاکید کرد: اگر حزب الله وارد سوریه نشده بود تاکنون تروریست ها وارد همه مناطق لبنان شده بودند و از سوی دیگر حضور حزب الله در سوریه دیگر موضوع بحث و گفت وگوهای در محافل لبنانی نیست.
معاون دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: بین حزب الله و رهبری سوریه همبستگی و هماهنگی عالی وجود دارد و رژه زرهی حزب الله بخشی از اقدامات میدانی است.
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: حزب الله اکنون یک ارتش آموزش دیده دارد و مقاومت دیگر به روش های جنگ پارتیزانی متکی نیست.
وی اظهارداشت: حزب الله اکنون سلاح های زیادی دارد، از تجربه های پیشرفته برخوردار است و نیروهای رزمنده آن آموزش دیده هستند و البته همه اینها برای حمایت از لبنان و منافع و مردم آن است.
معاون دبیرکل حزب الله گفت: حزب الله از قدرت و توان نظامی خود در درگیری های داخلی استفاده نکرده است و نمی کند و به همین دلیل در روند سیاسی و انتخابات مانند بقیه گروه های سیاسی مشارکت می کنیم و مانند آنها برنده و بازنده خواهیم بود.
شیخ نعیم قاسم در باره تشکیل دولت جدید لبنان اظهارداشت: ما مذاکرات در خصوص تشکیل دولت و جزئیات مشارکت در آن را به « نبیه بری» رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل تفویض کرده ایم اما با او در باره جزئیات گفت وگو می کنیم و اکنون در مرحله بررسی نحوه توزیع کرسی های وزارتی هستیم.
وی افزود: امیدواریم که مذاکرات در باره تشکیل دولت جدی بسرعت تمام شود و دولت شروع بکار کند.
معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: ما بخشی از ساختار دولت لبنان هستیم و به تحقق منافع لبنانی ها اهتمام زیادی داریم اما به تنهائی نمی توانیم معادله ها را تغییر دهیم به ویژه اینکه به اجرای کامل توافقنامه طائف ( توافقی که به جنگ داخلی لبنان پایان داد)معتقدیم و اکنون خواستار تغییر و یا تعدیل آن نیستیم.
شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه« حزب الله برای تامین منافع لبنان از سهمیه های خود معمولا گذشت کرده است»، خاطرنشان کرد: وجود و تلاش ما از دلایل ثبات در لبنان است و همواره به وعده ها خود ملتزم بوده و در انتخاب رئیس جمهوری مشارکت کردیم و هر چند برخی طرف تمایل نداشتند اما ما به اجرای مطلوب تضمین های خود عمل کردیم.
وی تصریح کرد: بین نقش مقاومت حزب الله و نقش ما در سوریه تعارضی وجود ندارد زیرا ما همواره برای لبنان تلاش می کنیم و همواره درصدد بوده ایم که فعالیت های دولت کنونی به ریاست « تمام سلام» تعطیل نشود و جلسه های پارلمان برای قانونگذاری تشکیل شود.
معاون دبیرکل حزب الله گفت: ما خواستار تصویب قانون جدید و عادلانه انتخابات پارلمانی بر اساس اصل نسبیت هستیم و آن را تنها راه مبارزه با فساد و اصلاح نظام لبنان می دانیم.
شیخ نعیم قاسم افزود: ژنرال عون رئیس جمهوری لنبان و همپیمان راهبردی است که از گزینه های عمومی و ملی ما حمایت می کند و اگر چه در امورجزئی دارای برنامه و تیم مخصوص خود است اما ما به او اطمینان و اعتماد داریم و در بسیاری از مواضع و طرح ها هم رای هستیم.
براساس این گزارش، فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان دیروز در نشستی به ریاست « فواد سنیوره» به برگزاری رژه زرهی حزب الله در منطقه القصیر سوریه واکنش شدیدی نشان داد و آن را محکوم کرد و غیرقابل پذیرش دانست.
در بیانیه این فراکسیون بار دیگر ادعا شده است که « حزب الله منافع ایران را بر منافع ملی ترجیح می دهد و رژه زرهی آنها حاوی پیام تهدید بین المللی و منطقه ای و داخلی بود».
در این بیانیه همچنین از همه گروه های سیاسی لبنانی خواسته شده برای تسهیل شرایط تشکیل دولت جدید کمک کند زیرا اوضاع اقتصادی و اجتماعی و پیامدهای ناخوشایند تحولات بین المللی و منطقه ای تشکیل سریع دولت را ضروری ساخته است.
فراکسیون المستقبل خاطرنشان کرده است که انتظار می رود علاوه بر لایحه بودجه سالانه، قانون جدید انتخابات هم در پارلمان لبنان تصویب و انتخابات مجلس در زمان مقرر و بدون تاخیر برگزار شود.

ایرنا

300/302

کد خبر: 705333

وب گردی

وب گردی