انتقام‌جویی سایبری خواستگار شکست‌خورده

جوانی که بعد از شنیدن جواب رد از دختر موردعلاقه‌اش دست به انتقام‌جویی اینستاگرامی زده بود، دستگیر شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق دختری با مراجعه به پلیس فتای ساری در شکایتی گفت: مدتی پیش شخص ناشناسی اقدام به گذاشتن عکس من در صفحه شخصی اینستاگرام کرد و با ارسال پیام به دوستانم مدعی شد همسرم است که این کار موجب سلب آرامش من شده است، از این‌رو تقاضای رسیدگی به پرونده را دارم. کارآگاهان پلیس فتا پس از اخذ این شکایت تحقیقاتی را آغاز کردند و با بررسی‌های فنی و اطلاعاتی و رصد فعالیت متهم در اینستاگرام، او را که خواستگار سابق شاکی بود، شناسایی کردند. سرهنگ حسن محمدنژاد، رئیس پلیس فتای استان مازندران، دراین‌باره گفت‌: ‌کارشناسان پلیس فتا با هماهنگی مقام قضائی متهم را به پلیس احضار کردند و او در تحقیقات به‌عمل‌آمده ضمن اقرار به جرمش اعلام کرد: مدتی پیش از شاکی درخواست ازدواج کردم که وی جواب رد به من داد و من نیز برای اینکه نشان دهم هنوز وی با من است، صفحه‌ای را در اینستاگرام ایجاد کردم و عکس دونفره خودمان را روی پروفایلم قرار دادم و از طریق این صفحه به دوستان شاکی پیغام می‌دادم.
رئیس پلیس فتای مازندران با بیان اینکه کاربران دقت داشته باشند عکس‌های شخصی خود را در سایت‌های عمومی یا شبکه‌های اجتماعی بارگذاری نکنند، افزود: ممکن است افرادی که با شما رابطه کاری یا دوستی دارند و موجبات آشنایی و اعتماد را فراهم کرده‌اند، در کوچک‌ترین اختلافات برای ضربه‌زدن یا انتقام‌گیری اقدام به انتشار تصاویرتان کنند.
سرهنگ محمدنژاد با اشاره به ماده ١٨ قانون جرائم رایانه‌ای بیان‌ کرد: بر اساس این ماده قانونی هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا... به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت یا به عنوان نقل‌قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از ٩١ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ٤٠ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. درحالی‌که رسیدگی به پرونده اتهامی خواستگار شکست‌خورده همچنان ادامه دارد، فردی دیگر که او نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی دست به انتقام‌جویی زده است، بازداشت شد. سرهنگ فخرالدین توکلی، رئیس پلیس فتای قزوین، دراین‌باره اظهار کرد: خانمی در شکایتی گفت، شخص ناشناسی نام و شماره تلفن همراه او را به همراه مطالب غیراخلاقی در یک روبات شبکه اجتماعی بارگذاری کرده که این موضوع باعث ایجاد مزاحمت از طریق تماس‌ها و پیام‌های متعددی از سوی افراد ناشناس شده است.
وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با بررسی‌های فنی و انجام یک‌سری تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی متهم شدند و پس از انجام هماهنگی‌های قضائی، متهم را که از نزدیکان شاکی بود، دستگیر و به مقر پلیس فتای استان منتقل کردند. وی در بازجویی‌های اولیه منکر انجام هرگونه عمل مجرمانه‌ای شد ولی با مشاهده مستندات پلیس چاره‌ای جز اعتراف ندید و به جرمش اعتراف کرد. این مقام انتظامی ادامه داد: متهم در ادامه تحقیقات انگیزه خود را از انجام این عمل مجرمانه، لج و لجبازی با شاکی و تسویه‌حساب شخصی عنوان کرد.
سرهنگ توکلی گفت: متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین تحویل داده شد.
رئیس پلیس فتای قزوین با بیان اینکه کاربران آگاه باشند با هر قصد و نیتی که در فضای سایبر برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت می‌کنند، از نظر قانون جرم است و با آنها برخورد می‌شود، گفت: برابر ماده‌های ١٦، ١٧و ١٨ قانون جرائم رایانه‌ای هرگونه مزاحمت سایبری که به قصد اذیت و آزار یا انتقام‌جویی و حتی تفریح باشد، مجاز نیست و مرتکبان این امر در محاکم قضائی محاکمه خواهند شد.
سرهنگ توکلی در پایان گفت: پلیس فتا آمادگی مقابله با جرائم رایانه‌ای را دارد و از عموم مردم درخواست داریم در صورت مواجهه با موارد مشکوک مراتب را سریع از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

700700

کد خبر: 705343

وب گردی

وب گردی