خودروهای فرسوده عامل ۸۳ درصد آلودگی هوای پایتخت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده عامل ۸۳ درصد آلودگی هوای پایتخت هستند، گفت: متاسفانه ۲ هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال در تهران تردد می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز،مهرداد بائوج لاهوتی ،با بیان وجود 2هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای 30 سال در پایتخت، افزود: علاوه بر این 8 هزار پیکان فرسوده در پایتخت وجود دارد که تاکنون راهکارهای مناسب برای از رده خارج کردن آنها اندیشیده نشده در حالی که این خودروها عامل 83 درصد آلودگی هوای پایتخت است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید با عزم و اراده جدی در جهت خروج خودروهای فرسوده پایتخت وجود داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در این میان شاهد همکاری لازم میان دستگاه‌ها نیستیم و هر کدام دیگری را مقصر دانسته و توپ را به زمین دیگری می اندازد به گونه ای که شهرداری، بانک ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده و به صورت انفرادی عمل می کنند.
لاهوتی به خانه ملت گفت: بهتر است دولت در یک فضای متمرکز نشستی را با متولیان خودروهای فرسوده داشته و متولی مشخصی را تعیین کند تا خروج خودروهای فرسوده سرعت بیشتری به خود بگیرد.
او با یادآوری اینکه خودروهای یورو دو، 2 گرم گاز تولید می‌کنند، ادامه داد: این در حالی است که خودروی پیکان نزدیک به 8 گرم گاز تولید می کند که این موضوع در تشدید آلایندگی هوای تهران بسیار موثر است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم، با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه خودروسازان باید استاندارد آلایندگی یورو 4 را اخذ می کردند، تصریح کرد: اما متاسفانه به این موضوع توجه نشده و استانداردهای آلایندگی در کشور هنوز یورو 2 است که این موضوع در تشدید آلایندگی هوای تهران نقش موثری ایفا می کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سوخت کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیست، یادآور شد: این موضوع از جمله مسائلی که در جهت کاهش آلایندگی هوا به صورت جدی باید به آن پرداخت.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تعطیلی صنایع آلاینده به دلیل آلودگی هوای تهران، گفت: هر چند تمامی صنایع آلاینده باید از تهران خارج شوند اما صنایع آلاینده نقش 12 درصدی در آلودگی هوای پایتخت دارد در حالی که خودروهای فرسوده عامل 83 درصد آلودگی هوا است بنابراین پرداختن به صنایع آلاینده خیلی مهم نیست و باید در وهله اول تمامی دستگاه های ذی ربط در جهت خروج خودروهای فرسوده همکاری، تعاون و همراهی لازم را با هم داشته باشند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم بهبود حمل و نقل عمومی پایتخت در جهت کاهش آلایندگی هوا تاکید کرد و افزود: هر چند مقرر شد در پایتخت 75 درصد جابجایی ها به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود اما متاسفانه تنها 40 درصد این موضوع محقق و نسبت به 35 درصد مابقی غفلت شد؛ به صورت جدی لازم است برای کاهش آلایندگی هوای تهران به بهبود حمل و نقل عمومی نگاهی جدی داشته باشیم.

700/703

کد خبر: 705413

وب گردی

وب گردی