در دیدار مشاور عالی علمی دولت کوبا با ستاری اعلام شد/آزمایشگاه فناوری نانو ایران در کوبا احداث می شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار مشاور عالی علمی دولت کوبا گفت: ایران آمادگی دارد یک مرکز آزمایشگاهی مجهز در حوزه فناوری نانو در یکی از پژوهشکده های فناوری نانو کشور کوبا تاسیس کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از به نقل از ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار فیدل کاسترو دیاز بالارت مشاور عالی علمی دولت کوبا که به تهران سفر کرده است، بیان کرد: هرچند بیشتر توانمندی‌های ایران را در حوزه هسته ای شنیده‌اند، اما واقعیت این است که پیشرفت های ایران در حوزه های آی تی، آی سی تی، هوافضا، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی نیز بسیار چشمگیر است.
وی افزود: در گذشته اقتصاد ما تحت تاثیر منابع زیرزمینی بود، زیرا ایران ذخیره اول هیدورکربنی دنیا را دارد و سومین تولید کننده گاز دنیا بعد کشور های روسیه و امریکا بوده و چهارمین کشور تولید کننده نفت دنیا است، همینطور ظرفیت بالایی در ایران معادن زیادی در زمینه فولاد، سیمان وسایر صنایع مشابه داریم؛ ولی در دولت یازدهم اراده شد که اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان تغییر کند.

اهمیت بالای استعدادهای جوان در ایران
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع نفتی در کشور چندان اهمیتی ندارد، گفت: ایران دیگر متکی بر منابع نفتی نیست و آنچه اهمیت دارد استعدادهای جوان کشور است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در ایران 5 میلیون دانشجو داریم و بین 35 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال و چهارمین تولید کننده مهندس دنیا هستیم و تعداد مهندسین فارغ التحصیل دانشگاه های ایران معادل آمریکا است که با اتکا به همین نیروی انسانی عظیم بر روی بحث اقتصاد دانش بنیان تمرکز کرده ایم.
ستاری با اشاره به مدل جدید اقتصادی در کشور، اظهار کرد: استارتاپ ها، پارک های علمی و فناوری و سرمایه گذاری خطرپذیر مدل های جدید اقتصادی هستند که در ایران مدنظر قرار گرفته اند، به طور مثال در حال حاضر ایران در حوزه آی سی تی بزرگترین استارتاپ های منطقه را دارد و بازار سال آینده تجارت الکترونیک ما 80 میلیارد دلار خواهد بود.

وجود مصادیق متعدد از توسعه فناوری در ایران
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: از دیگر مصادیق توسعه فناوری در ایران می توان به صادرات داروهای بیوتکنولوژیک به روسیه، برنامه مفصل حوزه نانو از دانش‌آموزی تا دانشگاه و شرکت ها، وجود حدود 160 شرکت در حوزه نانوتکنولوژی، موفقیت های حوزه تصفیه آب و غیره اشاره کرد.
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: ایران آمادگی دارد یک مرکز در کوبا با تمام تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران تاسیس کرده و در قالب یک بسته مشتمل بر خدمات آموزشی مرتبط جهت بهره برداری تجهیزات مذکوربه عنوان هدیه به این کشور تقدیم کند.
به گفته ستاری، در حوزه بیوتکنولوژی با کشور کوبا قراردادهای خوبی داریم و آماده توسعه همکاری های تکنولوژیک در حوزه واکسن و داروهای نوترکیب با این کشور هستیم .

حضور جوانان کارآفرین موفق ایرانی در عرصه ثروت آفرینی
وی همچنین بیان کرد: مدل های جدید توسعه در ایران مورد توجه قرار گرفته و از بعضی از این مدل ها در دانشگاه صنعتی شریف و پارک فناوری پردیس بازدید کرده اید که این مدل ها ثروت آفرینی بالایی دارد به نحوی که از همین طریق جوانان زیر 30 سالی داریم که در عرض 5 سال به ثروت زیادی رسیدند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اینکه بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک منطقه در ایران است، گفت: فروش این شرکت در روز به 3 و نیم میلیون دلار رسیده است و از شرکت های مشابه در روسیه نیز بزرگ تر است این در حالی است که این شرکت 6 سال پیش اصلا وجود خارجی نداشت.
رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: این نوع ثروت آفرینی ها نتیجه اقتصاد جدیدی است که در آینده برای اقتصاد ایران پیگیر آن هستیم.
ستاری بیان کرد: یکی از نقاط ضعف ایران وابستگی به نفت و گاز بود که در حال حاضر این وابستگی به کمتر از 20 درصد رسیده است و با همین روش توانستیم در تحریم ها دوام بیاوریم،

همکاری باسابقه علمی ایران و کوبا
در ادامه این دیدار، فیدل کاسترو دیاز بالارت، مشاور عالی علمی دولت کوبا نیز گفت: کشور کوبا در حوزه بیوتکنولوژی تجربه 25 ساله دارد و همکاری ایران و کوبا نیز بسیار با سابقه است و امروز کشور کوبا جایگاه دوم را در آمدهای بیوتکنولوژی در دنیا دارد.
وی افزود: کوبا به دنبال توسعه علم و فناوری است و پیشرفت های خوبی در حوزه فناوری های مرتبط با حوزه کشاورزی داریم.
به گفته کاسترو، در کشور کوبا به یمن تلاش 51 ساله بعد انقلاب، یک مرکز بسیار پیشرفته ای با نام "سنیک" راه اندازی شد و بسیاری از نخبگان علمی ما دانش آموخته این مرکز هستند.
وی با اشاره به جزییات بیشتر این مرکز، گفت: این مجموعه یک مجموعه پیچیده است برای تولید دارو بر مبنای بیوتکنولوژی که 36 شرکت 22 هزار نیرو و 7 هزار دانشمند و استاد را در خود جای داده است و دو سوم نیازهای دارویی کوبا را پوشش می دهد
مشاور عالی علمی دولت کوبا تصریح کرد: برای خیلی ها باور کردن این موضوع سخت بود که کوبا سه سال بعد از پیروزی و سه سال پس از مبارزه با بی سوادی به این پیشرفت های چشمگیر برسد که همه این پیروزی ها نتیجه رهبری خوب در کشورمان بود.
کاسترو در خصوص پیشرفت های حوزه نانوتکنولوژی در کشورش، بیان کرد: از سال 2006 به بعد در چارچوب یک مطالعه بین المللی توانستیم نیازهای نانوی خود را نسبتا برطرف کنیم و اخیرا نیز مرکزی به نام "مرکز مطالعات پیشرفته" در کشور تاسیس شده است.
وی افزود: در مرحله بعدی قصد داریم تاسیسات نانوتکنولوژی را در کوبا بنیان گذاری کرده و به موازات آن پارک علمی و تکنولوژیک و یک آزمایشگاه مرجع ایجاد کنیم تا برخی تولیدات خود را به منصه تولید و تجاری سازی برسانیم.
مشاور عالی علمی دولت کوبا اظهار کرد: پارلمان کوبا قانونی برای تسهیل سرمایه گذاری دیگر کشورها فراهم کرده است که هدف از تصویب این قانون، ایجاد شرایط مناسب برای ارتباط گرفتن با دیگر کشورها مثل ایران است.
وی با اشاره به شباهت های ایران و کوبا، گفت: هر دو کشور ایران و کوبا کشورهای انقلابی هستند و سالها است با یکدیگر همکاری های نزدیکی دارند و دوستی، وحدت و مودت رهبران دو کشور، مواضع مشترک و تحریم های ظالمانه امپریالیسم این دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.
به گفته کاسترو، مدل موفقیت و اقتصادی ایران برای کشوری مانند کوبا نیز جذاب بوده و دوست داریم در این زمینه از تجربیات ایران استفاده کنیم، زیرا اعتقاد داریم ایران در زیر فشار تحریم ها توانسته با اتکا به داشته های خود و با رهبری درست و مناسب به پیشرفت های خوبی در عرصه علم و فناوری برسد.
وی افزود: معاونت علمی نیز سردمدار این پیشرفت های تکنولوژیک در ایران است و از هر گونه همکاری با ایران خوشنود شده و با آغوش باز به استقبال هر نوع همکاری با ایران می رویم .
وی همچنین از پیشنهاد سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد مرکز تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در کوبا به گرمی استقبال کرد و مراتب تشکر خود را از ارادت جمهوری اسلامی ایران و دکتر ستاری اعلام کرد .

101/402

کد خبر: 705467

وب گردی

وب گردی