دانشگاه آزاد اسلامی با پول نفت اداره نمی شود/سرمایه گذاران خارجی به دنبال بازار کم نوسان هستند

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات بسیار کم ، بهره‌وری بالایی را با خود به همراه داشته و باید گفت که دانشگاه آزاد برخلاف دانشگاه دولتی از سرمایه های نفتی استفاده نکرده و بهره مند نشده است.          

سید فرزاد هاشمی، مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: به طور کلی بازار سرمایه تابع برخی از نوسانات کلی در بازارهای دنیا است بدین معنا که تغییرات ایجاد شده در بازار بورس دنیا بی تاثیر در بازار ایران نیست و در این بازار سرایت خواهد کرد.

به گفته هاشمی، بازار سرمایه در ایران به لحاظ اقتصادی وابستگی چندانی به کشورهای پیشرفته در دنیا را نخواهد داشت.

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با بیان اینکه تاثیر شوک های ایجاد شده در بازارهای ایران و دیگر کشورها متفاوت است، گفت: در صورت رخ دادن برخی از اتفاقات در بورس نیویورک، تاثیرات آن به صورت لحظه ای است و به طور قطع به دلیل واکنش سرمایه گذاران و نگرانی آنها از سرمایه های خود؛ این اتفاقات بر بورس لندن هم تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شوک های ایجاد شده در ایران تاثیرات خود را به نحو دیگری بر بازار سرمایه می گذارد، گفت: زمان اعلام انتخابات ترامپ به عنوان آمریکا رئیس جمهور آمریکا، با توجه به نگرش خاصی که نسبت به مسائل ایران و نیز برجام داشت منجر به کاهش شاخص های بورسی در بازار سرمایه ایران نیز شد، در این خصوص می توان گفت شوک های ایجاد شده در این بازار ناشی از عوامل اقتصادی و وابستگی بازارها به یکدیگر نبود بلکه به دلیل شوک‌های سیاسی بود که طی چند وقت گذشته در بازارهای جهانی حاکم بود.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار بورس در ایران بازار چندان فعال و کارآمدی نیست که دلیل آن هم ناشی از عدم مشارکت مردم در این بازار است و سرمایه گذاران ترجیح می کنند تا سرمایه های خود را به جای سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بانک ها جایگزین کنند.

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن دلیل عدم سرمایه‌گذاری خارجی در بورس را اینگونه بیان کرد: در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چندین نکته مورد بحث قرار می گیرد، نخست اینکه، در راستای فعالیت بازار سرمایه می بایست پیش زمینه هایی جهت بهبود روند این بازار در نظر گرفته شود، در ابتدا باید بانکها فعال باشند و فعالیت هایشان نیز بین المللی باشد تا افراد در خارج از ایران بتوانند به راحتی به بازار بورس ایران ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی می بایست جهت سرمایه گذاری در ایران دارای یک کارت اعتباری باشند، گفت: در ایران باید برنامه های ویژه ای برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران بتوانند به راحتی سرمایه خود را به دیگر کشورها انتقال دهند.

هاشمی گفت: با وجود اینکه مشکلات موجود در راستای برجام برطرف شده اما تاکنون برخی از روابط بانکی در بازارهای بین‌المللی برطرف نشده که این امر باعث شده تا سرمایه گذاران تمایل چندانی در سرمایه گذاری اقتصادی و فعالیت های بانکی در این کشور نداشته باشند.

سرمایه گذاران خارجی به دنبال بازار کم نوسان هستند

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی به دنبال بازاری مطمئن و کم نوسان هستند، گفت: قیمت دلار نسبت به ریال به طور دائم در حال تغییر و نوسان است بنابراین سرمایه گذاران به دنبال بازاری هستند تا با سرمایه گذاری های خود ارزش پولشان کم نشود و همچنین با شوک زیادی همراه نشود.

وی گفت: در صورتی که سرمایه سرمایه گذاران خارجی در بازار با شوک زیادی همراه شود تبعات زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

دانشگاه آزاد اسلامی از هیچ، همه چیز ساخت

هاشمی درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در اقتصاد مقاومتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از معدود جاهایی است که بعد از دوران انقلاب اسلامی نسبت به دیگر ارگان ها اقدامات تاثیرگذاری را در کشور انجام داد و می توان گفت که از هیچ، همه چیز ساخت.

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در ادامه اذعان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی میلیون‌ها نفر فارغ‌التحصیل شدند و در حال حاضر مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی در این دانشگاه هستند که این نکته به عنوان اثرات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از نخبگان کشور از دانشگاه آزاد هستند، گفت: برخی از افرادی که جهت تکمیل درس خود به خارج از کشور مهاجرت کردند از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که چنین وسعت کاری از زمان جاسبی رخ داده و تاکنون که دوران مدیریت دکتر میرزاده است ادامه داشته است بنابراین می توان گفت که دانشگاه آزاد اسلامی بدون هیچ گونه کمک دولتی از بهره‌وری و بازدهی بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های داخل کشور برخوردار شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مقالاتISI و پژوهشی به رشد بسیار بالایی دست پیدا کرده است، گفت: تغییرات ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی باعث برابر شدن این دانشگاه با دانشگاه های دولتی شده است و در بعضی موارد می توان گفت که برتر از دانشگاه های ذکر شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی باری را از روی دوش دولت برداشته است

هاشمی به فعالیت 500 واحد دانشگاه آزاد در کشور اشاره کرد و گفت: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی هیچ گونه بار اضافی را بر دوش دولت نگذاشته بلکه باید گفت کمکی در راستای دولت و کم کردن حجم کاری دولت بوده است، دانشگاه آزاد اسلامی بخش بیشتری از اشتغال افراد را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با بیان اینکه تعداد زیادی از این فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد، به عضویت مراکز دانش بنیان درآمده‌اند، گفت: تمام این مطالب می تواند تکمیل کننده این نکته باشد که دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات بسیار کم ، بهره‌وری بالایی را با خود به همراه داشته و باید گفت که دانشگاه آزاد برخلاف دانشگاه دولتی از سرمایه های نفتی استفاده نکرده و بهره مند نشده است.

وی اذعان کرد: زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه ها مقایسه می شود می توان گفت که دانشگاه آزاد اسلامی با معیارهای دانشگاه دولتی برابری می کند.

هاشمی در پایان گفت: با توجه به اصلاحاتی که در بخش خصوصی و غیر دولتی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده، این دانشگاه نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورهای پیشرفته و نیمه توسعه می تواند نمونه خوبی باشد.

101/401

کد خبر: 705570

وب گردی

وب گردی