قاتلان فروشنده دلار  دستگیر شدند

سه مرد و یک زن که در جریان سرقت از یک فروشنده دلار، پیرمرد را به قتل رسانده بودند، دستگیر شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق کشف جسد پیرمردی ٨٠ساله در محل سکونتش واقع در طبقه اول یک مجتمع مسکونی چهار‌طبقه در ساعت ٢٠:٣٠ روز ١٦ اردیبهشت از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠، به کلانتری بهارستان اعلام شد.
مأموران بعد از حضور در محل، با جسد پیرمردی روبه‌رو شدند که دست‌، پا و دهانش بسته شده بود. با توجه به شواهد صحنه کشف جسد، بلافاصله موضوع به اداره دهم پلیس آگاهی تهران و بازپرس کشیک ویژه قتل دادسرای جنایی اعلام شد. با حضور کارآگاهان اداره دهم و تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی در محل و انجام بررسی‌های اولیه، علت اصلی مرگ پیرمرد، «انسداد شریان تنفسی» تشخیص داده شد.
پس از اعلام نظریه تیم بررسی صحنه درخصوص علت مرگ، پرونده مقدماتی با موضوع «قتل عمد» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ٢٧ تهران، برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان جنایی قرار گرفت.
کارآگاهان با حضور در محل وقوع جنایت، در تحقیق از همسایگان مقتول، اطلاع پیدا کردند حدود ساعت ١٩ روز حادثه، همسایگان طبقات بالا متوجه سروصدا از واحد طبقه اول شده‌اند و حتی برای بررسی موضوع و در صورت نیاز کمک، به درِ منزل مقتول مراجعه کرده‌اند؛ اما مقتول پاسخ‌گوی زنگ‌زدن‌های مکرر آنها نبوده و همسایگان با توجه به قطع‌شدن سر‌و‌صدا از خانه پیرمرد، به واحدهای مسکونی خود بازگشته‌اند.
یکی از همسایگان حدود ساعت ٢٠:٣٠، وقتی به سمت در ورودی ساختمان می‌رفته، متوجه نیمه‌بازبودن در واحد مسکونی همسایه طبقه اول شده است؛ به همین دلیل، زنگ واحد را به صدا درآورده؛ اما پیرمرد باز هم جوابگو نبوده و او به‌همراه یکی دیگر از همسایگان، وارد منزل پیرمرد شده‌اند و با جسد وی در اتاق پذیرایی روبه‌رو شده‌اند. سپس بلافاصله موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ اطلاع داده‌اند.
کارآگاهان در ادامه تحقیقات، اطلاع پیدا کردند مقتول تنها زندگی می‌کرده و فقط یک برادر دارد. به همین دلیل، موضوع را به برادر مقتول اطلاع داده و او برای انجام تحقیقات به منزل برادرش دعوت شد.
برادر مقتول پس از اطلاع از موضوع جنایت، به کارآگاهان گفت برادرش در محدوده میدان فردوسی در زمینه خریدوفروش دلار و ارز فعالیت داشت. در ادامه، با بررسی محتویات داخل گاوصندوق منزل، برادر مقتول گفت: «اسناد و مدارک مالکیت منزل برادرم در گاوصندوق نگهداری می‌شد؛ اما این اسناد نیز به همراه وجوه نقد داخل گاو صندوق سرقت شده است». در شرایطی که قاتل یا قاتلان بدون جا‌گذاشتن هرگونه اثر و نشانه‌ای از محل وقوع جنایت متواری شده بودند و تحقیقات پلیسی نیز حکایت از وقوع جنایت با انگیزه سرقت داشت، کارآگاهان سرانجام در مهرماه اطلاع پیدا کردند فردی با مراجعه به یکی از مراکز ثبت و اسناد، قصد انتقال قانونی اسناد مالکیت متعلق به واحد مسکونی مقتول را دارد که بلافاصله این شخص به نام «رامین. و» (٤٥ساله) شناسایی و روز اول آبان در منطقه حکیمیه دستگیر و به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
«رامین» پس از اطلاع از قتل پیرمرد ٨٠ساله‌ای که او قصد انتقال اسناد مالکیتی منزلش را داشت، با اظهار بی‌اطلاعی از جنایت، به کارآگاهان گفت ملک را از فردی به نام «مصطفی.ش» به مبلغ ٤٠٠ ‌‌میلیون تومان، در یک دفتر وکالت در محدوده میدان شهدای هفتم‌تیر خریداری کرده است.
با شناسایی «مصطفی.ش» (٣٥ساله)، او نیز در همان روز دستگیر شد و پلیس در بازرسی از دفتر وکالت، امهار و اوراق مجعول را کشف کرد. این‌گونه معلوم شد مصطفی در این محل و در پوشش دفتر وکالت، پس از شناسایی املاک بلاصاحب یا متعلق به افراد سالخورده، اقدام به فروش غیرقانونی آنها می‌کند. «مصطفی» پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی، در اظهارات اولیه منکر ارتباط یا آشنایی با رامین شد؛ اما در ادامه، پس از مواجهه حضوری با رامین و ارائه اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی کارآگاهان، به ناچار لب به اعتراف گشود و به مشارکت خود در سرقت منجر به جنایت اعتراف کرد. «مصطفی» در اعترافاتش به کارآگاهان گفت طراحی سرقت از منزل پیرمرد را به همراه زنی به نام «ساغر.س» با نام مستعار «مریم»، انجام داده و در سرقت منجر به جنایت، یکی از دوستانش به‌نام «عباس.ل» نیز حضور داشته است.
«مصطفی» درباره نحوه ورودشان به خانه مقتول، با توجه به تخریب‌نشدن در ورودی منزل پیرمرد، به کارآگاهان گفت: «پس از خرید مقداری‌ آش از میدان انقلاب، به بهانه پخش‌کردن‌ آش نذری، مریم را با یک کاسه ‌آش به در منزل مقتول فرستادیم. مریم مدعی شد از همسایگان است و پیرمرد نیز با اعتماد به سخنان مریم، در ساختمان را برای او باز کرد. پس از بازشدن در ساختمان، بلافاصله من و عباس وارد ساختمان شدیم و زمانی‌که پیرمرد قصد داشت برای گرفتن آش از خانه‌ خارج شود، دست‌وپایش را گرفتیم و او را به داخل خانه‌ کشاندیم و بلافاصله دست‌، پا و دهانش را محکم بستیم. زمانی‌که همسایه‌ها برای بررسی علت سر‌و‌صدا به در خانه مقتول آمده بودند، ما دهان پیرمرد را محکم گرفته بودیم تا نتواند کمک بخواهد؛ اما پس از رفتن همسایه‌ها به خانه‌هایشان، متوجه شدیم پیرمرد فوت کرده است».
مصطفی در ادامه اظهاراتش، درخصوص سرقت محتویات گاوصندوق نیز به کارآگاهان گفت: «فکر می‌کردیم به واسطه فعالیت مالی پیرمرد در زمینه خریدوفروش دلار و ارز، مقدار زیادی پول در گاوصندوق منزلش قرار دارد. حتی برای جابه‌جا‌کردن پول‌ها، چند ساک‌دستی با خود برده بودیم؛ اما پس از بازکردن در گاو صندوق، فقط یک‌‌میلیون‌و ٨٠٠‌ ‌هزار تومان به همراه تعدادی اسناد مالکیت متعلق به منزل پیرمرد در گاوصندوق وجود داشت که به هر کدام از ما فقط ٦٠٠‌‌ هزار تومان رسید و من نیز اسناد مالکیت منزل مقتول را برداشتم».
کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات به‌دست‌آمده از اعترافات «مصطفی.ش»، مخفیگاه «ساغر» (٤٥ساله) را در سیدخندان – خیابان دبستان شناسایی کردند. او نیز روز یکشنبه هفته جاری دستگیر و به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
«ساغر» که اعتیاد شدیدی به مصرف مواد مخدر از نوع شیشه دارد، به مشارکت در سرقت اعتراف کرد؛ اما عنوان کرد در ارتکاب جنایت نقشی نداشته و او وظیفه داشته در پوشش پخش‌کردن‌ آش نذری، اعتماد پیرمرد را برای باز‌کردن در منزلش جلب کند.
با شناسایی آخرین متهم پرونده به نام «عباس.ل» (٣٤ساله)، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند او پس از قتل از تهران متواری شده است. با شناسایی دقیق مخفیگاه «عباس.ل»، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضائی به این شهرستان اعزام و دو روز پیش موفق به دستگیری «عباس» شدند.
سرهنگ کارآگاه حمید مکرم، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «تحقیقات از متهمان به‌ویژه دو متهم اصلی پرونده که در سرقت منجر به جنایت حضور مستقیم داشتند، برای مشخص‌کردن عامل اصلی جنایت در مراحل اولیه قرار دارد و بازپرس پرونده نیز با صدور قرار بازداشت موقت برای هر چهار متهم دستگیر‌شده در پرونده، هر چهار متهم را در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار داده است».

700700

کد خبر: 705652

وب گردی

وب گردی