ارزیابی ۹گانه فناوری‌های عرضه شده در فن‌بازار هفته پژوهش

دبیر فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در نمایشگاه فن‌بازار هفته پژوهش، سطح آمادگی فناوری با استفاده از سامانه هوشمندی که برای این منظور ارتقاء یافته است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجید متقی‌طلب افزود: در نظام علم و فناوری همه کشورها، تهیه مقدمات و مهیا شدن ساز و کارهای مورد نیاز برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری یک رکن مهم در چرخه علم و فناوری محسوب می‌شود.

وی فن‌بازارهای عمومی و تخصصی را از زیرساخت‌های تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانست و یادآور شد: فن‌بازار ساختارهای لازم برای هدایت و رونق بخشی به تعاملات و معاملات فناوری را در سطوح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

متقی‌طلب، توسعه نهادهای تبادل فناوری، کسب ثروت ملی از دستاوردهای علم و فناوری، توسعه تجاری‌سازی دانش و فناوری و حمایت از توسعه فناوری‌های پیشرفته را از جمله سیاست‌های فن‌بازارها برشمرد و یادآور شد: بر این اساس فن بازار جمهوری اسلامی ایران ذیل ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری برنامه‌هایی را برای برگزاری این هفته تعریف کرده است.

دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و برگزاری فن‌بازار را از جمله برنامه‌های این هفته نام برد و ادامه داد: دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها برای عرضه فناوری‌های خود باید در سامانه‌ای با عنوان «تک‌هاب» که برای این منظور طراحی شده است، اطلاعات خود را وارد کنند تا فناوری‌های ارائه شده مورد ارزیابی و ممیزی قرار گیرند.

وی با بیان این‌که این سامانه از سال گذشته راه‌اندازی شده بود، اضافه کرد: این سامانه برای سال ۹۵ با ارتقای کمی و کیفی به نام «ایران تک‌هاب» عرضه شد که قابلیت بهره‌برداری به عنوان یک بانک اطلاعاتی را در حوزه علم و فناوری برای اهداف مختلف دارد.

متقی‌طلب با تاکید بر اینکه برای حضور فناوری در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش، در این سامانه سطح TRLفناوری‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در این باره توضیح داد: TRL‌یا Technology Readiness level یک ابزار تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوع فناوری و مقدار خطرپذیری ناشی از استفاده از یک فناوری در توسعه یک محصول است.

دبیر فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بر این اساس دستاوردهای تحقیقاتی در ۹ سطح آمادگی فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اضافه کرد: این مدل مطابق نمودار چارچوب مفهومی TRL شامل ۳ فاز پژوهش‌های کاربردی (شکل‌گیری و توسعه مفهوم نظری)، ساخت نمونه آزمایشی و اولیه (توسعه و اثبات فناوری) و تجاری‌سازی و آمادگی سرمایه‌گذاری برای روانه شدن به بازار است.

به گفته وی، سطوح ۹ گانه توسعه فناوری به شرح ذیل است:

سطح اول- مشاهده و گزارش قواعد پایه (اصول علمی و مهندسی)
سطح دوم- فرموله کردن مفاهیم کاربرد فناوری
سطح سوم- تحلیل و اثبات مفهومی مشخصه‌های کلیدی به صورت نظری و تجربی
سطح چهارم- توسعه اجرا و نمونه‌ها در آزمایشگاه
سطح پنجم- توسعه اجرا و یا نمونه‌ها در محیط‌های متناسب با نمونه
سطح ششم- اثبات عملکرد در شرایط واقعی
سطح هفتم- آزمایش در محیط واقعی، اثبات منافع بالقوه در محیط مرتبط به صورت گسترده و در حال تجاری‌شدن برای متقاضیان اولیه
سطح هشتم- سیستم واقعی و کامل برای آزمایش و ارائه در وضعیت تجاری برای تمام مصرف‌کنندگان
سطح نهم- توسعه سیستم واقعی به صورت موفق، تکرارپذیر و اثبات شده

وی این سامانه را یک سامانه هوشمند محاسبه خودکار سطح آمادگی فناوری دانست و یادآور شد: تاکنون تعداد ۱۹۰۰ طرح و فناوری به این سامانه ارائه شده است.

متقی‌طلب با اشاره به مهلت در نظر گرفته شده برای ثبت نام در سامانه ایران تک‌هاب، گفت: با توجه به تقاضای دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی، اجرایی، صنعتی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، مهلت ثبت فناوری‌ در این سامانه تا ۳۰ آبان ۹۵ تمدید شده است.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۷۹ به منظور ترویج فرهنگ پژوهش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذرماه به نام روز پژوهش از طرف شورای فرهنگ عمومی، به نام هفته پژوهش نامگذاری شد و مسؤولیت برگزاری این هفته به معاونت پژوهشی این وزارت سپرده شد.

به همین منظور ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری همه ساله برنامه‌های متعددی را با همکاری سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و مؤسسات مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می‌کند.

در همین راستا هفته پژوهش و فناوری امسال نیز با هدف تمرکز بر ابعاد مختلف امور پژوهش و فناوری در کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از ۲۱ تا ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود.

شناسایی توانمندی‌های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، امکان تجاری‌سازی یافته‌های پژوهش و فناوری (فن بازار)، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی و نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه، از جمله اهداف برپایی این هفته است.

شعار هفته پژوهش امسال «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی» تعیین شده است.

اسامی روزهای هفته پژوهش و فناوری به این شرح است:

یکشنبه، ۲۱ آذرماه روز «پژوهش، فناوری و مدرسه»
دوشنبه، ۲۲ آذر روز «ایده برتر، سرمایه ملی»
سه شنبه، ۲۳ آذر ماه روز «پژوهش، فناوری و صنعت»
چهارشنبه، ۲۴ آذر روز «پژوهش، فناوری؛ اقدام و عمل»
پنج‌شنبه، ۲۵ آذر روز «پژوهش، فناوری و حامیان پژوهش»
جمعه، ۲۶ آذر روز «پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین»
شنبه، ۲۷ آذر روز «پژوهش، فناوری و حوزه و دانشگاه»

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 705675

وب گردی

وب گردی