نظارت بر سلامت قلب با دستگاه الکترونیکی کوچکتر از چسب زخم

محققان آمریکایی یک حسگر پوشیدنی کوچک و نرم را توسعه دادند که ارتعاشات بدن انسان را اندازه‌گیری کرده و بر سلامت قلب انسان نظارت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، این حسگر که توسط محققان دانشگاه کلرادو در بولدر و دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده توسعه یافته، شبیه یک چسب زخم کوچک بوده و وزن آن کمتر از یک صدم اونس است که می‌تواند تقریبا در هر سطحی از بدن نصب شود. این حسگر همچنین به فناوری بازشناسی گفتار مجهز است.

این دستگاه الکترونیکی دارای وزن بسیار کم بوده و می‌تواند برای نظارت قلبی و عروقی، تشخیص گفتار و رابط انسان و ماشین در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد.

این دستگاه جدید همچنین می‌تواند امواج مکانیکی در بافت‌ها و مایعات در بدن انسان از جمله باز و بسته شدن دریچه‌های قلب، ارتعاشات تارهای صوتی و حتی حرکات در دستگاه گوارش را تشخیص دهد.

این دستگاه پوشیدنی نازک و نرم، ویژگی‌هایی مانند پوست را داشته و امکان شنیدن صداهای درونی اندام‌های حیاتی بدن، از جمله ریه‌ها و قلب را فراهم می‌کند.

به گفته این پژوهشگران، از چنین حسگرهایی می‌توان از راه دور و در مناطق پر سر و صدا مانند میدان‌های جنگ استفاده کرد.

علاوه بر این، از قابلیت تشخیص گفتار این حسگر نیز می‌توان برای بهبود ارتباط در افراد مبتلا به اختلالات گفتاری استفاده کرد.

این پژوهش در Science Advances به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 705828

وب گردی

وب گردی