آصفی: برجام پیش‌شرط مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوعات دیگر باشد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، گفت: روابط ما با آمریکا فقط در برجام خلاصه نمی‌شود و ما در منافع بسیار کلان از جمله رژیم صهیونیستی، منطقه، سوریه، عراق و کلیت تحریم‌ها با آنها چالش داریم

به گزارش ایسکانیوز، سخنگوی اسبق وزارت خارجه با تأکید بر اینکه در یک قاب تصویر بزرگ‌تر زیان به قدرت رسیدن کلینتون برای ما از ترامپ بیشتر است، خاطرنشان کرد: از این جهت من تصور نمی‌کنم که دولت علاقه به روی کار آمدن هیلاری کلینتون در آمریکا داشت.

به گزارش انتخاب؛ وی با تأکید بر اینکه در یک قاب تصویر بزرگ‌تر زیان به قدرت رسیدن کلینتون برای ما از ترامپ بیشتر است، خاطرنشان کرد: از این جهت من تصور نمی‌کنم که دولت علاقه به روی کار آمدن هیلاری کلینتون در آمریکا داشت، زیرا که وضعیت ما را در قبال آمریکا را فراتر از برجام می‌داند.

آصفی گفت: دست‌کم با یکی دو نفر از اعضای هیأت دولت که صحبت می‌کردم پیش‌بینی‌شان این بود که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت قطعاً برای آینده برجام پس از خروج تیم فعلی و به طور کلی دموکرات‌ها از کاخ سفید نیز فکر کرده است، اظهار داشت: برجام یک توافق بین‌المللی است و آمریکا نمی‌تواند آن را به هم بزند، مگر اینکه نظر تک‌تک اعضای 1+5 را جمع کند که نشدنی است، اما خودش می‌تواند یک طرفه آن را به هم بزند و بگوید من دیگر پای این توافق قرار ندارم که در اینجا باید پرسید تا امروز که پای توافق ایستاده چه اتفاق مثبتی افتاده است؟

* آمریکا نه می‌خواهد و نه می‌تواند کلیت برجام را بر هم زند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تصریح بر اینکه آمریکا نه می‌خواهد و نه می‌تواند کلیت برجام را بر هم زند، گفت: برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ با فرازها و فرودها ادامه خواهد یافت، یعنی ممکن است در بخش‌هایی سریع‌تر و در بخش‌هایی کندتر پیش برود که آن هم به علت تغییر حاکمیت در آمریکا است و اینکه ما تاکنون با این تیم صحبت نداشته‌ایم.

* بولتون «بیمار» وزیر خارجه شود، برجام با چالش مواجه می‌شود

وی با اشاره به اینکه باید صبر کرد و دید چه کسی وزیر خارجه دولت بعدی آمریکا خواهد شد، افزود: تا این سمت مشخص نشود نمی‌توان درباره برجام با قطعیت صحبت کرد؛ به عنوان مثال با حضور «جان بولتون» که این روزها به عنوان یکی از نامزدهای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا برای دولت ترامپ مطرح می‌شود، چالش بر سر برجام بیشتر خواهد شد ـ هرچند نقض نخواهد شد ـ زیرا وی اساساً آدم «بیماری» است.

آصفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره «برجام 2 و 3» گفت: آمریکا در حوزه‌های دیگر مسائل منطقه مانند سوریه، عراق، افغانستان و یمن بدون ما نمی‌تواند موفق شود، بنابراین اگر آمریکا را از رایزنی با خودمان محروم کنیم هزینه برایش بالا می‌رود.

* برجام پیش‌شرط مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوعات دیگر باشد

وی تصریح کرد: برجام می‌تواند پیش‌شرط هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوعات دیگر باشد، چرا که ملاک عمل خوبی برای ماست و اگر آن‌ها در برجام 1 بدعهدی کنند که می‌کنند چه دلیلی دارد راجع به موضوعات دیگری با آنها مذاکره یا همکاری کنیم؟

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: برجام 2 و 3 فعلاً منتفی است و در دستور کار وزارت خارجه و دولت قرار ندارد.

فارس

308/300

کد خبر: 706070

وب گردی

وب گردی