احمد صادقیان : پنجره واحد یعنی تسهیل صادرات

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت :زمانی که یک سیستم کنترل وجود داشته باشد بهتر از تعدد سیستم‌ها و روش‌ها عمل می‌کند. چرا که وجود چند سازمان در کنار به معنای تداخل و مشکلات بیشتر است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق بازرگانی، پنجره واحد تجاری برای این راه‌اندازی شد که کلیه امور مربوط به درخواست‌های صادرات و واردات، اظهارنامه‌ها و... از طریق یک مرکز مشخص انجام شود. به این ترتیب گفته می‌شود که دیگر نیازی نیست صادرکننده در مکان حضور پیدا کند و خودش با اینترنت و سیستم الکترونیک می‌تواند تمام اقدامات لازم را انجام دهد. به هرحال در گذشته صادرکننده‌ها روزهای مختلفی را در مسیر رفت و آمد تهیه مدارک لازم می‌گذراندند، اما حالا گفته می‌شود با راه‌اندازی این پنجره واحد دیگر نیازی به این اقدامات نیست و زمان لازم برای صادرات کاهش پیدا می‌کند.

با این حال سازمان‌های مختلف در پنجره واحد هنوز با یکدیگر به طور کامل هماهنگ نیستند. حتی یک سری مشکلات در بدو امر وجود داشت که البته کاهش پیدا کرد، ولی هنوز سیستم‌های گمرک و سایر سازمان‌ها با همدیگر تداخل پیدا می‌کند. به این ترتیب در حال حاضر یک مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات رفع بشود. البته باید توجه کرد که نفس وجود پنجره واحد بسیار خوب است و امیدواریم مشکلات فعلی آن هم به زودی رفع شود.

به هرحال زمانی که تمام اقدامات در یک مرکز انجام شود، می‌تواند فرایند صادرات را به مقدار زیادی تسهیل کند. بنابراین بودنش هرچند که اکنون با مشکلاتی همراه است بهتر از نبودنش است. البته که برای بهتر بودن آن باید به نحوه اجرای آن توجه کرد. چرا که در واقع این نحوه اجرای یک طرح است که قابلیت و کارایی آن را مشخص می‌کند. این نحوه اجرا هم به هماهنگی سازمان‌های مربوطه در اجرای پنجره واحد برمی‌گردد.

البته باید در نظر داشت که به طور طبیعی در شروع یک کار جدید، یکسری مشکلات وجود داشته باشد. به هر حال سیستم‌ها، برنامه‌ها و نرم‌افزارها باید با همدیگر همخوانی پیدا کند که بتواند در مسیر درست انجام وظیفه کنند.

شاید در این میان عده‌ای هم معتقد باشند که در کنار پنجره واحد اقدامات و هماهنگی‌های دیگری هم انجام شود. اما به نظر من اگر یک سیستم کنترل وجود داشته باشد بهتر از تعدد سیستم‌ها و روش‌هاست. چرا که وجود چند سازمان در کنار هم به معنای تداخل و مشکلات بیشتر است.

101/402

کد خبر: 706087

وب گردی

وب گردی