برای قطع درختان جنگل قراداد جدیدی امضا نشده است

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای قطع درختان جنگل قرارداد جدیدی امضا نشده است و کسانی که مجوز بهره برداری از جنگل را دارند تا پایان مجوزشان اجازه بهره برداری برای آنان وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،فرهاد دبیری با اعلام این خبر افزود: به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع کشور سازمان حفاظت محیط زیست قراردادی را با سازمان جنگل ها و مراتع به امضا رسانده است و طبق این قرارداد از این پس وضع بهره برداری از جنگل ها تعیین و تکلیف می شود.

او ادامه داد: واگذار نشدن عرصه های جنگلی برای بهره برداری های بعدی و ایجاد تسهیلات لازم برای واردات چوب به هر قیمتی که بتواند زمینه کاهش قاچاق را فراهم کند از جمله مواردی است که در این دستورالعمل به آن پرداخته شده است.

واگذار نشدن عرصه های جنگلی برای بهره برداری های بعدی و ایجاد تسهیلات لازم برای واردات چوب به هر قیمتی که بتواند زمینه کاهش قاچاق را فراهم کند از جمله مواردی است که در این دستورالعمل به آن پرداخته شده است

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تمهیدات توقف بهره برداری از جنگل ها بویژه جنگل های هیرکانی شمال کشور گفت: سازمان جنگل ها و مراتع با کلیات طرح توقف جنگل موافق است اما با توجه به حقوق مکتسبه ای که قبلاً بوجود آمده این موضوع را باید قدم به قدم پیش برد و این طرح از استان گیلان شروع می شود.

دبیری با اشاره به وضع نامناسب جنگل های کشور افزود: ما محدوده کمی از عرصه های کشورمان به جنگل ها اختصاص دارد و جنگل های هیرکانی یکی از همان عرصه هایی است که بسیار حساس و حیاتی است در نتیجه اگر ما بخواهیم محدوده باقیمانده از جنگل ها را حفظ کنیم راهی جز بهره برداری از عرصه های جنگلی نخواهیم داشت.

او با اشاره به برنامه زمانبندی برای طرح توقف بهره برداری از جنگل های کشور گفت: متولی اصلی این امر سازمان جنگل ها و مراتع است و این سازمان در حال طراحی طرحی است که بتواند موارد اصلاحی سازمان حفاظت محیط زیست را در آن منظور کند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه توقف مطلق بهره برداری جنگل ها برای همیشه در کشور افزود: برنامه توقف مطلق بهره برداری جنگل ها که ما در چه سالی به آن نقطه صفر برسیم آن موضوعی است که نیازمند مطالعه بیشتر است ولی در حال حاضر این طرح آغاز شده است و هیچ نوع بهره برداری جنگل در حال حاضر صورت نمی گیرد و هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشده است.

دبیری ادامه داد: آنچه که باقی می ماند طرح های بهره برداری گذشته است که زمان مشخصی دارد و به محض آنکه زمان آن تمام شود بهره برداری پایان می یابد.

او با اشاره به وضع بحرانی جنگل های کشور و مجوزهایی که هنوز اجازه بهره برداری از جنگل ها را دارد و متوقف نشده است، گفت: ما در این خصوص با سازمان جنگل ها و مراتع بحث های زیادی داشته ایم و سازمان جنگل ها و مراتع معتقد است میزان و وسعت محدوده های جنگلی که این طرح ها در آن اجرا می شود از طرح هایی که در آینده قرار است اجرا شود بسیار بسیار کمتر است و این موضوع در حدی نیست که در نابودی جنگل تأثیرگذار باشد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طرح بهره برداری مجوزهای باقیمانده در زمانی کوتاه به پایان می رسد و امیدواریم بتوانیم با عملیاتی کردن طرح توقف جنگل ها به نقطه صفر و حمایت از جنگل های باقیمانده کشور برسیم.


700/703

کد خبر: 706105

وب گردی

وب گردی