بررسی خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در طول 35 سال گذشته

امروزه شاهد هستیم دانشگاهی مورد توجه است که نه تنها در حوزه آموزشی بلکه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی، بین المللی، محیط زیست،استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر و غیره مشارکت داشته باشد و به اصطلاح خود را در رده دانشگاه های نسل سوم بگنجاند.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، با بیش از 5میلیون و 700هزار فارغ التحصیل در کشور همواره سعی در بهبود شرایط دانشجویان و پیشبرد اهداف کشور در تمامی سطوح از جمله آموزشی فرهنگی، اقتصادی و بین المللی داشته است و خوشبختانه توانسته است به بالاترین سطح کیفی در هر کدام از این سطح ها دست پیدا کند. در همین راستا برخی از اقدامات این دانشگاه را برشمردیم که در ادامه می خوانید:

اشتغال زایی دانشگاه آزاد اسلامی

وظیفه ذاتی دانشگاه ایجاد اشتغال نیست، اما دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه‌ریزی کند و در این زمینه تاسیس مراکز رشد در واحدها زمینه ساز اشتغال فارغ‌التحصیلان خواهد شد. توسعه مراکز رشد همچنان در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دارد. به‌طوری که در چند ماهه اخیر توانسته چندین مرکز رشد را در واحدهای مختلف این دانشگاه افتتاح کند و به بهره‌برداری برساند.

دانشگاه آزاد اسلامی به تنهایی دارای 100 هزار نفر حقوق بگیر است که 68 هزار نفر آنان هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو و حدود 35 هزار نفر کارمند هستند.

وام ازدواج 20 میلیونی دانشگاه آزاد اسلامی

از 6 شهریور سال 93 همزمان با ولادت حضرت معصومه‌(س) دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت وام های 20 میلیون تومانی ویژه ازدواج دانشجویی را آغاز کرد.

بر این اساس تمامی دانشجویانی که تاریخ عقد آنها بعد از 6 شهریور 93 بود، می‌توانستند در سامانه www.vameezdevaj.sandoghrefah.iau.ir ثبت نام و از تسهیلات 100 میلیون ریالی ازدواج بهره مند شوند و چنانچه زوج و زوجه هر دو از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باشند به هر دو نفر هرکدام مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات ویژه ازدواج تعلق می‌گیرد.

اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی

از جمله افتخارات دانشگاه آزاد افزایش تعداد مراکز پژوهشی، مراکز رشد و هسته های فن‌آور و شرکت های دانش بنیان است به طوری که در مقایسه با مهر 92، تعداد مراکز پژوهشی از 30 به 82، مراکز رشد از 37 به 100 و هسته های فن‌آور و شرکت های دانش بنیان از 124 به 926 عدد رسیده است. همچنین تا کنون 1391 محصول تجاری شده است. بعلاوه طرح های برون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از 31 میلیارد به 62 میلیارد تومان رسیده که البته باید افزایش یابد.

شورای مرآت دانشگاه آزاد اسلامی

شورای مرآت برای تهیه و تنظیم بخشنامه ها، یکی از اولین شوراهایی بود که در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و تمامی بخشنامه های تنظیم شده در دانشگاه توسط 20 نفر از اعضای این شورا که از مجریان و مدیران امور دانشگاه در سراسر کشور هستند مورد بررسی قرار می گیرد.

ساها آزمایشگاه ملی

ساها گنجینه ای علمی و پژوهشی برای کشور است که در حال حاضر دارای بیش از۱۱ هزار کارگاه و آزمایشگاه و بیش از ۱۳۸ هزار دستگاه و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و امروز علاوه بر اینکه بخش عمده ای از نیازهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور را برطرف کرده است، ظرفیت ارائه خدمات به کشورهای مختلف را نیز دارد.

حضور 20 تیم ورزشی از دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر/ از 7 مدال آور المپیک 5 مدال آور دانشگاه آزاد

بالا بردن سرانه جمعیت دانشجویی در عرصه ورزش یکی از مهمترین اقدامات معاونت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود که حضور240 هزار نفر فعال ورزشی گواه بر این موضوع است. در بخش حرفه ای 10 تیم زنان و10 تیم مردان داریم که 12 تیم قهرمان، 6تیم نایب قهرمان ویک تیم سوم شدند،همچنین دانشگاه آزاد اسلامی 5 سهمیه آسیایی کسب کرد که در دو سال گذشته قهرمان و نایب قهرمان شد . لازم به ذکر است هم اکنون 356 ورزشکار حرفه ای تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین از 7 مدال آور المپیک 5 مدال آور، دانشگاه آزاد اسلامی بود.

پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با کسب موافقت اصولی و مجوز لازم از وزارت علوم طرح راه اندازی و در هیات امنای این دانشگاه به تصویب رسید.ماموریت این پژوهشگاه متفاوت از پژوهشگاه های موجود است به این معنی که پژوهشگاه مرکزی ساختاری موازی با معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ندارد.

اعضای حقیقی یا حقوقی، معیارها و امتیازات، سامانه، اتاق فکر، برنامه قهرمان محور، بسته تجاری سازی و شبکه نخبگان بخشی از مولفه های اصلی این پژوهشگاه است.

همچنین پژوهشگاه مرکزی دانشگاه‌آزاد اسلامی متشکل از سه عضو حقیقی، حقوقی و مجازی است.

لازم به ذکر است وظایف این پژوهشگاه، افزایش اعضا و ایجاد شبکه نخبگان، تبدیل توانمندی های موجود به پروژه های ملی و بین المللی، تاسیس آزمایشگاه های پیشرفته، اعطای امتیازات و ... است.

تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی

پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با استانداردهای لازم صورت گرفت و همواره دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال توسعه کیفی بوده است. این دانشگاه با در اختیار داشتن ۶۸هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و استاد مدعو، 11هزار کارگاه و آزمایشگاه در طرح ساها، 25میلیون مترمربع فضای مسقف، نزدیک به 40درصد بار آموزش عالی کشور را عهده‌دار است. همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند:«توسعه تحصیلات تکمیلی یک مزیت برای کشور است»، تاکنون تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه علمی کشور بسیار تاثیرگذار بوده است. بعلاوه 30درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند که این موضوع هدف چشم انداز کشوردر سال 1404 بوده که هم اکنون این دانشگاه به هدف برنامه چشم انداز دست یافته است. به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی حدود 40 درصداز بار آموزش عالی کشور را از دوش دولت برداشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی دارای رتبه 133 در تولید علمی جهان است

براساس اطلاعات پایگاه آماری ESI، دانشگاه آزاد اسلامی دارای رتبه 133 در تولید علمی جهان است. رتبه دانشگاه در مهرماه 92، 750 بوده است که نشان دهنده رشد کیفی دانشگاه است. البته این آمار تنها مربوط به 40 واحد از مجموع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که مجری تحصیلات تکمیلی هستند.

در حال حاضر یک میلیون 621هزار و 809 دانشجو و 32هزار و 891 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. همچنین 5میلیون و 700هزار نفر تاکنون از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده اند.

همچنین 494هزار و 262 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. بر این اساس، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی30.5درصد است.

لازم به ذکر است بیش از 50 درصد کل مقالات نمایه شده در ESI در 5 سال اخیر ثبت شده که نشانگر پیشرفت دانشگاه در این زمینه و حرکت به سمت کیفی سازی است. میزان ارجاعات به هر مقاله نیز افزایش داشته به طوری که میزان ارجاع به هر مقاله از 570/4 به 82/4 رسیده است.

افزایش بومی گزینی در دانشگاه آزاد اسلامی

تعداد رشته محل های کارشناسی ارشد افزایش یافته که این موضوع تحول بزرگی به حساب می آید و مهمترین اثر آن بومی گزینی در واحدهای دانشگاه و حضور فرزندان در کنار خانواده ها برای ادامه تحصیل است.

همچنین در این زمینه در گذشته درخواست های فراوانی برای انتقالی یا میهمانی در واحدهای دانشگاه وجود داشته که با توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش بومی گزینی، این تقاضاها به حداقل رسیده که یک تحول فرهنگی و آموزشی به حساب می آید چرا که مساله بومی گزینی یکی از نیازهای اساسی کشور است.

بیمارستان ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی

در حال حاضر 15 بیمارستان و مرکز درمانی فعال متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که 7 عدد از آنها از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور درجه یک اعتباربخشی را دریافت کرده اند. همچنین 1769 تخت بیمارستانی و 65 کلینیک سلامت در قالب طرح دانشگاه سالم در دانشگاه آزاد اسلامی موجود است.

اجرای طرح های فرهنگی ماندگار در دانشگاه آزاد اسلامی

اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، از جمله احداث و تکمیل مساجد، خانه های ادب و هنر، احداث و تکمیل یادمان های شهدا، نشریات دانشجویی، کانون های فرهنگی و هنری و قرآن و عترت، کارگاه های آموزشی (حضوری و مجازی)، جشنواره های دانشگاهی (صلح و سلام، هنر و ادبیات دینی) و همایش های سبک زندگی، در این حوزه انجام شده است.

تکمیل طرح های عمرانی نیمه‌تمام در دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر

از مهر 92 تاکنون بیشترین کار ما در حوزه عمرانی، تکمیل طرح های عمرانی نیمه‌تمام بوده به طوری که بالغ بر یک میلیون و 600هزار مترمربع در 3 سال گذشته به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر تعداد پروژه های تحویلی از مهر 92 تا مهر 95، 285 ابنیه به متراژ یک میلیون و 153هزار و 661 مترمربع و 69 محوطه به مساحت 648هزار و 291 مترمربع است.

تعامل مثبت دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان مجلس

این دانشگاه ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد و نمایندگان نیز چون به وجود خدمتگزار دانشگاه آزاد اسلامی پی برده اند، از این دانشگاه حمایت می کنند. ازجمله حمایت های آنها می توان به امضای 242 نماینده در حمایت از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

اعضای هیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی

در حال حاضر 32هزار و 453 عضو هیات علمی با مرتبه علمی مربی آموزشیار، مربی، بورسیه، استادیار، دانشیار و استاد در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که البته با احتساب اساتید دانشگاه های دولتی و اساتید نیمه‌وقت و حق‌التدریس، 68هزار و 741 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کنند که یک گنجینه بزرگ علمی تشکیل شده چرا که همکاری بسیاری از دانشمندان را در مجموعه دانشگاه فراهم آورده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته؛ تا پایان سال جاری 60درصد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مرتبه علمی استادیار به بالا و 40درصد با مرتبه مربی خواهیم داشت.

با توجه به اینکه در 3 سال گذشته فرآیند جذب و ارتقا بالغ بر 11هزار نفر به عنوان هیات علمی انجام شده، این تعداد تا پایان سال 96، به 20هزار نفر خواهد رسید.

زیربنای فضای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی دارد که 12میلیون مترمربع فضای مسقف و 8میلیون مترمربع فضای باز است. با توجه به اینکه این دانشگاه سرانه فضای آموزشی را رعایت می کند بیش از 90 درصد از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سرانه فضای آموزشی 10 متر که میزان استاندارد است، رسیده اند.همچنین در سه سال اخیر بالغ بر 5/2 میلیون متر مربع فضای نیمه کاره دوران گذشته به اتمام رسیده و 2300میلیارد تومان بدهی های آن نیز پرداخت شده است.

تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه بالاترین رتبه علمی کشور را در تولیدات علمی دارد تا به امروز توانسته در سراسر کشور در حد توان و ظرفیت خود دانشجو جذب کند. این دانشگاه در مقطع دکتری حرفه ای 21205دانشجو، در مقطع دکتری تخصصی 15103 دانشجو، در مقطع کارشناسی ارشد 433906 و در مقطع کارشناسی 895957 پذیرش کرده است.

200/202

خبرنگار:ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 706173

وب گردی

وب گردی