آسوشیتدپرس: ترامپ نماینده تندرو کنگره را برای ریاست سیا در نظر دارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را به «مایک پمپئو» نماینده جمهوریخواه تندروی کنگره از ایالت تگزاس داده که از منتقدان جدی توافق ایران است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از این رسانه آمریکایی، پمپئو قبل از آغاز بکار در سمت جدید خود به عنوان رئیس سیا باید به تایید سنای آمریکا برسد. یکی از مسائلی که می تواند جلسه تایید وی در سنا را تحت الشعاع قرار دهد، دیدگاه های این نماینده جمهوریخواه درباره استفاده از روش های دشوار بازجویی از بازداشت شدگان است. ترامپ از چنین تکنیک هایی حمایت کرده و گفته است «ما باید در غرق مصنوعی (به عنوان یکی از روش های شکنجه) سختگیرانه تر عمل کنیم.»
آسوشیتدپرس نوشت: ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی اش به دنبال تغییر در قوانینی خواهد بود که روش غرق مصنوعی و سایر روش های شکنجه را منع می کند و منع چنین شکنجه هایی، نقطه ضعف راهبردی آمریکا در مقابل تروریست های داعش خواهد بود.
پمپئو 54 ساله، در جریان جنبش تی پارتی در سال 2010 به عنوان نماینده در کنگره انتخاب شد و در کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی حمله سال 2012 به نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی منصوب شد. در این حمله «کریس استیون» سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه آمریکایی دیگر کشته شدند.
در گزارش نهایی کمیته بنغازی که تابستان امسال منتشر شد، دولت «باراک اوباما» به دلیل مجموعه اشتباهاتش در این حمله مورد انتقاد شدید قرار گرفت اما از ارائه ادله ای جدید درباره اشتباه «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا خودداری شد.
پمپئو و «جیم جوردن» دیگر نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو، گزارش جداگانه ای را در محکومیت کلینتون و دولت اوباما منتشر کردند. پمپئو به خبرنگاران گفت که کلینتون به عنوان سناتور و بانوی اول سابق آمریکا، «از نظر اخلاقی قابل سرزنش» است.
پمپئو به علاوه از منتقدان سرسخت توافق هسته ای دولت اوباما با ایران بوده است. وی همچنین مدعی است که رهبران مسلمان اگر حملات تروریستی که به نام اسلام انجام می شود را محکوم نکنند، در این حملات «احتمالا همدست» هستند.
به نوشته این خبرگزاری، این نماینده محافظه کار کنگره آمریکا همچنین بر این باور است که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا «خائن» است. وی اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا را که اسناد بسیار محرمانه ای را پس از به سرقت بردن در اختیار خبرنگاران قرار داد، محکوم کرده است. افشاگری اسنودن همچنین از شنود تماس های تلفنی میلیون ها آمریکایی از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا حکایت داشت.
پمپئو فوریه (بهمن) گذشته با حضور در شبکه ماهواره ای 'سی اسپن' آمریکا گفت که اسنودن باید به خاطر اقداماتش با مجازات اعدام مواجه شود.
پمپئو متولد اورگان کالیفرنیا است و در شهر «ویچیتا/ Wichita» ایالت تگزاس زندگی می کند. وی در نوجوانی در آکادمی نظامی آمریکا در نیویورک ثبت نام کرد و فارغ التحصیل مدرسه حقوق هاروارد است.
این نماینده کنگره به تازگی هدایت یک نیروی ویژه متشکل از نمایندگان جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده داشت. تحقیقات این گروه نشان داد که ارزیابی های اطلاعاتی که به تایید رهبران ارشد فرماندهی مرکزی آمریکا رسیده است، در روند پیشرفت تلاش های ضد تروریستی علیه داعش اغراق می کند.
دمکرات های کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیقات مستقلی را انجام دادند که نشان داد مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. این کمیته در عین حال شاهدی دال بر سیاسی شدن مسائل امنیتی ارائه نداد. سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد زیرا روند تحقیقات کارگروه ویژه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز جمعه شب اعلام کرد که انتصاب «جف سشنز» سناتور ایالت آلاباما، «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته ارتش و «مایک پمپئو» نماینده ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا به ترتیب برای سمت دادستان کل، مشاور امور امنیت ملی و ریاست سازمان سیا توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب این کشور قطعی شد.
رویترز با اعلام این خبر افزود: تیم مسئول انتقال قدرت به سرپرستی «مایک پنس» معاون ترامپ، امروز با انتشار بیانیه ای از قطعی شدن گزینه های یادشده خبر داد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 706191

وب گردی

وب گردی