آیا "برنامه ترور هدفمند آمریکا با استفاده از پهپاد" شدت خواهد گرفت؟

ایندیپندنت در مطلبی به بررسی چگونگی استفاده نظامی از پهپادها در زمان ریاست جمهوری ترامپ پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز ایندیپندنت در مطلبی نوشت: برنامه نظامی ترور هدفمند با استفاده از پهپاد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با جدیت تداوم داشت و اکنون این برنامه در دستان دونالد ترامپ است. اوباما نتوانست هیچ قانون خاص و کارآمدی درخصوص حدود استفاده نظامی از پهپادها در ترور هدفمند از خود به جای بگذارد. آمارهای جدید نشان می دهد تاکنون 4666 شهروند بی‌گناه به دلیل استفاده نظامی از پهپادها به دست آمریکا کشته شده اند.

کارشناسان معتقدند استفاده مخفیانه آمریکا از پهپادها در جهت انجام ترورهای هدفمند در زمان ریاست جمهوری ترامپ برای تحقق وعده های انتخاباتی اش درخصوص داعش و یا دزدان دریایی سومالی با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. به همین دلیل، نگرانی های زیادی درخصوص افزایش شمار قربانیان بی‌گناه یا آسیب های جانبی در این حملات مطرح شده است.

آمار و اطلاعات جدید نشان می دهد باراک اوباما مجوز 541 حمله پهپادی را به اهداف تعیین شده در پاکستان، یمن و سومالی در 8 سال گذشته صادر کرده است. این رقم 10 برابر تعداد حملات پهپادی در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش است. این حملات در نقاطی به وقوع پیوسته است که آمریکا به طور رسمی در آنجا اعلان جنگ نکرده است. همچنین یکی دیگر از منابع آماری نشان می دهد حدود 900 حمله پهپادی از سال 2014 تاکنون از سوی پنتاگون در مناطق جنگی عراق و سوریه انجام شده است.

یکی از کارشناسان اظهار کرد درخصوص استفاده بی رویه ترامپ از فناوری پهپادها نگرانی های زیادی وجود دارد. وعده های انتخاباتی ترامپ و اظهارات جنجال برانگیزش نشان از شدت گرفتن استفاده نظامی از پهپادها دارد. بزرگترین اشتباه دولت اوباما در این خصوص، ارائه ندادن یک قانون مناسب و محدودکننده در خصوص استفاده نظامی از پهپادها است.

با این حال، چگونگی عملکرد ترامپ در تداوم جنگ پنهان در پاکستان و افغانستان هنوز روشن نیست. احتمالا ترامپ به تمامی سیاست های اوباما در زمینه جنگ در خاورمیانه پشت پا خواهد زد و سیاست های خود را اجرایی خواهد کرد. اوباما مخالف جنگ نظامی میدانی بود و انجام حملات با استفاده از پهپادها را بیشتر ترجیح می داد. با این وجود، با توجه به وعده های انتخاباتی ترامپ درخصوص از بین بردن داعش و جنگ با دزدان دریایی سومالی، انتظار می رود استفاده نظامی از پهپادها ابزاری قوی در دست ترامپ برای تحقق این وعده ها باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 706194

وب گردی

وب گردی