عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد سیرجان از ربات تمیزکننده خطوط زمین تنیس می‌گوید

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با توجه به شرایط سخت آیین‌نامه باشگاه به عنوان مهم‌ترین مشکل پژوهشگران از اختراعات خود می‌گوید.

به گزارش ایسکانیوز؛ وحید حبیبی‌نژاد دانشجوی کارشناسی الکترونیک، مخترع و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان است.

او معتقد است، یکی از بحث‌های جدی در باره نخبگان، ایجاد سازمانی برای تقویت این استعدادهاست که باید این افتخارآفرینان در یک فرایند استعدادیابی شناسایی، جذب و هدایت و پشتیبانی شوند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در گفت‌وگوی با خبرنگار خبرگزاری آنا در باره اختراعات خود که تاکنون در زمینه علمی پژوهشی انجام داده است، اظهار کرد: ساخت ربات توپ‌انداز تنیس و حضور آن در دو دوره از نمایشگاه دستاوردهای ملی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران، ساخت ربات آموزشی مسیریاب مافوق صوت و اختراع ربات تمیزکننده خطوط زمین تنیس از جمله اختراعات این جانب است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه دستاوردهایی کسب کرده‌اید، گفت: سرپرستی انجمن رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، رتبه فنی‌ترین تیم در مسابقات رباتیک ملی ایران 93، پژوهشگر برتر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان در سال 94 و کسب رتبه دوم و سوم و رتبه فنی ترین در مسابقات ملی رباتیک ایران (کردستان 94) جزء دستاوردهای به دست آمده است.

حبیبی‌نژاد در مورد اختراع اخیر خود به آنا گفت: تقریباً 88درصد از زمین های ورزشی تنیس از نوع خاک آجر بوده که پس از هر بازی به دلیل پاشیده شدن خاک روی لاین ها نیاز است که این خاک کنار زده شود و مجدداً زمین برای بازی بعدی آماده شود. این کار در کل دنیا توسط یک شخص انجام می شد که با توجه به متراژ بالا (حدود 143 مترمربع) فرایندی زمانبر بود.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان اظهار کرد‌: «ربات تمیزکننده لاین های زمین تنیس دستگاهی است کاملاً هوشمند که با کمک حافظه برنامه ریزی شده و الگوریتم‌های خاص خود می تواند این وظیفه را خیلی سریع انجام دهد.»

کاهش مدت زمان آماده سازی زمین، راندمان خیلی بهتر نسبت به انسان، صرفه جویی در زمان بازی بازی به دلیل به کارگیری همزمان با شروع بازی و تمرین به دلیل نداشتن صدمه انسانی و وزن و حجم کم و قیمت خیلی ارزان ان که می تواند جایگزین خوبی برای نیروی انسانی شود، از جمله مزایای ربات تمیزکننده خطوط زمین تنیس است.

به گفته او، کاهش مدت زمان آماده سازی زمین، راندمان خیلی بهتر نسبت به انسان، صرفه جویی در زمان بازی بازی به دلیل به کارگیری همزمان با شروع بازی و تمرین به دلیل نداشتن صدمه انسانی و وزن و حجم کم و قیمت خیلی ارزان ان که می تواند جایگزین خوبی برای نیروی انسانی شود، از جمله مزایای این اختراع و صرفه اقتصادی آن است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان خاطرنشان کرد: متاسفانه قبلا سیستم آموزش کشور ما بیشتر به صورت نظری بوده و دانش آموزان به صورت اندک وارد فعالیت‌های عملی می شدند و کمتر شاهد بروز خلاقیت ها و استعدادهای درخشان بودیم. اما خوشبختانه امروزه با توجه به سند راهبردی کشور و تاکید همه مسئولان و صاحب نظران بر حمایت از استعدادهای برتر، شاهد رشد صنعت و نکنولوژی بوده ایم.

حبیبی‌نژاد معتقد است که اگر فکر و ایده با تکنولوژی همراه شود، می توان تولید را متحول کرد. یکی از بحث های جدی در باره نخبگان ایجاد سازمانی برای تقویت این استعدادهاست که باید این افتخارآفرینان در فرایند استعدادیابی، شناسایی، جذب و هدایت و پشتیبانی شوند.

وی با توجه به کمک سازمان ها و نهادها به پژوهشگران در این راستا گفت: مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شهاب، پژوهش سراهای دانش آموزی، انجمن های علمی دانشگاه ها، پارک های فناوری و مرکز رشد و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در این راستا یاریگر پژوهشگران و مخترعان باشند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان ابراز امیدواری کرد که دانش‌پژوهان و نخبگان با خلاقیت و پشتکاری که از خود دارند و با عضویت در هر یک از این سازمان ها برای به واقعیت پیوستن پروژه و ایده های خود تا سطح اختراع قدم بردارند.

وی یادآور شد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی موسسه ای است که با هدف شناسایی و جذب دانشجویانی که سرشار از استعدادهای علمی هستند با شکل بخشیدن به آنها در قالب گروه، سعی در حمایت و هدایت سطح علمی آنان دارد. تشویق مادی مقالاتISI و علمی پژوهشی، تخصیص تخفیف شهریه، مساعدت در تالیف کتاب و بازدید از مراکز علمی از مزایای عضویت در این باشگاه است.

203/200

کد خبر: 706234

وب گردی

وب گردی