«انسان در جستجوی معنی» در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج نقد و بررسی شد

کتاب «انسان در جستجوی معنی» ویکتور فرانکل به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور و استقبال وسیع دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی سنندج مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز؛ با ابتکار عمل دپارتمان علوم اقتصادی و اجتماعی مرکز تحقیقات کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، کتاب پرتیراژ انسان در جستجوی معنی ویکتور فرانکل که نوبت‌های چاپ آن در ایران به قریب چهل بار رسیده است؛ به مناسبت هفته کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی با اظهار نظرهای چهار عضو هیأت علمی این دانشگاه از منظر تخصص‌های مختلف، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

بهمن باینگانی در ابتدای این نشست نقادی درباره‌ اهمیت کتاب سخنانی ایراد و به این موضوع اشاره کرد که همه‌ آمارها نشان از بی‌اهمیتی کتاب در زندگی ما دارد. اما هرازگاهی شاهد هستیم که کتاب‌هایی با استقبال عام مواجه می‌­شوند و خوانندگان بسیار پیدا می‌­کنند. یکی از این نمونه‌ها کتاب انسان در جستجوی معنا است که علاوه بر اینکه در سطح دنیا به 27 زبان مختلف ترجمه‌ شده، در ایران نیز با چندین ترجمه و از سوی چندین نشر روانه بازار شده است و جالب آنکه شاخص­ترین آن‌ها به بیش از چاپ چهلم نیز رسیده است. بر اساس این اهمیت و با توجه به موضوع بین رشته‌ه­ای این کتاب از اساتید حوزه­ فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی دعوت‌شده است تا به تحلیل و نقد کتاب بپردازند.

حمزه احمدیان عضو هیات‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد سنندج هم از نگاه روان‌شناختی به تحلیل کتاب پرداخت و جایگاه تکنیک لوگوتراپی را در میان تکنیک­ های مختلف روانشناسی تشریح کرد.

وی با اشاره به این نکته که انسان دارای ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، زیستی و معنوی است، این تکنیک را مخصوصاً در زمان‌هایی دارای اهمیت دانست که مراجعان کلنیک­‌های روانشناسی با مسئله معنا مواجه هستند.

احمدیان گفت: توجه به تاریخ زندگی نویسندگان این کتاب‌ها و مسائلی که در زندگی شخصی با آن مواجه بوده‌­اند می­‌تواند در فهم و تحلیل نقش بسیار مهمی داشته باشد.

سخنران دوم این نشست صادق زمانی عضو هیات‌علمی گروه فلسفه­ دانشگاه آزاد بودمه مسئله معنا و ریشه‌­های اگزیستانسیالیستی کتاب را بررسی کرد.

زمانی مسئله معنا را متفاوت با لفظ آن دانسته و بر این اساس یک دسته‌بندی سه‌گانه از نظریه­‌های معناگرایی ارائه داد و جایگاه کتاب و منظور نویسنده از معنا را ترکیبی از نظریه­‌های طبیعت­گرا و فراطبیعت­ گرا دانست. یعنی به نظر وی در جاهایی که نویسنده کتاب بر اهمیت عشق در زندگی انسان­ها تأکید دارد در دسته نظریه‌­های طبیعت­گرا و در جاهایی که بر اهمیت دین و خدا در زندگی انسان اشاره می­‌کند در دسته­ نظریه‌­های فراطبیعت­گرا قرار می­‌گیرند.

وی با برشمردن مؤلفه‌های مهم فلسفه­ اگزیستانسیالیستی، ریشه­‌های اگزیستانسیالیستی کتاب را توضیح داد.

سخنران آخر این نشست فؤاد حبیبی عضو هیات‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بود. وی با این نکته بحث خود را آغاز کرد که چرا کتابی که مبنای آن تجربه­ زیسته­ اردوگاه آشویتس است بدل به کتابی محبوب و قابل‌استفاده به عنوان منبع الگوبرداری برای زندگی امروزین شده است؟ آیا این واقعیت تکان‌دهنده که بیشتر خوانندگان کتاب آن را نه اثری درباره‌ وضعیت استثنایی که فرمولی برای تاب آوردن در وضعیت هنجارین و به قاعده کنونی می­‌دانند نمی‌­تواند ما را از کتاب به‌سوی بافت و زمینه هدایت کند؟

وی به این نکته اشاره کرد در جایی که کتاب‌های کمتر خوانده‌شده اما جدی­تر، همچون آثار فیلسوف معاصر ایتالیایی جورج آگامبن به ما خبر از حاکمیت قانون فراگیر اردوگاه بر جهان و حیات کنونی می­‌دهند، می‌­توان یک به یک میان کل مباحث کتاب و زیستن تحت نوموس اردوگاه تناظرهایی یافت که هم تکان­دهنده و موحش و هم روشنی‌بخش و راهنمای مسئله‌­ای دیرین می‌­تواند باشد که کل پروژه فرانکل بر واگذاشتن آن استوار است: پرسش و اندیشیدن به حقیقت.

در پایان این جلسه نیز دانشجویان و استادان حاضر نظرات و سؤالات خود درباره موضوع کتاب را با نقدان به بحث گذاشته و به واکاوی عقاید یکدیگر پرداختند.

203/200

کد خبر: 706247

وب گردی

وب گردی