قره خانی : آر اند دی نمونه پیشرفته شرکت های دانش بنیان/ آلودگی هوا مبنی بر استاندارد نبودن بنزین داخلی نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت : نظریه وجود آلودگی هوا،گواه بر استاندارد نبودن بنزین تولید داخل نیست چرا که بنزین ها ی تولیدی توسط پالایشگاه ها حاوی اکتان با درجه خاص هستند.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرزی، در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز ،در رابطه با آلودگی هوای ناشی از استفاده بنزین بی کیفیت در خودروها گفت :در اواخر آبان ماه ، همیشه آلودگی هوا خودنمایی می کند ،که این اتفاق می تواند ناشی از 2 موضوع باشد : یک کثرت خودروهای فراتر از ظرفیت خیابان های تهران و دوم عدم ساماندهی خودروهای فرسوده است .که این نوع خودروهای کهنه می بایست با آمدن خودروهای جدید از رده خارج می شدند، اما متاسفانه آن طور که باید و شاید ساماندهی نمی شوند و از حمل و نقل خصوصی و عمومی خارج نمی شده اند .

او ادامه داد:نکته بعدی مربوط به آلودگی حاصل از نوع بنزین است ،که طی مکالمه ای که با مدیر عامل پخش و پالایش در هفته اخیر داشتم و نظر به گفته های ایشان ،قرار است تهران و شهرهای هم جوار را ازبنزین یورو 4 که از استانداردهای کافی برخوردار است پوشش دهند.

قره خانی با تاکید بر اینکه توزیع بنزین یورو 4 موجود در تمامی جایگاه ها ، از میزان آلودگی هوا می کاهد ،اما وجود خودروهای غیر استاندارد مانع این امر می شود گفت : متاسفانه بر روی خودروهای موجود که دارای کاتالیزهای جلوگیری کننده از گازهای آلاینده نیز هستند ،هیچ سیستم کنترلی وجود ندارد تا بتواند موانع موجود در مسیر خروجی را کنترل و نظارت کند .

عضو کمیسیون انرژی پیشنهاد داد: پیشنهاد ما بر این است که سازمان های ناظر اعم از استاندارد ،راهنمایی رانندگی ،صنایع و یا نمایندگی های خودروها ، تمهیداتی را بیندیشند و این امر را به حال خود رها نکنند.

او افزود : علی رغم فرسودگی ناشی از گذراندن سال های زیاد از عمر این نوع خودروهای گازسوز ، اما همچنان سیستم نظارتی، کنترلی و استاندارد سازی برای بازرسی و کنترل وجود ندارد ومتاسفانه در این بخش ها ضعیف عمل می کنیم.

عضو نماینده مجلس با اشاره به تولید و عرضه نفت گاز ( گازوئیل) به صورت یورو 4 افزود :در صورت استفاده از این تکنیک میتوان سولفور را در حد استاندارد قرار داد ،اما درمورد اتوبوس ، ون و یا سایر خودروهای گازوئیلی ،که فرسوده و قدیمی هستند ،این امر آن چنان نتیجه بخش نیست ، چرا که این نوع خودروها به دلیل فرسودگی شان، موجب تولیدمقادیر بالای آلودگی می شوند .

او افزود: همچنین وجود کارخانه جات آلاینده در اطراف تهران نیز می تواند مزید بر این علت بوده ویا استفاده از سیستم های گرمایشی ای موجود در ساختمان ها نیز ، در تشدید این عامل موثر هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به ضروری بودن اندیشیدن تدبیر بر این معضل افزود : ما برای کنترل پدیده آلودگی هوا اقدام به تعطیلی مدارس و یا طرح زوج و فرد و طرح ترافیک کرده ایم ، اما این امر نظارت ریشه ای را می طلبد به طور مثال در متروها که زیر ساخت خوبی هم دارند، واگن خریداری نشده است که به نظر من این امری غیر قابل قبول است ،چرا که در اینجا با وجود حمایت های شورای شهر و دولت می توان سرمایه گذاری خوبی را برای خرید واگن مکفی، برای حمل ونقل و استفاده بیشترجمعیت انجام داد .

قره خانی با اشاره به وجود آلایندگی توسط موتور سیکلت های موجود در سطح شهر تصریح کرد :آلایندگی موتورها گاهی از خودرو ها نیز بیشتر است، لذا در این راستا می توان با برقی کردن آنها که تعدادشان نیز بسیار زیاد هست ، از آلودگی هوا کاست و یا در محدوده ای نیز با افزایش مشوق ها اقدام به توسعه خودروهای برقی کنیم .

او افزود :حالا که نمی توان با عوامل جغرافیایی و وارونگی هوا مبارزه کرد ،باید کارهای دیگری را مدیریت کرد تا بتوان با این معضل که اسباب شیوع بیماریهای متعددو ایجاد آثار مخرب بر مغز آنان وحتی از بین بردن افراد حساس و کودکان است، مبارزه کرد.

عضو نماینده مجلس در جواب به این سوال که چند وقت است اقدام به توزیع بنزین یورو 4 شده است گفت :در سال گذشته در بخشی از شهرها ،اما امسال گفته می شود در بسیاری نقاط کشور بنزین یورو 4 توزیع می شود.

قره خانی همچنین در مورد اقدامات انجامی بر این معضل اذعان داشت : نهایت اقدام ما تعطیلی مدارس است ،چرا که با وجود قدرت خودروسازهای تولید کننده ماشین های آلاینده و فاقد استاندارد لازم، تنها راهکار عملی ما همین امر تعطیلی و یا طرح زوج و فرد است .

عضو نماینده مجلس با اشاره به بکارگیری شرکت های خصوصی به جای شرکت های دولتی نظیر شهرداری ، که خود به شدت درگیر کارهای متفرقه است گفت : شهرداری می تواند بخشی از در آمدهای خودرا در اختیار بانک قرار دهد وقسمتی از سود آن را به سرمایه گذار، در قسمت خودرو و یا موتورسیکلت برقی بدهد ،تا هم سرمایه گذار راغب به همکاری در این بخش گردد و هم خریدار وسیله نقلیه گران قیمت را نخرد. و یا درمورد مترو نیز به همین صورت عمل شود. اینها اقداماتی است که از گذشته می توانستیم انجام دهیم، اما متاسفانه در ا

ین امر کوتاهی شده است،و با تذکرات رسانه ها ، همه ارگان ها و مسولین کار را به بر روی دوش دیگری می اندازند.

قره خانی در مورد اینکه آیا بنزین های تولید داخل در تشدید آلودگی موثر هستند گفت : تا زمانی که سازمان استاندارد و یا بهداشت این امر را تایید نکنند و با توجه به اینکه ما از بنزین یورو 4 مصرفی در دنیا استفاده می کنیم،نمی توان صحت و سقم این مسئله را تایید کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی با رد کردن نظریه وجود آلودگی هوا،گواه بر استاندارد نبودن بنزین مصرفی تولید داخل است گفت : اگر ما از بنزین پتروشیمی ها استفاه می کردیم ،این امر بدیع بود ،اما از آنجا که این بنزین ها از نوع تولیدات پالایشگاه ها با اکتان دارای درجه خاص هستند وبا نظر به ادعای پالایشگاه ها ، نمی توان این فرض را صحیح دانست. مگر اینکه با شواهد مکفی ،حاکی از بررسی سازمان های ناظر و استاندارد ،بتوان این امر را تایید و یا رد کرد.

قره خانی در پایان با اشاره به پژوهشگاه نفتی وزارت نفت ،که متشکل از هیئت علمی ای است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با شرکت های دانش بنیان ارتباط دارند، خاطر نشان کرد : به نظر من باید حتما از این شرکت ها در پیشرفت کشور استفاده کرد،چرا که در تمام دنیا ،کلیه شرکت های پیشرفته که دارای آر اند دی نیز هستند، همه متشکل ازشرکت های کوچک با یافته های علمی بوده اند، که با تکیه بر آنان و ارائه یافته های علمیشان، به سمت پیشرفت و تجاری سازی حرکت کرده اند و تحولاتی را در سطح منطقه و حتی دنیا به وجود آورده اند .که این امر مختص به منطقه ای خاص نبوده و فرامنطقه ای است.

101/402

کد خبر: 706260

وب گردی

وب گردی