راه اندازی بازار بورس کالا در استان اردبیل

استاندار اردبیل بر لزوم راه اندازی بازار بورس کالا در این استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر مجید خدابخش در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل گفت: هم اکنون دولت مسوولیت زیادی برعهده دارد و از جمله در بخش کشاورزی برای خرید تضمینی محصولی مانند گندم نیز باید مبلغ قابل توجهی اعتبار اختصاص دهد؛ در حالی که بخش خصوصی می تواند در این زمینه ها ورود کند.

وی افزود: باید به سوی استفاده از این شیوه های متفاوت تامین مالی گام برداشته شود زیرا خرید تضمینی محصول گندم استانی مانند اردبیل به پول کلانی نیاز دارد که از توان افراد خارج است اما بازار بورس کالا می تواند چنین مبلغی را تامین کند.

استاندار اردبیل بیان کرد: هم اکنون در مورد محصولاتی از جمله جو و ذرت از روش های جدید تامین مالی بهره گرفته شده و این امر باید گسترش یابد اما پیشتر باید نسبت به آموزش مدیران و به ویژه کارشناسان مالی دستگاه ها و آشنایی با این روش ها اقدام شود.

او تشریح کرد: شرکت هایی معتبر که از توانایی جذب منابع مردمی برخوردار هستند، نسبت به سرمایه گذاری های کلان اقدام می کنند اما برای شکل گیری بازار بورس و ورود آنها باید برای امکانات و تجهیزات مورد نیاز مانند انبارها و سردخانه ها تمهیدی در نظر گرفته شود.

خدابخش با بیان اینکه برای محصول سیب زمینی استان قول مساعدی در زمینه خرید تضمینی با این روش جدید داده شده گفت: نگاه مدیریت از طریق جذب اعتبارهای دولتی تغییر یافته و آموزش استفاده از اوراق و صکوک باید در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: اسناد خزانه مانند چک های مدت دار است و مدیران از آن می توانند در تامین اعتبار پروژه های عمرانی ، تعمیر و تجهیز استفاده کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

استاندار اردبیل با اشاره به سود سالانه 15 درصدی اوراق اظهار کرد و افزود: مسوولان امر باید در این زمینه توجیه باشند و امتیازهای اسناد و اوراق را برای پیمانکاران تشریح کنند که به طور قطع با اقبال روبرو خواهد شد.

وی در ادامه خواستار ارائه گزارشی در زمینه پیگیری دستگاه های اجرایی برای تامین سهم استان از اعتبارات پروژه های ملی شد و گفت: 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در بودجه 1394 برای آب آشامیدنی روستایی اختصاص یافت و سهم استان اردبیل 300 میلیارد ریال بود که تاکنون 80 درصد آن تخصیص یافته است.

خدابخش همچنین به تهیه کتابچه 100 پروژه پیشران توسعه استان اردبیل اشاره و بیان کرد: این پروژه ها که در نقاط مختلف استان توزیع شده در صورت تحقق بخش قابل توجهی از اشتغال مورد نیاز را تامین خواهد کرد اما این پروژه ها سرمایه محور هستند.

او افزود: اجرای این پروژه ها نیازمند پیگیری و حمایت هایی است زیرا اعتبار کلانی باید برای آنها تامین شود، از این رو باید انتظارهای بخش خصوصی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار اردبیل تشریح کرد: برخی درخواست ها زیرساختی و برخی متاثر از نبود مشوق های جذب سرمایه گذاری است که با توجه به قرار گرفتن در فرصت تاریخی دوره تدوین برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1396، دستگاه های اجرایی باید برنامه های توسعه محور پنج سال آینده خود را با در نظر گرفتن همه این مسائل ارائه کنند.

او همچنین با اشاره به اختصاص یک میلیارد دلار برای تبدیل زمین های دیم شمال استان به کشت آبی از سوی دولت یازدهم با اجازه مقام معظم رهبری گفت: تخصیص نقدی به این پروژه های آبی و خاکی به دلیل تامین اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی است اما استفاده از این ظرفیت در دیگر بخش ها به راحتی امکان پذیر نیست.

خدابخش تاکید کرد: منابع صندوق توسعه تنها به استان های دارای پروژه های ملی قابل توجه تخصیص می یابد و از این رو تشکیل صندوق توسعه استانی با استفاده از بخشی از منابع صندوق توسعه ملی ضروری به نظر می رسد.

او گفت: اگر بخشی از این مسائل مورد توجه قرار بگیرد، شتاب اجرای پروژه های پیشران افزایش یافته و بخشی از مشکلات موجود مدیریت خواهد شد.

کد خبر: 706266

وب گردی

وب گردی