طرح ایران مرکز ترانزیت منطقه ای غلات در نشست سوچی بررسی شد

در نشست جهانی غلات که با حضور صدها هیات از کشورهای مختلف در شهر سوچی روسیه برگزار شد، طرح تخصصی تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه ای غله مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، علی قنبری معاون وزارت جهادکشاورزی و رئیس هیات ایرانی در این نشست تخصصی که روز شنبه برگزار شد به توسعه روزافزون کشاورزی و همچنین صنایع وابسته آن در ایران اشاره کرد.
معاون وزارت جهادکشاورزی در باره توانمندی های جمهوری اسلامی گفت: ایران با توجه به مزیت های بسیاری از جمله موقعیت ویژه جغرافیایی، اهمیت منطقه ای و همچنین نزدیکی به بازارهای تولید و مصرف غلات به ویژه گندم می تواند با کشورهای مختلف همکاری داشته باشد.
رئیس شرکت بازرگانی دولتی همچنین با اشاره به سال ها تجربه این شرکت و همچنین مسئولیت خود در تامین نیازهای مصرفی در این حوزه، برای انتقال تجربیات اعلام آمادگی کرد.
در این نشست، همچنین برخی شرکت کنندگان توان تبدیل ایران به مرکز ترانزیت غلات به ویژه تولیدات روسیه را با توجه به راهگذر شمال-جنوب و امکان انتقال آن به بازارهای مختلف در منطقه بسیار مطلوب خواندند.
در نشست دو روزه جهانی غلات که با حضور دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه گشایش یافت، هیات های دولتی و خصوصی بیش از 100 کشور، مسائل مختلف مربوط به حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی در جهان را بررسی کردند.
بهره وری بیشتر در کشت، تولیدات غلات، ارزیابی بازار مصرف و نیازهای آینده، استفاده از فناوری های نو در کاشت، داشت و برداشت و همچنین توجه به موضوع فقر غذایی و کمبود غلات در برخی مناطق جهان از جمله مباحث مطرح و موضوع های مورد توجه سخنرانان بود.
هیات های شرکت کننده در نشست سوچی که با همکاری سازمان های بین المللی فعال در عرصه کشاورزی و غذایی از جمله سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد، همچنین برای همکاری های بیشتر در این بخش با طرف های مختلف مذاکرات دو جانبه برگزار کردند.
معاون وزارت جهاد و کشاورزی و رئیس شرکت بازرگانی دولتی همچنین در حاشیه این اجلاس با باتمسکی استاندار اورلوفسک روسیه دیدار و گفت وگو کرد.
افزایش روابط کشاورزی در عرصه های مختلف از جمله صادرات و واردات، همکاری با استان هرمزگان، مذاکره با وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و درخواست واردات محصولات کشاورزی از ایران به استان اورلوفسک از محورهای مورد تاکید طرف روسی در مذاکره با هیات ایرانی بود.

101/401

کد خبر: 706294

وب گردی

وب گردی