واشقانی فراهانی: ساها جزء سیاست های اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خرید مواد شیمیایی برای آزمایشگاه ها از بودجه پژوهشی مجاز است، گفت: بودجه پژوهشی صرفا باید در زمینه پژوهشی مصرف شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در جلسه شورای پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان اهمیت فعالیت «ساها» در دانشگاه آزاداسلامی اظهار کرد: ساها جزء سیاست های اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی است و می تواند در بحث درآمدزایی به واحدهای زیان‌ده کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه گزارش هایی که ارائه می شود باید گزارش های دقیق و کامل باشد،گفت: برنامه عملیاتی پیش بینی بودجه و برنامه ها و درصد تحقق آنها باید به طور دقیق، واضح و شفاف ارائه شود البته هیچگاه تحقق صد در صدی برنامه ها مد نظر نیست.

وی با بیان اینکه خرید مواد شیمیایی برای آزمایشگاه ها از بودجه پژوهشی مجاز است، افزود: بودجه پژوهشی صرفا باید در زمینه پژوهشی مصرف شود و معاونان پژوهش مجاز نیستند بودجه پژوهشی را در سایر عرصه ها مثل حقوق و دستمزد هزینه کنند.

واشقانی فراهانی گفت: علاوه بر اعضای هیأت علمی فقط کسانی می توانند به اسم دانشگاه آزاد اسلامی مقاله بدهند که استاد، دانشجو و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان باشند.

دکتر علیرضا نظام آبادی دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی هم با ییان اینکه رؤسا و معاونان پژوهش واحدها و مراکز آموزشی استان باید به برنامه محور بودن فعالیت های پژوهشی خود توجه ویژه ای داشته باشند، اظهار کرد: هدف از برنامه محور بودن فعالیت ها در حوزه پژوهش این است که آنچه در حوزه پژوهش در محورهای؛ تعداد مقالات isi، علمی پژوهشی، تعدادکتب تألیفی و ترجمه، تعداد ثبت اختراعات، طرح های برون دانشگاهی، طرح ساها و...در برنامه 95 پیش بینی شده است و در حال انجام است، باید بصورت ماهیانه و منظم رصد شده تا انحرافات از برنامه نداشته باشیم و این تاکید در حوزه پژوهش جدی تر است چراکه قسمت مهمی از برنامه پنج ساله ششم که به همت دکتر میرزاده و همکاران تهیه و ابلاغ شده و زحمات زیادی برای برنامه ریزی فعالیت های پژوهشی انجام شده است.

دبیر هیأت امنای استان مرکزی گفت: ما در جلسات متعدد شورای پژهشی استان هموار تأکید داشتیم آمار و اطلاعاتی که ارائه می شود تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشد و در کنار آن حتما باید به برنامه پنج ساله توجه ویژه شود چراکه برنامه پنج ساله این کمک را به ما می کند که قانونمند، منظم وحساب شده حرکت کنیم و متوجه شویم که انحراف ها از برنامه منفی است یا مثبت.

نظام آبادی تاکید کرد: بودجه پژوهشی را باید عملیاتی دید و انجام داد و اگر هم مشکلاتی بر سر راه این مساله وجود دارد باید درشورای پژوهشی استان مطرح، تا مشکل مرتفع گردد و همه باید همکاری کنند که برنامه ها به نحو مطلوب تری پیش برود.

وی گفت: علت اینکه از خدمات ساها دانشگاه آزاد اسلامی اراک کمتر استفاده می شود این است که در استان مرکزی 80واحد دانشگاهی داریم که آنها هم در کنار دانشگاه آزاد اسلامی اراک ارائه خدمات آزمایشگاهی می کنند و نزدیک به 2800 واحد صنعتی در استان وجود دارد که اکثرا دارای آزمایشگاه هستند و کمی نیاز به استفاده از آزمایشگاه های دانشگاه دارند ولی این به منزله این نیست که دانشگاه آزاد اسلامی دراین حوزه هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد و دانشگاه در صدد است با معرفی بهتر و موثرتر امکانات و پتانسیل های خود نقش موثرتری را در این زمینه فعالیت های ساها ایفا کند.

دکتر علیرضا ایرانبخش،مدیرکل توسعه و پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: بهترین راه برای جبران درآمدهای ناشی از کاهش تعداد دانشجو جدی گرفتن ساها و معطوف داشتن توجه ویژه به این مبحث است.

وی با بیان اینکه ساها صرفا به معنی خرید دستگاه و تجهیزات نیست، اظهار کرد: ساها ابزار بسیار مطلوبی برای تبدیل مزیت های نسبی موجود در منطقه به مزیت رقابتی است و ساها نه تنها به مدیریت هزینه ها که به مدیریت منابع نیز کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل توسعه و پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری منظم و مستمر جلسات، زمینه ساز تحول اساسی و موثر استان در زمینه ساها و درآمدزایی حاصل از آن خواهد بود.

مهندس میترا هاشمی طباطبایی مدیرکل دفتر گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی هم به بیان مطالبی در زمینه نشریات، مقالات و پایان نامه ها پرداخت و گفت: «تعداد نسخه های چاپی مجلات را تا حد امکان کم کنید و در بحث مجلات باید issn به درستی و دقیق وارد شود تا بررسی معتبر یا غیر معتبر بودن مجلات امکان پذیر باشد.

مدیرکل دفتر گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی سامانه اصالت سنجی مقالات و پایان نامه ها خبر داد و گفت: قرار است از این سامانه در اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه رونمایی شود و از آنجایی که اجلاس هفتاد و یکم رویکرد فرهنگی دارد بحث سنجش اصالت پایان نامه ها و مقالات قرار است به عنوان یک کار فرهنگی در این اجلاس رونمایی شود.

وی از شورای انتشارات واحدها خواست درخصوص چاپ کتاب های آموزشی و کمک آموزشی با دقت بیشتری به بررسی کتاب ها اقدام نمایند تا مشکلات در این زمینه به حد اقل ممکن برسد.

سید یوسف صالحی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در ابتدای این جلسه با بیان تاریخچه تأسیس واحد اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در تیر ماه سال 76 با جذب 55 دانشجو در رشته حسابداری به عنوان یک مرکز آموزشی زیر نظر واحد اراک در یک ساختمان استیجاری فعالیت خود را آغاز کرد و در طول نوزده سال فعالیت خود تا به امروز 1112 نفر در مقطع کاردانی 4561 نفر در مقطع کارشناسی و 171 نفر در مقطع کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و اکنون تعداد رشته های واحد 58 رشته مصوب که شامل 9رشته کاردانی 29 رشته کارشناسی 19 رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکتری بوده است که با توجه به شروع کاهش دانشجو از سال 91 در حال حاضر تعداد رشته ها شامل یک رشته کاردانی 12 رشته کارشناسی و 12 رشته کارشناسی ارشد می باشد و در حال حاضر این واحددانشگاهی دارای 850 نفر دانشجو می باشد. تعداد اعضای هیأت علمی 29 نفر شامل؛9 نفر با مدرک دکتری تخصصی 13 نفر دانشجوی دکتری و 7 نفر مربی و44 نفرکارمند مشغول فعالیت هستند.

صالحی فضای آموزشی، اداری و خدماتی واحد فراهان را 16500متر مربع اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود رشته های فنی مهندسی و علوم پایه 22 آزمایشگاه و 11 کارگاه در واحد راه اندازی و تجهیز شده است که طی سه بار بازدید ی که بازرسان وزارت علوم از واحد داشته اند از وضعیت کارگاه ها و آزمایشگاه ها اعلام رضایت کرده اند و اصولا تصویب رشته ارشد میکروبیولوژی به خاطر همین گزارشات مثبت بوده است.

در ادامه جلسه معاونان پژوهشی واحدهای اراک و ساوه به ارائه گزارش برنامه عملیاتی بودجه سال 95 واحدهای خود پرداختند و دکتر واشقانی نیز نکاتی را در این خصوص مطرح کرد.

در پایان تعدادی از معاونان پژوهشی واحدها و مراکز استان ضمن ارائه تجربیات، به طرح مسائل و مشکلات حوزه تحت فعالیت خود پرداخته و با دکتر واشقانی فراهانی و مسؤولان حوزه پژوهش و فن آوری سازمان مرکزی که در جلسه حضور داشتند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جلسه شورای پژوهش و فن آوری استان مرکزی با حضور رؤسا و معاونان پژوهش و فن آوری واحدها و مراکزآموزشی استان مرکزی و رییس شورای پژوهش و فن آوری استان های همدان و لرستان درسالن جلسات واحد فراهان برگزار شد.

200

کد خبر: 706306

وب گردی

وب گردی