میزبانی مخلصانه و کریمانه عراق

وقتی در ایام اربعین حسینی وارد عراق می‌شوی، صحنه‌های جالبی از مهمان‌نوازی‌های مردم عراق را می‌بینی که مختص مردم شهرهای نجف و کربلا نیست و همه مردم این دیار در مسیرهای زائران به شهرهای مذهبی را شامل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز با وجود شلوغی بسیار زیاد در مرز مهران و زمان زیاد برای عبور از آن، وقتی وارد خاک عراق می‌شوی، نخستین موکب عراقی از آن بسیج مردمی (الحشد الشعبی) است؛ رزمندگان بسیج مردمی عراق همانگونه که دلاورانه در حال نبرد با گروهک تروریستی – تکفیری داعش هستند، با تلاش و مهمان‌نوازی ویژه از زائران، با غذا، آب و چای پذیرایی می‌کنند.
پس از پذیرایی عراقی ها در مرز، زائران باید حدود 500 متر تا یک کیلومتر خود را به محل توقف خودروهای مسافرکش عراقی برسانند.
اتوبوس‌های عراقی، ون‌ها و خودروهای شخصی آماده انتقال زائران به شهرهای مقدس نجف، کاظمین و کربلا هستند.
رسیدن به نجف بدلیل ترافیک و وجود محل‌های ایست و بازرسی حدود هشت ساعت زمان می‌برد؛ البته برای رسیدن به کربلا این میزان کمی بیشتر می شود.
«بدره» با مردمی مهمان‌نواز، نخستین شهری است که زائرانی ایران از مرز مهران وارد آن می‌شوند؛ افراد فعال در موکب‌های این شهر وقتی خودروهای زائران ایرانی را مشاهده می‌کنند با مسدود کردن راه آنها، به سرعت غذا، آب و چای به آنها می‌رسانند و از زائران دعوت می‌کنند تا از خودورها پیاده شده و در موکب‌ها پذیرایی شوند، اما زائرانی ایرانی ترجیح می‌دهند که در خودور پذیرایی شده تا زودتر به نجف، کربلا یا کاظمین برسند.
در ادامه مسیر برای رسیدن به شهر نجف اشرف، شهرهای کوت و دیوانیه و ده‌ها روستا را مشاهده می‌کنی که مردمان آن نیز در مهمان‌نوازانی مثال‌زدنی هستند.
در نزدیکی‌های کوت برای اقامه نماز مقابل یکی از موکب‌ها می‌ایستیم و به همراه همراهان نماز مغرب و عشا را بجا می‌آوریم؛ بعد از نماز، عراقی‌ها به سرعت سفره اطعام را پهن کرده و اجازه ندادند زائران بدون صرف غذا از موکب خارج شوند؛ پس از صرف شام، سینی بزرگ شیرینی بامیه عراقی به همراه سینی چای آماده بود؛ مسوول موکب می‌گفت که زائران باید از بامیه خورده و چای عراقی برای رفع خستگی بنوشند.
سرانجام پس از یک ساعت پذیرایی کریمانه موکب عراقی، راهی نجف اشرف شدیم؛ در بین راه با توجه به ترافیک موجود، کودکان عراقی را مشاهده می‌کردیم که با زبان شیرین خود زائران را به صرف شام و چای دعوت می‌کنند.
از مرز زرباطیه (مهران) تا نجف در حدود هشت ساعت طول کشید و در بین راه، بارها کودکان و جوانان عراقی با آب و چای از زائران حسینی پذیرایی کردند.
زائران به هنگام ورود به شهر نجف به دلیل محدودیت ترافیکی، مجبور شدند از خودروها پیاده شده و به سمت حرم مطهر امیرالمومنین علی(ع) حرکت کنند. در این مسیر نیز موکب‌های عراقی با این حال که ساعت از نیمه شب گذشته بود در حال خدمت‌رسانی به زائران حسینی و علوی بودند؛ در مقابل خانه یک عراقی، دختر بچه کوچکی حدود هفت ساله در کنار یک پیرمردی که سینی لیوان شیر در دست داشت، ایستاده بود؛ آنها در حد توانشان از زائران پذیرایی می کنند.
پس از اقامت دو روزه در نجف اشرف و زیارت مرقد مطهر امیرالمومنین علی(ع) به سمت کربلا، دیار عاشقان رهسپار شدیم. راه حدود 82 کیلومتری نجف به کربلا مملو از موکب‌های عراقی و ایرانی است.
آمار دقیقی از موکب های مسیر نجف به کربلا وجود ندارد اما می توان گفت که صدها موکب عراقی در این مسیر مستقر هستند و از زائران حسینی پذیرایی کریمانه می کنند.
در شهر مقدس کربلا نیز قدم به قدم موکب عراقی در حال پذیرایی از زائران حسینی هستند؛ وقتی که در خیابان ها و کوچه های کربلا به سمت حرم مطهر سیدالشهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) قدم برمی داری، کودکان و نوجوانانی را می بینی که دست زائران حسینی را گرفته و از آنها خواهش می کنند تا در موکب آنها پذیرایی شوند و به گونه ای با التماس زائران را برای پذیرایی در موکب خود دعوت می کنند که انسان از کرامت آنها شرمنده می شود.
** میزبانی عراقی‌ها از زائران حسینی، خالصانه و ستودنی است
مسوول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با ستودن تلاش موکب های عراقی و مردم این کشور در میزبانی از زائران حسینی می‌گوید، میزبانی عراقی ها از زائران حسینی بسیار مخلصانه، کریمانه و ستودنی است.
حجت الاسلام «نجف نجفی» با ستودنی خواندن اتحاد و انسجام بین دو ملت ایران و عراق اظهار داشت، اتحاد و انسجام مردم ایران و عراق از ضروریاتی است که برای هر دو کشور برکات و آثار فراوانی دارد.
وی ‌افزود: دشمنان اسلام سالها تلاش کردند تا میان دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق اختلاف ایجاد کنند، اما با نابودی رژیم بعث عراق، هوشیاری دو ملت مسلمان و وجود عتبات عالیات، سبب شد امروز بین مردم دو کشور بیش از هر زمان دیگری، برادری و صمیمیت برقرار شود که اربعین حسینی نماد این وحدت است.
درس‌های زیادی می‌توان در مراسم اربعین حسینی در عراق گرفت که بصیرت افزایی در موضوع حماسه حسینی و پس از آن حماسه زینبی و ظلم ستیزی آنها مقابل دشمنان اسلام از جمله آنهاست؛ چگونگی برخورد کریمانه و مخلصانه در برخورد با زائران حسینی و محبان اهل بیت(ع) و خدمت به آنها، درس دیگر این حماسه بزرگ به شمار می‌رود؛ حماسه‌ای که موجب وحدت مردم مسلمان ایران و عراق شده است.

منبع: ایرنا

303/101

کد خبر: 706362

وب گردی

وب گردی