نخست وزیر ژاپن: معاهده صلح با روسیه در پیش است

نخست وزیر ژاپن با اعلام اینکه راه دستیابی به معاهده صلح با روسیه هموار شده، امیدها را درباره مصالحه با مسکو بر سر مناقشات ارضی در اجلاس دو جانیه میان دو کشور در اواسط دسامبر افزایش داد.

به گزارش ایسکانیوز شینزو آبه بعد از اعلام این مطلب درباره معاهده صلح با روسیه گفت این روند تدریجی خواهد بود.

وی در جمع خبرنگاران گفت: در طول 70 سال گذشته نتوانستیم به یک توافق صلح دست یابیم. این اتفاق کار ساده‌ای نیست.

روسیه و ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم به دلیل اختلافات بر سر چهار جزیره در مجمع الجزایر کوریل توافق صلح دائمی امضا نکردند.

این جزایر مورد مناقشه در دریای اختسک قرار دارد که پس از پایان جنگ جهانی به شوروی تعلق گرفت. با این حال روابط میان دو کشور اخیرا رو به بهبود بوده است. در همین حال طی ماه دسامبر رئیس جمهور روسیه قرار است پس از دو سال تاخیر به ژاپن سفر کند.

هم چنین در دیدار استانیسلاو واسکریسنسکو، معاون وزیر اقتصاد روسیه با هیروشی سیکو، وزیر صنعت و تجارت ژاپن دو طرف موافقت کردند تا ویزای توریستی دو کشور با هدف توسعه گردشگری و مسائل مربوط به جوانان و ورزش به راحتی برای متقاضیان صادر شود.
همچنین در راستای جذب بیشتر گردشگر با چشم انداز افزایش توریست برای مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی، دفتر سازمان گردشگری ژاپن در مسکو سال آینده میلادی آغاز به کار می کند و دو کشور در زمینه مبادله توریسم پزشکی، توریسم ورزشی و همکاری‌های علمی و دانشگاهی همکاری کنند.
قرار است اسناد همکاری های دوجانبه در سفر رسمی ولادیمیر پوتین در ۱۵ و ۱۶ دسامبر در ژاپن به امضا برسد.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 706398

وب گردی

وب گردی