بن بست در تشکیل دولت جدید/لبنان در انتظار معجزه سیاسی جدید

روند تشکیل دولت جدید لبنان تا روز عید استقلال( فردا سه شنبه) به بن بست رسیده و یا دست کم با دو مانع بزرگ رو به رو شده است و از جمله آنها رقابت شدید طرف های سیاسی برای تصاحب وزارتخانه های « سوپر خدماتی» با توجه به نزدیک شدن ماه مه 2017 زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان است.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه لبنانی السفیر نوشت که مانع دوم هم تنش کلامی بین کاخ بعبدا(ریاست جمهوری) وعین التینه( مقر رئیس مجلس) در خصوص تمدید دوره کنونی پارلمان و سپس سخت شدن مذاکرات در خصوص تشکیل دولت است که به ترمزی برای انگیزه ها و حماسه آفرینی سیاسی در دو روز گذشته تبدیل شد.
« نبیه بری» رئیس مجلس لبنان در واکنش به سخنان ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد: تمدید دوره کنونی پارلمان بد بود اما تعطیل روند انتخابات ریاست جمهوری برای فعالیت دستگاه های دولتی حتی پارلمان بدتر بود.
پارلمان لبنان در چهل و ششمین نشست ویژه خود برای انتخاب رئیس جمهوری با اکثریت آرا( 83 نماینده از میان 128 عضو پارلمان ) ژنرال عون نامزد مورد حمایت حزب الله را به عنوان رئیس جمهوری لبنان انتخاب کرد.
این در حالی بود که بجز جلسه اول ، 44 جلسه دیگر پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در صحن مجلس برگزار نشده بود و فراکسیون « تغییر و اصلاح» به ریاست ژنرال عون از جمله فراکسیون هائی بود که حاضر به مشارکت در جلسات پارلمان نبود.
ژنرال عون سه روز قبل در سخنرانی خود در «بکرکی » مقر مسیحیان مارونی لبنان گفته بود که« تمدید دوره کنونی مجلس لبنان موجب ضعف و سستی دستگاه های دولتی لبنان شده و لبنان امروز از فساد شایع رنج می برد و دلیل اصلی آن انحطاط اخلاق در جامعه و فاصله گرفتن دستگاه های حکومتی از شایسته سالاری است».
ناظران معتقدند که تنها یک معجزه سیاسی می تواند به « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت کمک کند که در « مسابقه زمان» پیروز شود و تا قبل از عید استقلال به وعده خود عمل کند اما اشتهای سیری ناپذیر برخی طرف های سیاسی به ویژه « سمیر جعجع» سرکرده حزب « نیروهای لبنانی» این فرصت را از حریری گرفته است.
در حالی که به نظر می رسید روند تشکیل دولت جدید خوب پیش می رود و حریری در پاسخ به سوال ها در این خصوص می گفت که « ان شاء الله خیر است، تلاش می کنم قطار تشکیل دولت روی ریل قرار گیرد و یا زمان تشکیل دولت دیری نخواهد پائید»، حزب « نیروهای لبنانی» به سرکردگی جعجع « دبه» کرد و باردیگر خواستار کرسی وزارت دفاع شد و گفت که یا وزارت دفاع و یا وزارت راه و ترابری که « نبیه بری» رئیس مجلس خواستار آن است.
درهمین حال حزب جریان المرده به ریاست« سلیمان فرنجیه» بر در اختیار گرفتن کرسی یکی از سه وزارتخانه انرژی، ارتباطات و یا راه و ترابری تاکید کرد و با وجود مخالفت جعجع و همچنین «جبران باسیل» رئیس حزب جریان آزاد ملی، جنبش امل ، حزب الله و حتی سعد حریری از این مطالبه فرنجیه حمایت کرده اند.
از سوی دیگر ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری همچنان اصرار دارد یک وزیر سنی و یک وزیر شیعه جزو سهمیه رئیس جمهوری و یا فراکسیون تغییر و اصلاح قرار گیرد و در مقابل « نبیه بری» هم اصرار دارد که جنبش امل و حزب الله باید پنج وزیر شیعه در دولت را معرفی کنند و دست کم وزیر شیعه جزو سهمیه رئیس جمهوری با تفاهم انتخاب شود.
نبیه بری و همچنین سعد حریری در مقابل این درخواست ژنرال عون، گفته اند که باید بتوانند یک وزیر مسیحی در سهمیه خود در دولت داشته باشند تا توازن آرا برقرار گردد.
ناظران معقتدند که بعید است ژنرال عون از درخواست خود صرفنظر کند و نرمش نشان دهد و آماده است تا موافقت با درخواستش را بشنود.
به نظر می رسد با توجه به این شرایط تشکیل دولت با ترکیب 24 وزیر کارساز نیست زیرا به طور اساسی اعضای گروه 8 مارس را از حضور در دولت جدید منع می کند و به همین دلیل باردیگر زمزمه تشکیل دولت با 30 وزیر مطرح شده است.
جزر و مد تشکیل دولت جدید لبنان نشان می دهد که در مرحله بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان را وارد مرحله جدید از بحران ها و مشکلات کرده و آن تغییر توازن های طائفه ای و تشکیل بالون های سیاسی که چهره دیگری از درگیری ها داخلی را به نمایش گذاشته است.
تا قبل از انتخاب رئیس جمهوری، درگیری بین دو طایفه مسیحی و سنی حاد بود تا اینکه قواعد بازی با حمایت سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد و اکنون به نظر می رسد دسیسه چینی های جعجع و امثال او کارساز شده تا زمینه درگیری مسیحی مارونی و شیعی بروز کند و در هفته گذشته با جدال کلامی بین ژنرال عون با نبیه بری و کاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحان مارونی لبنان با شیخ « عبدالامیر قبلان» نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان خودنمائی کرد.
شیخ «عبدالامیر قبلان» نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان در واکنش به سخنان اخیر کاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحیان لبنان تاکید کرد: همه مسلمانان شیعه تمایل زیادی برای تشکیل دولت عدالت و مساوات لبنان دارند.
شیخ قبلان افزود: مسلمانان شیعه برای برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری و تحقق ثبات سیاسی در لبنان ایثارگری کرده و امتیازهائی را داده اند.
وی خطاب به کاردینال راعی اظهارداشت: تاریخ شهادت می دهد که شیعیان همواره مظلوم بوده و حتی از حق دفاع از مناطق خود محروم بوده اند و امیدوارم مانند این سخنان را که امروز شنیدیم دیگر نشنویم.
کاردینال راعی روز پنجشنبه گذشته در جریان نخستین دیدار رسمی ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از « بکرکی» مقر رهبر مسیحیان مارونی لبنان گفت:نخستین اولویت مرحله جدید،همکاری « سعد حریری» نخست وزیر با رئیس جمهوری برای تشکیل دولتی فراگیر و با حضور همه جانبه گروه های سیاسی و نه بر اساس سهمیه بندی ها است.
وی افزود: جایز نیست « سبد شرط ها» را به چنگ زدن به کرسی های وزارتی دولت جدید و استفاده از وتو علیه گروه های دیگر تبدیل کرد زیرا خلاف قانون اساسی و سند وفاق ملی است و درها را بر روی اقدامات متقابل به مثل باز می کند و مانع روند تشکیل دولت حق وقانون می شود.
رهبر مسیحیان مارونی لبنان افزود:امیدواریم در دوران ریاست جمهوری ژنرال عون « ابرهای سیاه» از آسمان لبنان دور شوند.
شیخ قبلان در ادامه واکنش خود به سخنان کاردینال راعی تاکید کرد: ما خواستار مشارکت حقیقی در قدرت لبنان هستیم و بله این حقی از حقوق ما است و از اولین مخالفان حذف هرکدام از طوائف سیاسی لبنان هستیم.
نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان خاطرنشان کرد:ما از هرگونه تلاش و ایجاد زمینه برای تحقق شراکت واقعی بین ارکان سیاسی و طوائف لبنانی و تبدیل لبنان به وطن ملی همه لبنانی ها دریغ و کوتاهی نکرده ایم.
وی تصریح کرد:به طور مستمر برای از بین بردن موانع فراروی دوره جدید لبنان تلاش می کنیم و زمانی هم برای دور شدن ابرهای سیاه از آسمان لبنان و پایان بحران هائی که نیازی به آنها نداریم و برای ضرورت موفقیت تفاهم های جدید، سبد کاملی از مطالبات و راه حل ها را ارائه کردیم.
گفتنی است که کاردینال راعی روز جمعه و هنگام عزیمت به اروپا به ویژه برای فراهم ساختن دعوت رسمی پاپ از رئیس جمهوری جدید لبنان برای سفر به واتیکان، تاکید کرد: روابط ما با شیخ قبلان و نبیه بری بسیار ممتاز است و در مناسبت های مختلف و از طرق مختلف با هم در تماس هستیم.
براساس این گزارش، تفاهم حزب الله و حزب جریان آزاد ملی و حمایت مستمر و صادقانه حزب الله از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری با وجود برخی مخالفت ها در طائفه شیعه مانند نبیه بری رئیس جنبش امل، توانسته بود زمینه ساز مصالحه و همکاری دو طائفه شیعه و بخشی از مسیحیان مارونی شود اما اقدام جعجع برای ائتلاف با ژنرال عون و حزب جریان آزاد ملی و تفاهم های بین آنها به نظر می رسد امروز زمینه ساز « باج خواهی و زیاده خواهی» جعجع را فراهم کرده به این بهانه که اگر حمایت او نبود ژنرال عون رئیس جمهوری نمی شد.
« جبران باسیل» وزیر خارجه ، رئیس حزب جریان آزاد ملی و داماد ژنرال عون که از او به عنوان« رئیس جمهوری در سایه» یاد می کنند هر چند خود بشدت آن را رد کرده است، بعداز انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله اعتراف کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله شریک اصلی ژنرال عون در این پیروزی و موفقیت است.
حال همه از جمله ژنرال عون و سعد حریری می دانند که اگر جنبش امل و یا حتی حزب جریان المرده در دولت جدید لبنان شرکت نکند، مشارکت حزب الله هم بعید و یا دست کم خیلی سخت خواهد بود.
روزنامه السفیر به نقل از منابعی در حزب جریان المرده ، این ادعا را که فرنجیه مانع تشکیل دولت جدید است ، بشدت رد کرد و حزب « نیروهای لبنانی» را که خواستار سهمیه ای فراتر از حجم و اندازه آن است، دلیل واقعی این وضعیت دانست.
این منابع درعین حال تاکید کرده اند که متناسب با ایثارگری حزب جریان المرده و همپیمانان آن به ویژه حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری ، باید این فرصت را بدهد تا حزب جریان المرده در دولت صاحب یک کرسی اساسی باشد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 706439

وب گردی

وب گردی