تهران  یخ می‌زند/ اعلام سازمان هواشناسی درباره نفوذ جریان‌های سرد به کشور و افت ١٠ درجه‌ای دما

تهران یخ می‌زند. پایتخت‌نشین‌هایی که هفته گذشته، نفس‌شان از آلودگی هوا، به تنگ آمده بود، حالا براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، این هفته را در تهرانی یخ‌زده می‌گذرانند. آنها قرار است حداقل تا سه روز آینده، هر روز صبح که بیدار می‌شوند، کاهش سه درجه‌ای هوا را تجربه کنند. براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، پایتخت، پس از رهایی از جدال ١٢روزه با آلودگی هوا، حالا باید منتظر شرایط سردی باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند به گفته امین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی کشور، اعلام کرده: «دمای استان تهران در سه روز آینده به زیر صفر می‌رسد و بارش متناوب برف، باران و یخبندان در انتظار پایتخت‌نشینان است.» احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم برای امروزِ تهران پیش‌بینی آسمانی نیمه‌ابری تا ابری کرده است. به گفته او، حداقل دما در روز دوشنبه منفی ٢ درجه و روز سه‌شنبه منفی ٣ درجه سانتی‌گراد است و حداکثر دما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ٥ درجه سانتیگراد خواهد بود.
کاهش دما، تنها برای تهران نیست، به گفته نقشینه، با نفوذ جریان‌های سرد به کشور، نیمه‌شمالی، شمال‌شرق و مرکز کشور دچار افت ١٠ درجه‌ای دما و بارش باران و برف شود. کاهش دمایی که تا روزهای پایانی هفته ادامه دارد. نقشینه این را هم گفت که: «استان‌های البرز، گیلان، مازندران، مشهد، تهران، دامنه‌های البرز، انزلی، دماوند، آبعلی، قزوین و آذربایجان‌ها نقاطی هستند که در روزهای آینده به صورت متناوب دچار بارندگی باران و برف می‌شوند.»
ترکیب باد و باران در دو روز گذشته، نفس پایتخت را برای امروز (دوشنبه) تازه کرد و در آخرین روز آبان‌ماه، شاخص آلودگی هوای تهران را روی عدد ٦٧ نشاند. هوای تهران اکنون، سالم است و به گفته محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران هوای پایتخت، پس از ١٢روزِ سخت، تا دو روز آینده سالم می‌ماند و غلظت آلاینده‌ها، کمتر از حد مجاز رسیده است.
این اما تمام ماجرا نیست، درکنار سردشدن هوا، سازمان مدیریت بحران، نسبت به افت فشار گاز در تعدادی از استان‌ها، هشدار داده است. براساس اطلاعیه این سازمان: «بنابر نقشه‌های پیش‌یابی، سامانه جوی که در روی دریای خزر فعال است، در دو روز آینده موجب تقویت نفوذ توده هوای سرد از عرض‌های شمالی به کشور می‌شود، در دو روز گذشته، ورود این سامانه موجب افت قابل توجه دما در شمال‌غرب، شمال کشور و افت نسبی دما در استان‌های غربی، مرکزی و تهران شده است. براین اساس با توجه به الگوهای پیش‌یابی کاهش دما همچنان تا روز سه‌شنبه تداوم خواهد یافت و تا پایان هفته هوای سرد در اغلب نقاط کشور به استثنای جنوب و جنوب‌غرب ماندگار خواهد بود.»
سازمان مدیریت بحران کشور، پیش‌بینی کرد، بیشینه افت دما در شمال‌شرق کشور، در خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی رخ دهد و کمینه دما در این مناطق به کمتر از منفی ١٠ درجه سلسیوس کاهش یابد. در ٢٤ساعت آینده، استان‌های ساحلی خزر و ارتفاعات البرز با بارش باران و برف خواهد بود که با توجه به کاهش شدید دمای هوا و بارش برف، لغزندگی جاده و اختلال در تردد جاده‌ای از پیامدهای آن است.
سازمان مدیریت بحران، همچنین هشدار داد، با توجه به بارش برف در ارتفاعات البرز و جاده‌های کوهستانی آن، لغزندگی و مه غلیظ کاهش دید افقی ایجاد می‌شود. از این‌رو، همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و پوشاک گرم ضروری است. ازسوی دیگر، درپی کاهش شدید دما درکشور، مصرف سوخت و به‌ویژه گاز افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به افت فشار در شبکه گازرسانی شود. درکنار همه اینها، با توجه به فصل صید در شمال کشور، احتیاط لازم درتردد شناورها در سواحل شمالی و خودداری از تردد قایق‌های کوچک یا تفریحی در فاصله‌های دور از ساحل توصیه می‌شود.

700700

کد خبر: 706441

وب گردی

وب گردی